Pojišťovna s tím opravdu nemá mnoho společného. Postup je následující.
1. Zaměstnavatel musí rozhodnout, zda utrpěný úraz je úrazem pracovním.
2. Zaměstnavatel musí rozhodnout, zda pracovní úraz nevznikl zcela nebo částečně z důvodu nedodržení požadavků poškozeným (zaměstnancem) stanovených v zákoníku práce.
3. Poškozený musí doložit jaké a v jaké výši mu vznikly škoda a nemajetková újma.
4. Zaměstnavatel vypočte celkovou výši náhrady, kterou případně krátí, a to až do výše 100 %, v závislosti na míře nedodržení požadavků poškozeným.
5. Zaměstnavatel se rozhodne, zda náhradu vyplatí poškozenému a následně bude požadovat refundaci od pojišťovny, nebo požádá pojišťovnu, aby vypočtenou náhradu poškozenému vyplatila (pojištěn není zaměstnanec, ale zaměstnavatel).
6. Pojišťovna provede úhradu. Jen v případě, že při výpočtu došlo k chybě (matematická chyba, neoprávněně započítaná položka apod.), může něco neproplatit, nebo naopak vyplatit částku vyšší (i to se stává).