Náš průzkum mezi podnikateli: Roušky a dezinfekce je stály i miliony korun

21. 5. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

I (sta)tisíce až miliony korun musí podnikatelky a podnikatelé investovat do roušek, respirátorů, dezinfekcí a jiných opatření, aby mohli dál bezpečně fungovat.

Nouzový stav je přitom omezil na mnoho způsobů. Některým dal stopku, jiným činnost zkomplikoval. A přihrál jim navíc nové výdaje. Jaké? Ptáme se napříč obory.

Co se dozvíte v článku
  1. Hotel měl stopku, teď vysolí desítky tisíc korun měsíčně
  2. Kamenné obchody zavřené a zatím šest milionů navíc
  3. V potravinářství jeli dál, jen ochrana ukousla už půl milionu
  4. Stálo to statisíce, horší ale byla zmatečnost nařízení
  5. Zpátky z home office a čistička vzduchu místo kávovaru
  6. Samostatní účetní – menší investice, zápřah i doma

Hotel měl stopku, teď vysolí desítky tisíc korun měsíčně

Obor Heleny Valtrové, General a Sales manažerky butikového The Emblem Hotel v centru Prahy, patří k nejpostiženějším. Hotel zcela zavřela v březnu. Zaměstnává přes padesát lidí a běžné mzdové náklady i s odvody ji stojí skoro dva miliony korun měsíčně. Za březen přitom spadly v hotelu tržby o 75 % a za duben a květen na nulu. Odhaduji, že jen za první dva kvartály bude ztráta jen na čistých tržbách (to je pouze ubytování bez snídaní, DPH a dalších služeb) okolo 15 až 20 milionů korun, popisuje Helena situaci v číslech. I otevření bez zahraničních turistů bude podle ní drtivé, domácí turisté české hotely nespasí a bez zahraničních hostů se neobejdou. Co se týče nákladů jako takových, tak naštěstí dobře (alespoň pro nás) zafungoval program Antivirus a Covid Praha, který nám byl tento týden schválen. Sice obojí bylo trošku v pomalejším gardu, dlouho jsme nevěděli, co se bude dít, ale pomohlo to každopádně, říká podnikatelka, která na celé situaci za nejhorší označuje nejistotu.

Daňový portál na Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Potřebujete si rychle spočítat, kolik letos zaplatíte na daních? Zadejte své hodnoty do Daňové kalkulačky pro OSVČ

Nevíte si rady s daňovým přiznáním? Vyzkoušejte interaktivní šablony, které automaticky vyplní daňový formuláře nebo přehled pro pojišťovnu.

Jakou budete mít čistou mzdu v letošním roce? Aktualizovali jsme pro vás Mzdovou kalkulačku

Nejnovější články o daních sledujte v sekci Daňové přiznání, Daně z příjmů, Přehled o příjmech a výdajích.

Náklady na roušky, rukavice, dezinfekční prostředky na úklid i na mzdy (jednoho člověka bude muset vyčlenit jen na častější úklid veřejných prostor) ji v hotelu teprve čekají. Váží se k pravidlům, která bude muset dodržet po otevření. Na recepci a na veřejném místě bude muset být dezinfekce pro hosty a pro zaměstnance, která též není levná. Další náklady budou na tiskoviny, neboť jakákoliv tužka, papír, mapa, časopis by neměly být používány dvakrát, pokračuje Helena ve výčtu. Zatím tyto náklady na korunu spočítané nemá, ale půjde podle ní o desetitisíce korun měsíčně. A to ještě doufám, že firmy, dodávající tyto prostředky, nezačnou prudce zdražovat ceny za dodávky, uvažuje. Udělejte si jasno také v otázce, zda Patří pořízení roušek pro zaměstnance do nákladů?

Kamenné obchody zavřené a zatím šest milionů navíc

Také společnost IKEA musela své obchody dočasně zcela zavřít. Jak říká Petr Šašek, manažer pro externí komunikaci IKEA Česká republika, komplexní vyhodnocení nákladů na bezpečnostní a hygienická opatření je i u nich ve firmě teprve čeká. Už v tuto chvíli jsou však jejich náklady spojené s koronavirovou pandemií zhruba šest milionů korun. Na ochranné pomůcky, dezinfekce a čisticí prostředky připadá přibližně polovina těchto nákladů. Další náklady z celkové částky jsou například občerstvení poskytované zaměstnancům zdarma nebo IT řešení, rozebírá uvedenou částku, do níž nejsou započítané platy zaměstnanců. Jak totiž upřesňuje, každému zaměstnanci vypláceli mzdu ve výši 100 % i v době, kdy své obchodní domy nemohli otevřít.

V potravinářství jeli dál, jen ochrana ukousla už půl milionu

Jiná situace byla ve firmě Lifefood, o stovce zaměstnanců a zhruba třicítce exportních zemí, která vyrábí raw potraviny. Přes všechna omezení mohla ve výrobě pokračovat. Její majitelka Tereza Havrlandová se na zavedení všech opatření, týkajících se pracovníků, jako na prioritu zaměřila ještě dřív, než vláda vyhlásila nouzový stav a roušky byly povinné. Vyhodnotili jsme, že prevence a ochrana pracovníků výroby, které nelze odsunout na home office a převážně cestují MHD, je zcela zásadní, a proto jsme v té době značně investovali do respirátorů nejvyšší třídy, ochranných brýlí a hektolitrů dezinfekce, což zejména v březnu byla záležitost poměrně drahá. Náklady se u nás pohybovaly okolo půl milionu korun, vypočítává Tereza.

Dalším nezanedbatelným nákladem pak byly pro firmu nemocenské. Sebemenší kýchnutí nebo posmrknutí znamenalo nechat zaměstnance raději doma a sehnat za něho náhradu. To opět přineslo značné náklady, na které se žádné programy vládní pomoci nevztahují, objasňuje podnikatelka. A dodává, že nejnáročnější pro firmu zároveň bylo uzavření hranic, které vedlo ke zrušení řady cest a nebylo kvůli němu možné realizovat část obratu. Nic moc se s tím bohužel udělat nedalo, dodává Tereza. O jejím podnikání se více dozvíte v galerii, pod hlavičkou seriálu Příběhy podnikatelů:

Stálo to statisíce, horší ale byla zmatečnost nařízení

Jak uvádí Pěva Holancová, která vede společnost PROTECO nářadí s e-shopem a kamennými prodejnami, i u nich šly investice do statisíců korun, aby dostáli všem vládním nařízením. Peníze to byly opravdu velké, ale pokud to zachrání jen jeden život, tak jsou dobře vynaložené, tvrdí podnikatelka. Co ji však dělalo největší starost a nejvíce působilo na její psychiku, byla špatná informovanost a zmatečnost jednotlivých nařízení. Máme přes šedesát zaměstnanců, a když se na vás všichni postupně obrátí s dotazy, jak to vlastně bude, když zůstanou doma, zda dostanou nějaké peníze, zda budou schopni platit svoje závazky, které mají, a nepřijdou o střechu nad hlavou, pak cítíte obrovský tlak, odpovědnost a snahu za každou cenu pomoci, dodává.

Každého zaměstnance zná přitom Pěva jménem, často zná z akcí pro zaměstnance i jeho rodinu. Snažíte se zachovat chladnou hlavu, nedat na sobě nic znát a pomoci, i když sami nevíte, jak to s vaší firmou bude a zda budete schopni jako firma platit své závazky vůči bankám. Jsem ráda, že jsme tohle složité období snad zvládli a věřím a přeji všem, aby něco takového už nikdy nemuseli zažít, přeje si.

Zpátky z home office a čistička vzduchu místo kávovaru

To v malé marketingové agentuře Geek Magic Media, která má do pěti zaměstnanců a zaměřuje se hlavně na identitu firem na internetu, mohli z důvodu bezpečnosti zvolit home office. Podobně jako mnoho dalších firem, bez ohledu na velikost a z různých oborů.

Teď už však podle jejího majitele Petra Kovaříka připravují kanceláře pro restart, což je spojené i s hygienickými předpisy a nákupem dezinfekčních prostředků. Nejvyšší náklad je na dva čističe ozonu. Nejprve jsme si je zapůjčili na zkoušku a pak koupili rovnou dvě čističky vzduchu za 14 900 a 9900 korun. Máme totiž dva oddělené prostory, pro zaměstnance a pro klienty, prozrazuje s tím, že jednu z čističek si dopřáli místo původně plánovaného nového kávovaru. Za další čisticí prostředky, roušky, dezinfekční mýdla, jednorázové ručníky a další podobné prostředky utratili zhruba pět tisíc korun a brzy je bude stát podobné peníze i další doplnění zásob.

Samostatní účetní – menší investice, zápřah i doma

Miroslav Fridrich se v Roudnici nad Labem věnuje účetnictví a ochranné prostředky ho vyšly asi na 1500 korun. Jinou investici udělat nemusel. Za to se však, jak dodává, ve svém oboru potýkal s potížemi, které podle něj představovala elektronická komunikace s Finanční správou ČR, Českou správou sociálního zabezpečení i některými zdravotními pojišťovnami.

Naopak další účetní (své jméno si nepřeje zveřejnit) za roušky a další potřebné prostředky vydala zhruba deset tisíc korun. Je OSVČ bez zaměstnanců a musela se věnovat nejen své práci, ale také se doma postarat o děti. Nejsložitější tak pro ni bylo právě to, jak všechno skloubit dohromady. Musela jsem si udržet práci a stále pracovat. Jako účetní si nemohu dovolit nechat klienty ve štychu jak z mravního hlediska, tak i z dlouhodobého, jelikož bych o ně přišla. Složité je tedy zvládat výuku prvňáčka, starost o čtyřletou cácorku a práci po nocích. Je to neuvěřitelně vyčerpávající a náročné, prozrazuje, co se na ni v poslední době nahrnulo a kolik ji to stálo – peněz a sil.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).