Našli jsme 7 oblastí, na které se podnikateli vyplatí před koncem roku zaměřit

13. 11. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek
Konec roku je tady, udělejte ve svém podnikání inventuru. Soustředit se na daně je málo. Zaměřte se také na obchod, marketing nebo finance.

Konec roku klepe na dveře a s ním i daně („smrt a daně“ si došlápnou na každého, jak říká slavná filmová postava Joe Black). Skončit rok s „čistým stolem“ se však OSVČ nebo malým podnikatelům vyplatí i v jiných oblastech.

1. Daně především

Konec kalendářního roku je pro podnikatele primárně spojený s daňovými povinnostmi. Musí uzavřít účetnictví a v období následujícím po Novém roce podat daňové přiznání, přehledy pro sociálku a zdravotní pojišťovnu a finálně zaplatit daně a doplatit odvody. Tyto povinnosti pro podnikatele znamenají jak administrativu, tak nutnost uhradit jednorázově určitou finanční částku. Ta může být i poměrně vysoká, v závislosti na konkrétní podnikatelské činnosti, a může docela výrazně zasáhnout do cash flow, pokud si podnikatel právě pro daňové výdaje nedělá soustavně finanční rezervu.

Co pořádek v daních podnikateli přinese? Mít v pořádku daně a odvody je základ, podnikatel se tak vyhne návazným výdajům a problémům, které by do jeho podnikání nesrovnalosti vnesly.

2. Nepotřebné patří do koše a skartovačky

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com

Kdo má hotovost, je král.

Pořádek v administrativě z velké míry souvisí s koncem daňového období, protože administrativní inventura je základním předpokladem pro správnost daňového přiznání. Znamená to udělat pořádek ve fakturách přijatých i vydaných, vyfakturovat zakázky, které účetně spadají do letošního roku, zkontrolovat platby a případně zaurgovat dlužníky. Je třeba také dát do pořádku pokladnu, proplatit například zaměstnancům všechny účtenky, které by měly být do konce roku vyřízené.

Pokud budeme brát pořádek v administrativě také jako obecný pořádek „v papírech“, spadá sem celková očista pracoviště od papírů, dokumentů a dokladů, které už podnikatel nepotřebuje. Tady ale pozor na to, zda se nejedná o dokumenty, které podléhají archivaci nebo by měly být skartovány.

Čtěte také: Jak ve firmě archivovat doklady? I po letech musí být čitelné

Co podnikateli pořádek v administrativě přinese? Bude mít přehled, s pořádkem ušetří čas, který musel věnovat přehrabování ve spisech a hledání podkladů.

3. Obchod potřebuje revizi a plán

Revize se s koncem roku nabízí také v obchodní oblasti. Přelom roku není pro shánění zakázek zrovna růžový (vyjma podnikatelů, kteří nabízejí takové služby nebo zboží, které má o vánočních svátcích hlavní sezonu) a tak než se obchodování zase rozjede, je čas na zhodnocení uplynulého roku. Znamená to uzavření zakázek, analýzu obchodu celého letošního roku – alespoň ve zjednodušené podobě by se jí měl věnovat i samostatný podnikatel. Podle svých obchodních úspěchů nebo neúspěchů si může vytvořit základní obchodní strategii pro příští rok. Podnikatel také může revidovat za rok nasbírané kontakty a vytvořit si speciální adresář potenciálních klientů, které by měl na začátku roku kontaktovat. Nebo se zamyslet nad tím, jak zlepšit péči o klienty a svůj proklientský přístup.

Čtěte také: Pět triků, jak budovat a propagovat lokální byznys skoro zadarmo

Co revize obchodu podnikateli přinese? Lepší představu o nadcházejícím roku, mapu, podle níž bude moci obchodovat a uspořádá si obchodní priority.

4. Oživovací kůra pro web

S obchodem souvisí také určitá marketingová strategie. Pokud si ji podnikatel trochu promyslí dopředu a v souvislostech, vyhne se tomu, že nerozvážně přistoupí na ad hoc nabídky, které mu během roku přistanou na stole a vypadají sice efektně, ale nemusí být zrovna přínosné.

V oblasti marketingu nelze zapomenout na ohledání webových stránek a kontrolu, zda jsou na nich všechny údaje skutečně aktuální a zda fungují všechny odkazy. Vyplatí se přidat nějakou aktualitu, pokud stránky mají tuto sekci, a případně doplnit nebo upravit informace o nabízených službách, portfoliu výrobků, o zaměstnancích či samotné firmě. Nevypadá dobře, pokud podnikatel začne nový rok s neaktuálním a zastaralým webem.

Co nastavení marketingové strategie a oživení webu podnikateli přinese? Bude mít jasno v tom, do jaké propagace investovat, a do jaké ne, aktuální webové stránky zlepší jeho image a informovanost stávajících i potenciálních klientů.

5. (Ne)splněné cíle

Neplánovat se nevyplatí ani v tom nejmenším byznysu. Pokud si podnikatel stanoví cíle – jako například dosažení určitého obratu, počet zakázek, rostoucí objem výroby apod. -, měl by také dosažení cílů s koncem roku prověřit. Pokud cíle a plány nesplnil, nabízí se otázka, zda byly skutečně reálné. Pokud ano a přesto se jich nepodařilo dosáhnout, z jakého důvodu, co se stalo? A je to okolnost, která může podnikání ovlivnit také v následujícím roce? Z analýzy letošního roku by měl vzejít plán na rok příští, ideálně doplněný také konkrétními kroky, které mohou podnikatele k cílům skutečně dovést.

Co podnikateli nastavení cílů přinese? Splněné plány a cíle, nebo ty, které vidí podnikatel před sebou, přináší pro práci nezbytnou motivaci a pocit progresu.

6. Naplánované finance a důraz na cash flow

Finanční plán na příští rok se může vyrýsovat v souvislosti s tím, jak nakonec vypadá daňové přiznání. Souvisí s ním ale i rozvaha nad plánovanými investicemi, které ovlivní cash flow.

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

V polovině roku provedla poradenská společnost PwC průzkum mezi stovkou ředitelů a majitelů domácích firem. Z jejich odpovědí vytipovala pět letošních trendů pro podnikání. Mimo jiné se ukázalo, že 88 procent firem plánuje financovat svůj růst z vlastních zdrojů. Cash is king (kdo má hotovost, je král) platí nejen v bankovním světě, ale i v běžném podnikání. Chtějí-li firmy zůstat flexibilní, musí mít dostatečné rezervy pro růstové příležitosti i zvládání rizik, komentoval to David Borkovec, partner v Daňovém a právním oddělení PwC ČR.

Souvislost s daňovým přiznáním mohou mít dále investice, které podnikatel zrealizuje ještě na konci roku. A to například v podobě nákupu výpočetní techniky či obdobného kancelářského vybavení, softwaru nebo zásob.

Čtěte také: Snižte si ještě před koncem roku daně. Poradíme jak

Ve finančním plánu by neměla chybět ani tvorba nějaké finanční rezervy. Finanční plán nemusí být maximálně sofistikovaný, ale alespoň v hrubých rysech by jím měl disponovat každý podnikatel.

Co podnikateli finanční plán přinese? Finanční plán znamená lepší cash flow a také lepší připravenost na mimořádné výdaje a rizika.

7. Sociální odpovědnost

Přelom roku je také dobrým obdobím pro uskutečnění změn. Takovou změnou může být zavedení nové služby, expanze na nový trh, změna stylu řízení firmy… Nebo rozhodnutí, že podnikatel do svého byznysu zavede také aspekt sociální odpovědnosti zaměřený příkladně na lokalitu, v níž sídlí. Svými společensko-odpovědnými aktivitami může podnikatel zabrousit do různých oblastí, v jejichž výběru mu pomůže zamyšlení nad dosavadními aktivitami firmy. Společenská odpovědnost se v zásadě rozkládá do čtyř okruhů. Odpovědnost k zákazníkům nebo odpovědnost, řekněme, ekonomického dopadu, k akcionářům atd. Pak je to odpovědnost k zaměstnancům, odpovědnost ekologická a odpovědnost k okolí, to znamená k obyvatelům, ke komunitě, k oblasti, ve které firmy působí, vysvětlil pro server Podnikatel.cz Luděk Pfeifer ze společnosti M.C.Triton.

Čtěte také: Podstata společenské odpovědnosti je v podnikatelské etice

Co sociální odpovědnost podnikateli přinese? Zlepšení image vlastního podnikání.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).