Pro výkon manažerské a vedoucí funkce se jsou důležité předpoklady, které jsou buď vrozené či získané. Ty získané má na starosti výchova a vzdělání ve spojitosti s intelektem. Manažer s těmito předpoklady musí jednoznačně prokazovat také dovednosti, které jsou důležité především při komunikaci, motivaci, spolupráci a vedení. A právě zde může být kámen úrazu. Než si přečtete 9 užitečných pravidel, jak se stát uznávaným šéfem, zkuste si nejdříve odpovědět na několik následujících otázek:
- Je lepší řídit firmu řízeným chaosem, než si stanovit jasně definované plány?
- Je váš názor vždy ten nejlepší?
- Používáte ke komunikaci s podřízeným výhradně elektronickou komunikaci?
- Shodujete se s názorem, že zpětná vazba od podřízeného není pro chod firmy až tak důležitá?
- Je správné motivovat zaměstnance pouze finančním ohodnocením?
- Je lepší, když si všechny úkony podřízeného raději sám překontrolujete?
- Je důležité se ke každému pracovnímu úkonu vyjadřovat?
- Zadáváte a řešíte práci s podřízeným v čase, kdy má volno?
- Je dobré se za každých okolností držet pouze zaběhnutých pravidel?
Pokud zazněla na výše uvedené otázky odpověď ANO dvakrát a více, máte problém. Podřízení vás za uznávaného šéfa považovat nemusejí a navíc se zřejmě stáváte terčem zákulisní kritiky. Jak se toho zbavit? Zkuste se řídit následujícími pravidly:
1) Delegujte a rozdávejte v plánování pravomoc
Základem pro výkon manažerské funkce je umění plánovat. Bez plánů se firma řítí do neprobádané propasti, v níž by mohla lehce uvíznout. V roli nadřízeného je navíc velmi důležité, abyste jasně vymezili, jak jsou v konkrétních plánech zainteresováni jednotliví pracovníci. Nezapomínejte rozdat nejen úkoly, ale také upřesněte, jakou kdo má pravomoc. Podřízený musí přesně vědět, co může rozhodnout/učinit sám bez vědomí nadřízeného. Pokud pravomoc rozdáte, již do ní nezasahujte. Nechte rozhodovat jiné, vy se vyjadřujte už jen pouze ke koncepčním celkům. Dílčí části nechte na zaměstnanci, kterému jste svou pravomoc delegoval.
2) Nahlížejte i na svůj názor kriticky
Váš názor nemusí být pokaždé ten nejlepší. Směr firmy by měl vycházet nejen z představy vedení firmy, měl by také odrážet názory dílčích pracovníků. Nezapomínejte svou vizi svým podřízeným nejen představit, ale také o ni diskutovat. Diskuze by však neměla končit tím, že si na svém názoru trváte, protože podle vašeho přesvědčení je to to nejlepší. Právě v tomto okamžiku ztrácíte u svých podřízených potřebnou autoritu a uznání.
3) Snažte se alespoň částečně omezit elektronickou komunikaci
Především ve středních a větších firmách se stává bohužel reálnou skutečností, že komunikace mezi podřízeným a nadřízeným probíhá výhradně elektronicky, a to paradoxně i přes stěny kanceláře, které spolu sousedí. I když je elektronická komunikace v mnohých případech snazší, neváhejte se občas zvednout ze židle a některé úkony probrat ústně, v horším případě telefonicky. Pohyb po kancelářích ostatně alespoň částečně vykompenzuje omezený pohyb, který kvůli sedavému zaměstnaní má stále více pracovníků.
4) Nebojte se zeptat podřízeného na jeho názor
Ať už se jedná o chod firmy jako takové, nebo o dopady nařízení ze strany vedení, každý manažer by se měl proaktivně zajímat, co si o tom myslí běžní pracovníci. Ti jsou základem úspěšného chodu firmy. Můžete se dozvědět i poměrně překvapivé informace, které by vás za běžných okolností nenapadly.
5) Rozdávejte nejen peníze ale také chválu
Především čeští manažeři mají nešvar, který se odráží v umění motivovat. I když pro většinu zaměstnanců jsou motivem finance navíc a zajímavé bonusy, svůj úkol plní dobře i slovní hodnocení. Na to by se nemělo zapomínat hlavně v okamžiku, kdy si nadřízený uvědomuje, že žádá od podřízeného práci, kterou zadává nad rámec jeho povinností. Právě ta je totiž ze strany zaměstnance vnímána velmi negativně.
6) Důvěřujte svým podřízeným
Někteří manažeři mají tendenci mít přehled nad každým úkonem svých podřízených. Tím si však pod sebou podřezávají vlastní větev. I pracovní vztah musí být založen na důvěře. Je dobré mít přehled a provádět průběžnou kontrolu nad běžnými úkony, není však důležité každý úkon kontrolovat.
7) Omezte svou tendenci se ke všemu vyjadřovat
Jsou šéfové, kteří si myslí, že se bez nich a jejich názoru firma neobejde. Právě tito lidé pak mají pocit, že jejich názor je nezbytnou součástí všeho, co se ve firmě děje. Vychází to především z představy výlučné nadřazenosti v organizační struktuře. Tato tendence se pak často stává terčem ostré kritiky ze strany podřízených. Připojte svůj názor proto opravdu jen v koncepčních otázkách, k dílčím se nevyjadřujte a přenechte to ostatním.
8) Respektujte soukromí a pracovní volno pracovníků
Možná si to neuvědomujete, ale pokud voláte a řešíte pracovní záležitosti s podřízeným v době, kdy má volno a kdy se ke komunikaci sám nenabídl, porušujete tím jeho právo na soukromí a pracovní volno. Zapomeňte v tomto případě rovněž na zadávání pracovních úkolů v neděli s termínem splnění v pondělí, můžete se dopouštět tzv. bossingu. A už vůbec nekomunikujte s podřízenými po jejich pracovní době prostřednictvím instant messengerů (ICQ, MSN, Jabber, Facebook chat).
9) Dejte prostor novým metodám
I funkční metody vedení lidí nemusejí být pokaždé ty správné. Nebojte se experimentovat a zkus řídit svůj tým i netradičním způsobem. Zkoušejte vymýšlet nové metody motivace i komunikace. Kreativitě se meze nekladou a zaměstnanci nové metody přivítají lépe a s pozitivním ohlasem.