I když jsem podobný, "bulvární" článek na webu jako je tento, vůbec nečekal, nic to nemění na tom jaká je skutečnost. Manažeři se dívají na ajťáky jako na d**ily a stejně tak i ajťáci na manažery, ale i obyčejné uživatele počítačů. Teď ale kdo má pravdu a kde je skutečně zakopaný pes. V tomto ohledu je potřeba se podívat, jaká je situace obecně okolo vývoje software u nás a třeba v USA. Při zadání zakázky dostane IT oddělení v USA několikaset stránkovou, podrobnou specifikaci co má software obsahovat, jaké má mít funkce a podobně. Tato specifikace vzniká na základě jednání zákazníka s člověkem, který má IT vzdělání a alespoň trochu vidí do technologií, na nichž bude postavený výsledný program, ale zároveň tyto věci dokáže "lidsky" přiblížit zákazníkovi, jako obyčejnému uživateli tak, aby jim porozuměl. Pak se dle této specifikace něco naprogramuje skutečnými "ajťáky" a tento mezivýsledek putuje k zákazníkovi který posoudí co mu na softwaru sedí a co ne a co půjde ještě zpátky na předělání. V našich končinách to probíhá většinou tak, že se zákazníkem jedná "manažer" který vystuduje obyčejnou ekonomku, ale co se týče znalostí z oblasti IT, tak ty má pouze takové, že si někde přečte nějaký článek nebo manuál, který mu tu kterou technologii přiblíží. Z tohoto jednání se "uplácá" nějaká několikastránková "specifikace" softwaru, kterou dostane do rukou člověk, který naopak nemá žádné obchodní povědomí, se slovy: "Franto na, tady máš, jak to má vypadat a nějak to udělej." a je hotovo.
Nemyslím si tedy, že je chyba v ajťácích nebo naopak manažerech, ale v celkovém systému jako takovém. Počítače a vše okolo nich, jsou poměrně složité záležitosti a je potřeba někdy opravdové nadšence=ajťáky aby se v tom vyznali a je také ale potřeba mít někoho kdo ví, že tito lidé dokáží někdy neuvěřitelné věci a který s nimi umí komunikovat. Ale ne arogantně a nadneseně, ale jako člověk s člověkem. Většina ajťáků by si zase měla uvědomit, že svět není složený jenom z jedniček a nul, ale měli by mít i všeobecný přehled. Další problém je v tom, že si většina zákazníků neuvědomuje že např. takový zakázkový vývoj softwaru není stejné jako si koupit v pekárně rohlík, ale že je to složitý proces který stojí dost peněz. Protože když se šetří, tak se to někde musí projevit a většinou se to projeví tak, že se šetří na lidech a tím vypadávají z uceleného retězce vývoje důležité články. Je tak poměrně snadné vidět u nás situaci, kdy jedná zákazník přímo s programátorem a komunikace je potom ve stylu: "jak se baví hluchý s blbým".
Mimochodem, aby Vám nepřišlo, že mluvím z cesty, tak studuji již nekolikátým rokem informatiku na vysoké škole a zároveň se živím jako IT specialista na volné noze, takže se v tomto "světě" pohybuju dnes a denně.