Pracoval jsem 14 let jako obchodní příručí a nyní 8 let jako ajťák. Vidím tedy na oba světy. Manager z podstaty ničemu nerozumí, to k té funkci prostě patří, dobrý manager ale umí řídit tým a budovat ho. Ajťáci věci rozumí do různé hloubky, s některými je komunikace obtížná. Při větším IT projektu je potřeba mít někoho, kdo rozumí všemu do nějaké minimální hloubky + umí komunikovat s managery a orientuje se i v oboru zadavatele - tyto lidi je obvykle dost těžké někde sehnat, obvykle se jim říká analytici, nebo projekt manageři. Můj ajťák, se kterým spolupracuji je člověk, který se ani po 2 letech práce na projektu nedokázal zorientovat v základní logice používání aplikace.
Proč chce IT přesné zadání - je to jednodušší. Management ale přesné zadání není schopen dodat.
Příklad: Šli jsme do nového projektu, kde 50% věcí byla pro nás neznámá a jak to udělat jsme vymysleli až za chodu. Ani my jako IT jsme dopředu nebyli schopni říct jak to bude, jak by to mohl nějaký manager ? proto jsme vzali extrémně vágní zadání, kdy jedním emailem o 30 řádcích manager popsal požadavky na aplikaci, která zabrala 8 člověkoměsíců práce. My jsme provedli analýzu, zadání přeformulovali, nechali si to schválit a potom za chodu jsme 30% udělali jinak. Termín a rozpočet se nedodržel a klient to naštěstí pochopil. Kdyby dnes zase někdo chtěl něco podobného, uděláme analýzu s 95% přesností. Bohužel se rýsují zase úplně jiné projekty.
Kdyby se postupovalo podle zadání klienta, nikdy by se to nespustilo, protože by to jednoduše jako celek nefungovalo. Kdyby se to udělalo podle návrhů našeho ajtaka, asi by se uživatelé vzbouřili, protože jeho řešení bylo pohodlné pro developra, ale nepohodlné pro uživatele.
Ajtaci jsou ale potřeba, bez nich to nejde, s nimi ale také ne - když bych to parafrázoval.