Jaký je rozdíl mezi tím, když zákazník má rád vaši značku oproti tomu, když ji miluje? Pozná se to bohužel až na konci podnikatelské kariéry. Pokud firma zkrachuje a zákazník měl značku rád, sice si povzdechne, ale řekne si, že i krach firmy prostě patří k životu. Pokud stejná situace nastane u značky, kterou zákazník miluje, bere konec firmy za velmi osobní. Osobně se ho to dotýká a často iniciuje aktivity, kterými se snaží zabránit úplnému krachu a vymizení značky.
Značka je prostě více než vaše logo, je to spíše slib k vašim zákazníkům. Při budování osobního vztahu k značce je důležité nejdříve promyslet 3 hlavní pilíře:
- Co se skrývá za vaši značkou?
- Jak si stojí vaše značka oproti konkurenci?
- Proč by měli zákazníci milovat vaši značku?
Odpovědi na tyto otázky si napište, vytiskněte a mějte je často a viditelně na očích, abyste na svůj slib vůči zákazníkům nezapomínali. Kromě těchto otázek zkuste vyzkoušet i těchto 5 tipů, jak docílit toho, aby zákazníci vaši značku skutečně milovali.
Vytvářejte lepší produkt
Vytvářejte něco, co není očekávané. Zkuste přemýšlet, jak přinést zákazníkům něco, co tu ještě nebylo, nebo co už tu není a bylo oblíbené. Nemusí jít zrovna o revoluční patent. Jde o to, jak přivést i běžné věci k životu netradičním způsobem.
Mít obchůdek s domácími výrobky nestačí. Zákazníci očekávají tradici, proto když prodávám domácí marmelády, měly by být ve skleničce například buclatého tvaru, víčko přikryté kusem barevné látky a ovázané mašlí. Skleničku zároveň označím nálepkou s ručním nápisem: Domácí jahodová marmeláda. Sklenička sama o sobě musí být tak zajímavá, že zákazník bude přemýšlet, na co ji použije po zužitkování samotné marmelády.
Vytvářejte něco, co se odlišuje od běžného prodeje
Čeští podnikatelé jsou občas hamižní. Chtějí co nejrychleji a co nejvíce vydělat. Jenže takhle to nefunguje. Je lepší mít 50 a stálých zákazníků, než mít 500 zákazníků, kteří navštíví obchod jednou za rok. Boháč z vás hned nebude, ale vytvoříte si komunitu zákazníků, kteří k vám budou vzhlížet a zůstanou vám věrní a povědomí o vaší značce budou dále šířit, čímž si dlouhodobě vybudujete na trhu dobré jméno. Chcete provozovat malou pekárnu. Jenže jak konkurovat řetězcům, které určitě nabídnou cenu pečiva nižší, protože prodávají rozpečený zmrazený paskvil?
Zkuste zákazníkům vnutit myšlenku, že vaše pečivo do strouhanky druhý den nepatří. Bavte se s nimi při nákupu o tom, jak kůrčička vašeho chleba dokáže zůstat i druhý den stále křupavá. Naučte je trik, že pokud váš domácí chléb zabalí do utěrky oproti igelitovému sáčku, zůstane pečivo déle čerstvé. Nebojte se dělat každý den ve stanovenou hodinu ochutnávku právě upečeného chleba a vyprávějte jim příběh, jak zrovna tento chléb přišel na svět. Nechte děti zákazníků vyzkoušet si, jak se z těsta tvarují rohlíky nebo vánočka.
Naučte zákazníky se cítit lépe
Zákazník je často frustrovaný, snaží se uspokojit své potřeby co nejrychleji a co nejlevněji. Pokud stojím frontu v supermarketu, po kterém jsem předtím půl hodiny lítal, abych sehnal jednu jedinou věc, jsem jako zákazník velmi nevrlý. Naučte proto zákazníky zpomalit jejich tep, naučte je mít z nakupování radost. Dokážou pak utratit i více peněz.
V případě, že k vám zákazník zavítá poprvé, při vstupu zapojuje především své smysly. Pokud prodávám květiny, je dobré hned při vstupu do obchodu umístit ty květiny, které nejlépe působí na čichové smysly, zároveň uspokojí pohledem i zrak. Není však dobré, aby květiny byly rozmístěny tak, aby zákazník měl pocit, že brzy nějakou vázu shodí. Naopak se v prostoru musí cítit bezpečně a musí být okouzlen krásou květin i jejich vůní. Široký úsměv prodávajícího, příjemná hudba i teplé barvy interiéru mohou jen zpečetit fakt, že zákazník se bude cítit lépe.
Podtrhněte kvalitu značky autoritou
Pokud se může značka opřít o odborníka, o autoritu, která kvalitu značky podtrhne, začínáte si u zákazníka budovat důvěru, která se v budoucnu může proměnit v osobní vztah. Konzumní produkty se často zastřešují odborníky, kteří jsou veřejně známí. Pokud je na obalu výrobku Šípková nebo Havlíček, určitě to bude zdravé, může si myslet většina z nás. Jenže ne vždy tomu tak je. V tomto případě jde hlavně o byznys, lépe řečeno o prachy.
Čtěte také: Lidé se ženou jen za jmény a značkami. V New Yorku to zjistil slavný umělec
Vaše řeznictví nemusí být zrovna obaleno plakáty Pohlreicha, aby si zákazníci mysleli, že prodáváte kvalitní maso. Autoritou může být váš vlastní řezník. Udělejte z něj svou celebritu. Vyprávějte jeho příběh, jak každý den ve čtyři hodiny ráno vstává, aby naporcoval čerstvé maso, udělal kvalitní játrovou zavářku, aby zaudil salámy a připravil maso na klobásky. Nechte řezníka ve vybrané dny seznámit se s jeho konečnými zákazníky, nechte ho dávat rady o tom, jak správně porcovat doma maso. Díky tomu se váš řezník stane přirozenou autoritou, kterou budou vaši zákazníci respektovat.
Naučte zákazníky být hrdými na vaši značku
Natisknout logo na tričko a dávat ho zákazníkům zadarmo není způsob, jak si vaši značku zamilují. Takové tričko skončí spíše na domácí nošení nebo na zahradnické práce, aby se po čase vyhodilo. Zatímco u módních značek se vytváří hrdost především tím, že jsou drahé a jen tak nikdo si je nemůže dovolit, v běžném byznysu to jde hůře. Hrdost se buduje jednoduchou poučkou: nevytvářejte produkty a služby pro každého.
Jestliže vlastním malý eshop s elektronikou, bojovat nízkou cenou se zeleným mimoňem asi smysl nemá. Můžete však zaujmout tím, že nabídnete speciální slevové akce pouze pro zákazníky z vašeho města a blízkého okolí. Pozicování tak bude mnohem jednodušší než spoléhat na to, že moje nabídka zaujme někoho ve srovnávači zboží, za což ještě zaplatím. Místním zároveň můžete nabídnout školení na vybrané produkty. Zkoušeli jste někdy seniora naučit psát SMSky na novém telefonu, nebo ho naučit si objednat jídlo či nákup po telefonu? Určitě budou hrdí na to, že se stali vašimi zákazníky a budou hrdí na to, že zrovna v jejich městě takové služby, a hlavně zadarmo, k nákupu mají.
Čtěte také: Česká návrhářka vsadila na luxus a má políčeno na Hollywood. Tady je její příběh
Způsobů, jak si zamilovat značku, je nespočet. Důležité je však nezapomínat, že jakmile osobní vztah k značce vybudujete, nesmíte zákazníky zradit. Protože každá zhrzená láska končí rozchodem a vy přeci nechcete dostat kopačky.