Návrh eNeschopenek je nesystémový polotovar, kritizuje HK ministerstvo

20. 2. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Hospodářská komora se pustila do Ministerstva práce a sociálních věcí ČR kvůli návrhu na eNespochenku. Online podoba doplněna papírovou? Zbytečná komplikace.

Zrušení karenční doby měla zaměstnavatelům vykompenzovat elektronická neschopenka. Ta je však v tuto chvíli stále ve fázi návrhu a podle Hospodářské komory ČR jde zatím jen o nesystémový polotovar, který trpí zásadními nedostatky. 

Elektronická neschopenka v papírové podobě

Současnou variantu eNeschopenky využívá cca 1040 lékařů v České republice. Obnáší pouze online zasílání dat vzniku a ukončení pracovní neschopnosti na portál České správy sociálního zabezpečení. Zbývající části pracovní neschopenky zůstávají v papírové podobě, což jen dále administrativně zatíží praktické lékaře a pro firmy nepřináší žádnou přidanou hodnotu. 

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Čtěte také: Legislativní novinky roku 2019 v oblasti zaměstnávání

Hospodářská komora vyzývá MPSV, aby aktuální návrh eNeschopenky stáhlo z projednávání v parlamentu a dopracovalo jej. MPSV by mělo navázat na původní projekt eNeschopenky z října 2017, kdy již bylo vytvořeno funkční a uživatelsky jednoduché prostředí eNeschopenky, které by přineslo skutečný užitek zaměstnavatelům a bylo uživatelsky přijatelné i pro lékaře.

Účinnost novely zákona se blíží

Hospodářská komora ČR se také zamýšlí nad termínem, kdy by měla být novela, která přináší zrušení karenční doby, účinná. Navrhovaná účinnost zákona od 1. července letošního roku je nereálná, neboť zatím neproběhla ani testovací fáze, uvádí Hospodářská komora ČR ve své tiskové zprávě. 

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Tip: Existovala řada způsobů, jak změnit stávající karenční dobu, aby se pomohlo zaměstnancům. Vláda vybrala ten, na který nejvíce doplatí podnikatelé. Karenční doba se dala změnit řadou způsobů, vláda vybrala ten nejhorší pro firmy

Návrh zákona o nemocenském pojištění v současné verzi počítá například s osmidenní lhůtou pro vyřízení žádosti zaměstnavatelů o sdělení údajů o dočasné pracovní neschopnosti jejich pracovníků. To považujeme za naprosto neakceptovatelné. Zaměstnavatelé by přístup k informaci měli mít automatický a online, nikoli na vyžádání a k tomu se značným zpožděním. Digitalizace má procesy zjednodušovat a zrychlovat, v tomto případě je tomu však přesně naopak, upozorňuje prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.

Ve spojitosti se zrušením karenční doby se často objevují nepřesné informace o tom, že po novele bude zaměstnavatel hradit náhradu mzdy od prvního dne nemoci. To samozřejmě není pravda. V praxi totiž platí jiná pravidla. Podrobněji jsme problematiku rozebrali v článku Mýty a realita zrušení karenční doby od poloviny 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).