Všechno to začalo zhruba před třemi lety. Při brouzdání internetem narazil jeden mladý muž na zahraničním webu s designovým zbožím na dřevěné hodinky. Okamžitě mu padly do oka a zatoužil po nich. Jako student si je ale nemohl dovolit a navíc je žádný z výrobců nedělal v provedení s velkým ciferníkem, který sháněl. Protože mu dřevěné hodinky nedaly spát, začal se pídit po tom, kde a za jakých podmínek by si je mohl nechat vyrobit. Řeč je o Pavlu Tesaříkovi, zakladateli značky dřevěných hodinek WOOWA, jehož příběh se až nápadně podobá tomu Jak krtek ke kalhotkám přišel. Než se kreslený pohádkový hrdina mohl radovat z kalhot s velkými kapsami, musel si je taky sám navrhnout, sehnat na ně materiál a výrobce a projít řadou peripetií. Pavel Tesařík na tom byl stejně.
Aby paralel s krtkem nebylo málo, stejně jako se nedávno pohádková postavička dostala do Číny, zavedla touha po dřevěných hodinkách do této země i Pavla. Právě tam našel firmu, která mu byla ochotná je vyrobit. První návrh mých dřevěných hodinek jsem amatérsky vytvořil ve photoshopu a nechal si podle něj vyrobit hodinky ze třech různých druhů dřeva. Protože firmy nejsou ochotné vyrábět zboží po jednotlivých kusech, ale minimálně po stovkách, objednal jsem si hodinky jako prototyp. Po čtvrt roce od prvního nákresu a oslovení výrobce hodinky dorazily a vypadaly skvěle. Splnilo se mi přání a byl jsem hrdý na to, že jsem si je sám navrhl. Netradičních hodinek si všimlo okolí a kamarádi mě začali pobízet k tomu, abych si hodinek nechal vyrobit víc a zkusil je prodat,
říká Pavel Tesařík.
Nebyl to špatný nápad, ale na jeho uskutečnění chyběly peníze. Mužská pýcha ale nakonec zvítězila a Pavel se rozhodl zariskovat a bez jakéhokoli průzkumu trhu a dalších vědomostí si zadal výrobu několika desítek kusů. Založil si živnost a do první série investoval všechny své peníze, které si při škole vydělával jako promotér notebooků. Vzpomíná na to, že vůbec netušil, jestli hodinky prodá, a strach mu často nedal ani spát. Hodinky ale měly úspěch, rozebrali si je jeho kamarádi a jejich známí. Pavel nejenže netratil, ale dokonce se dočkal slušného zisku. Teprve poté se odvážil svěřit se se svými aktivitami doma. Babička mu tehdy vyčinila a řekla, ať si vydělané peníze dobře schová pod polštář a podruhé už takto neriskuje. Jenže mladý muž, v němž se rodil obchodník, si tuhle radu k srdci nevzal.
V tu dobu byl v posledním ročníku Vysoké školy báňské v Ostravě, kde studoval obor komerční inženýrství v oblasti surovin. Měl štěstí na vedoucího diplomové práce, který mu navrhl, aby v ní rozpracoval své zkušenosti s dřevěnými hodinkami a napsal ji na téma využití netradičních materiálů při výrobě. To byla skvělá příležitost, jak se ve svých plánech posunout dál. Místo klasické diplomky jsem si tak vlastně připravoval byznys plán a rozvahu a uvědomil si všechny souvislosti, bonusy i rizika, připravil si plán financování a tak dále. Psaní diplomové práce mě díky tomu, že jsem si připravoval podklady pro vlastní podnikání, bavilo a získal jsem na své plány úplně jiný a velmi praktický úhel pohledu,
popisuje Pavel Tesařík.
Když školu dokončil, rozhodl se zkusit štěstí a věnovat se rozvoji své vlastní firmy. Začínal s málem, v portfoliu měl sice čtyři různé druhy hodinek, ale ve skutečnosti měl k dispozici pouze dva. Na další nebyly peníze. Z úspor a prvních větších výdělků zadal výrobu dřevěných hodinek osázených krystaly Swarovski. Protože se blížil Valentýn a on byl přesvědčený, že by to byl zajímavý dárek pro ženy, vsadil takzvaně všechno na jednu kartu a nechal hodinky vyrobit i bez prototypu. A opět s nimi měl úspěch. Všechny se prodaly.
Když prarodiče viděli, jak se jejich vnukovi začíná dařit, rozhodli se ho v loňském roce finančně podpořit. Pavel tak mohl díky nim vytvořit celou sérii svých hodinek a značka WOOWA začala být plnohodnotnou a konkurenceschopnou. Jsem jim za to moc vděčný. Jen díky jejich finanční podpoře jsem mohl loni na podzim nabídnout celou škálu modelů. Jakmile se objevily v nabídce, zvedl se o ně obrovsky zájem a já musel pracovat až 18 hodin denně. Vyřizoval jsem objednávky, balil zboží, vyplňoval faktury. Zakládám si na perfektním servisu a přístupu k zákazníkovi. Přes den jsem proto vyřizoval objednávky z Evropy a v noci z dalších koutů světa. Každou půlhodinu se mi na telefonu objevila notifikace, že dorazil e-mail. Zákazníci ze zahraničí buď objednávali, nebo měli dotazy, a já chtěl co nejdříve vše řešit. Já se jen otočil na posteli a sáhl po vedle ležícím notebooku, abych se mohl věnovat přáním jednotlivých klientů a odbavil zakázku v co nejkratší možné době,
líčí Pavel Tesařík. Ve vražedném tempu pracoval přes dva měsíce a nemohl se dočkat Vánoc, které pro něj loni neznamenaly nic víc než vysvobození z nekončící dřiny. Byla to těžká zkouška, ale investice a píle se vyplatila.
Výrobek z Číny je kvalitní, ale může být kopírován
Jak už bylo řečeno, dřevěné hodinky značky WOOWA vznikají v Číně, respektive v Hongkongu. V České republice je totiž není nikdo schopen vyrobit. A když, tak za příliš vysokou cenu a k tomu ještě ne všechny komponenty. Výrobce Pavel našel přes Google a na kvalitu provedení si nemůže stěžovat. Stále nosí první model vyrobený v roce 2014 a hodinky fungují i vypadají skvěle. Problémy ale nastaly kvůli odlišné mentalitě asijských obchodníků. S některými se vůbec nedá spolupracovat, protože mají na všechno dost času a nedodržují smluvenou dobu dodání. Pokud chci uspět na trhu, nemůžu si takovou nespolehlivost dovolit. A také jsem zjistil, jak v praxi funguje pověstné čínské kopírování. Výrobci vám kývnou na výrobu třeba i jen několika stovek kusů. Pokud ale ve zboží cítí potenciál, ve skutečnosti ho vyrobí tisíce. Na objednaný počet kusů pak dají vaše logo a zbytek si bez označení nechají. Stalo se mi proto, že mě po několika měsících marketéři mého výrobce oslovili s tím, že mi nabízejí dřevěné hodinky, na které si můžu nechat udělat vlastní značku, vydávat je za své a rozšířit tím své portfolio. Nikomu tam tehdy nedošlo, že mi nabízejí hodinky, které jsem navrhl já sám. Spolupráci s tímto výrobcem jsem proto okamžitě ukončil a našel si jiného,
líčí mladý podnikatel praktiky asijských plagiátorů.
Na smluvní ošetření problému neměl peníze a zřejmě by mu to ani nepomohlo. S kopírováním svých výrobků si často nedokážou poradit ani velké světově proslulé značky, natož malá začínající firma ze Šumperku. Teď Pavel Tesařík spolupracuje se dvěma výrobci dřevěných pouzder hodinek a jedním výrobcem pásků. A tato spolupráce zatím funguje dobře. On sám navrhuje celkový design dřevěného pouzdra i ciferníku, s produktovým designérem výrobce pak ladí technologické zpracování. Každý nový typ hodinek sám testuje a zároveň mu dělá reklamu tím, že je nosí. Až pokud se hodinky osvědčí na slunci, větru, dešti a při různých aktivitách, jdou do sériové výroby.
Vnitřní mechanika hodinek pochází z Japonska a jde o kvalitní chronometr, který se používá do běžných hodinek mnoha značek. To, co dělá hodinky WOOWA unikátní, je jejich dřevěný obal a v některých provedeních i dřevěný pásek. Na začátku jsme vyráběli z javoru, santalu a ebenu. Eben je ale drahé a ne příliš dostupné dřevo, proto jsem od něj upustil a zatím pracujeme jen s javorem a santalem. I s nimi dokážeme nabídnout celou řadu odlišných modelů, které se líbí. Největší poptávka je stejně po jasanu s kamínky Swarovski a u mužů vede provedení santal black, což je mimochodem moje srdcová záležitost,
říká Pavel Tesařík. Do budoucna ale zvažuje i další materiály. Kromě designu samotných hodinek si Pavel hraje i s krabičkami nebo záručním listem. Hodinky se totiž většinou dávají jako dárky, a proto musí mít patřičnou úroveň.
Zákazníky oslovuje zajímavý design i perfektní servis
Název WOOWA je spojení prvních slabik slov wooden watches. Zakladateli značky toto spojení evokovalo zvuk, který vydává sova, proto udělal do písmen „O“ tečky, připojil zobáček a logo bylo na světě. Někomu se to líbí, jiný spojení se sovou nechápe. Pavel Tesařík je ale spokojený, protože sova je považována za moudrého ptáka. A moudrost nechybí ani mladému podnikateli. Protože s dřevěnými hodinkami nepřišel první, zakládá si především na originálním designu, zajímavých cenách a zejména na vysoce kvalitních službách. Jak se vyplatí zákaznický servis a slušné jednání, to jsem si vyzkoušel už jako student při brigádním prodeji notebooků. Dosahoval jsem velmi dobrých výsledků proto, že jsem lidem nenutil nejdražší modely, ale takové, které odpovídaly jejich potřebám. Dělám věci tak, aby zákazníci byli co nejvíce spokojení. Snažím se o co nejrychlejší vyřízení objednávky, samozřejmě mám zdarma poštovné a jako bonus i možnost gravírování,
říká podnikatel.
Postupně se seznamoval s podnikatelskou agendou a jak říká, cestu různými úřady a jejich požadavky si klestil celý rok. Když vyplňoval první fakturu, měl z toho orosené čelo i dlaně. A to ho čekaly mnohem náročnější operace, které souvisí s importem a exportem. Teď zase pomalu nakukuje pod pokličku marketingu. K propagaci používá svou českou a anglickou verzi webu, Facebook a Instagram. Placená reklama na Instagramu má pro mě největší přínos, protože lidi vybírají očima. A já mám krásné produktové fotky, které mi nafotila moje kamarádka. Mám štěstí, že mi pomáhají lidé z mého okolí. Modelové na fotkách jsou přátelé, jeden z kamarádů mi pomohl nastavit PPC kampaň a tak dále. Zjistil jsem totiž, že investovat do reklamy bez určitých znalostí je k ničemu. Facebook je jako oheň, dobrý sluha, ale zlý pán. Dřív jsem do něj sypal peníze a sponzorované příspěvky se ukazovaly velké spoustě lidí. Jakmile jsme reklamu zacílili na vybrané skupiny, investice do ní klesly a naopak přibylo konverzí,
komentuje Pavel Tesařík.
Nedávno jeho dřevěné hodinky doporučilo jako letní trendy pět největších lifestylových časopisů v Česku. A protože jde o skutečně nevšední výrobek, jako vůbec první projevil zájem časopis ABC. Z toho jsem měl obrovskou radost, protože jsem ábíčko jako dítě odebíral,
říká s úsměvem Pavel Tesařík. Největší radost mu ale dělá to, že si hodinky dělají reklamu samy o sobě. Není náhodou, že mi přijde objednávka třeba z Baltimoru a do týdne mám z toho samého města další dvě nebo tři. Lidem se prostě hodinky líbí a chtějí je mít taky,
dodává podnikatel.
V současné době se 75 % jeho zboží prodá v České republice a na Slovensku, zbylá čtvrtina jde do světa. Když mi přišla objednávka z australského Perthu a spokojená zákaznice mi pak poslala fotku s hodinkami na ruce, byl jsem nadšený. Když přišla první objednávka z USA, nechtěl jsem tomu ani věřit. Pak jsem si dal ješitně za cíl, že svoje hodinky prodám na každý kontinent. A po pár měsících jsem měl splněno, nejsou jen na Antarktidě. Když si vzpomenu na tu chvíli, kdy jsem sedl k photoshopu a začal vytvářet první návrh, a porovnám to s dneškem, mám velkou radost,
uzavírá Pavel Tesařík. Jeho hodinky dnes nosí lidé ve více než 30 státech.