Podporuji názor podnikatelské komunity, že návrhy NERV jsou zajímavé, ale v prostředí i teorii neznámé rychlosti poklesu výkonnosti českého průmyslu jsou nebo budou tyto opatření neúčinná. Zde je jenom několik důvodů: zánik firem nezpůsobí účetní problémy, ale nedostatek cash, likvidity. Chování bank jenom akceleruje tuto situaci a uvádí i zdravé firmy na trajektorii smrti. Řešením účinným vidím opatření, které odlehčí cashové situaci firem a je to jedno jestli malým, středním nebo velkým, protože u každé velikosti firmy se problémy cash flow projevují v jiné oblasti a s různou intenzitou. Snížení odvodů firmě bez zakázek nic nedá, jenom prodlouží její agonii, protože úroky a leasingy za stroje platí stále, ale nic nevyrábí. Záruky za úroky z úvěrů rozdávané plošně bez užití nástrojů analýzy stavu firmy je dluhová past, nicméně je to účinný nástroj. Jako vysoce účinné vidím dočasné odstranění nejrůznějších záloh za daně, DPH, energie, avšak zde se vytvoří silný tlak na příjemce záloh, aby nastalou situaci procesně a zdrojově zvládli. Ze své praxe vím, že firmy v Česku jsou mnohdy velmi neproduktivní, využívají své stroje a zařízení s velmi malou účinnosti, je zde mnoho firem, které využili konjuktury a dodávali své produkty na trh s velmi malou přidanou hodnotou a do jednoho, dvou tržních segmentů. Tyto firmy ať bude návrh NERVu jakýkoliv a to skutečně jakýkoliv, tyto firmy padnou. Jejich místo na trhu bylo dočasné, ať už v automotive nebo přidřužených segmentech, nebo ve strojařské výrobě, výrobě plastů nebo jinde. Bude možná dobré a zdravé pro další diskuse si tento fakt uvědomit a pracovat s ním jako s novou realitou. Bude to znamenat v tomto roce nezaměstnanost ke konci roku nad 10% a růst HDP zcela jistě méně než -2% (to stačí jednoduchá matematika a základní znalosti makroekonomie). Na pozadí tohoto poznání si myslím je mnohem důležitější soustředit se na to, aby toto pročištění trhu proběhlo v souladu s platnou legislativou a s co možná nejmenšími dopady na obyvatelstvo, viděl bych jako smysluplné hledat alternativy tvorby pracovních míst a nakonec na pomoc firmám zdravým, perspektivním. Jistě, bude složité smířit se s faktem, že mnoho firem umírá, nicméně naléváním čistých peněz do ekonomiky, ani aplikací zásadních ústupků ze strany státu tento fakt nezmění. Velká hospodářská krize roku 2009 a dalších je globální, je i evropská. Přes 90% exportu ČR proudí do EU. EU je 27 trhů, 27 daňových systémů, 27 vlád, 27 politických motivů, ale jenom jedna krize. Má li někdo najít řešení pro zmírnění dopadů krize na domácnosti, firmy a státy, musí to realizovat ve 27 zemích EU jednotně, naráz a včas. Jinak se řítíme do scénáře hyperinflace a totálního zhroucení ekonomik v roce 2011 až 2012, protože při této rychlosti pádu a této výši státních subvencí v EU a v USA nebudou tyto ekonomiky schopni takto vytvořené dluhy splácet, nalitou likviditu nepromění na produkty spotřeby, ale na splácení dluhů a zároveň v průmyslu vlivem zhroucení některých segmentů vznikne absolutní nedostatek produktů, zdrojů a služeb. Teď už krizi nejde zvládnout a zastavit, pouze je možné jí přibrzdit, možná někde zmírnit její dopady. A to jsem nevzpomněl ropu, zěmný plyn a další zdroje, jejihž spotřeba prudce klesá a zároveň klesá i technologicko-inovační reprodukční schopnost.
tím větší slevu na sociálním pojištění bude mít"??? Rozumím tomu dobře? Nepodpoří tak stát nejvíce super/hypermarkety a další neférové zaměstnavatele, kteří své zaměstnance mizerně platí účelově?
Pokud by členem NERVu byl seriózní podnikatel, nemohl by než konstatovat, že žádné rozumné opatření s okamžitým účinkem neexistuje. Můžete prosím sdělit, za kterou část podnikatelů pan Ošťádal mluví? Kde najdu seznam členů AMSP ČR?
Odklad plateb na zdravotní a sociální pojištění nic neřeší.
Převedení nákladu ze zaměstnavatelů na stát, co se odstupného týče, bych ještě rozšířila o převedení nákladů za placené svátky.