Navzdory babímu létu začněte již řešit zimní pneumatiky

24. 10. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Velká část řidičů se kvůli počasí přezutím na zimní pneumatiky ještě nezabývá. Je však chybou měnit pneumatiky až tehdy, když nasněží a mrzne.

Počasí tomu sice nenaznačuje, řidiči však mají již nejvyšší čas začít řešit zimní pneumatiky na letošní zimu. Už od loňského roku totiž platí, že od listopadu jsou zimní pneumatiky částečně povinné. Kromě nehod též řidičům hrozí pokuta a krácení pojistného. Čtěte, jak dlouho můžete bezpečně používat ojeté pneumatiky a na co si dát pozor při výběru nových.

Čtěte také: Náklady na podnikání lze ušetřit i správným výběrem pneumatik

Nečekejte na sníh, stačí teploty pod 7 °C

Ilustrační obrázek.
Autor: http://www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Od roku 2012 musí řidiči od 1. listopadu do 31. března jezdit na všech vozovkách na zimních pneumatikách, a to za předpokladu, že se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo v případě, kdy je možné dle počasí předpokládat, že tato situace nastane v době provozu vozidla na komunikacích. Auta s hmotností do 3500 kg mají povinnost použití zimních gum na všech kolech s hloubkou dezénu nejméně 4 mm. Motorová vozidla s hmotností nad 3500 kg musí mít zimních pneumatiky na všech kolech hnacích náprav s trvalým přenosem hnací síly a minimální hloubkou dezénových drážek 6 mm.

Vzhledem k současným teplotám většina řidičů zimní pneumatiky ještě neřeší. Jak ale upozorňují odborníci, je chybou čekat s přezutím až na první sníh nebo námrazy. Mezní teplotou pro přezutí pneumatik je totiž 7 °C. Směs letních pneumatik se pro nižší teploty nehodí, gumy ztrácí důležité jízdní vlastnosti a zvyšuje se riziko nehody. Pokud navíc počasí použití zimních pneumatik vyžaduje a řidič povinnost nesplní, hrozí mu pokuta od 1500 do 2500 korun. Významnou sankcí může být pro řidiče krácení pojistného. Pokud řidič povinnost výměny pneumatik poruší, může dojít ke krácení pojistného ze strany pojišťoven, neboť se jedná o porušení důležité povinnosti ze strany řidiče, upozornil Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Na štítky při výběru zimních pneumatik nehleďte

Při rozhodování, zda použít staré zimní pneumatiky, či si koupit nové, by se řidiči měli řídit pravidlem 4×4. To znamená používat 4 stejné pneumatiky s hloubkou dezénu nejméně 4 mm, po dobu nejvýše 4 zim, nejméně 4 měsíce v roce.  Právě dezénu bychom měli věnovat maximální pozornost, vysvětluje na svých stránkách obchod Kupuj-pneu.cz.

Čtěte také: Na štítky při nákupu zimních pneumatik příliš nehleďte

Pokud se řidič rozhodne pořídit si nové zimní pneumatiky, mohou mu při výběru pomoci štítky, kterými musí mít od loňského listopadu označeny všechny pneumatiky. Ze štítků se zákazníci dozví informace o valivém odporu, brzdné dráze na mokré vozovce a hlučnosti pneumatiky. Odborníci nicméně doporučují při nákupu zimních pneumatiky na štítky příliš nehledět. V zimě totiž nehrají údaje na štítcích takovou roli. Mnohem důležitější je například záběr či brzdná dráha na sněhu, ovladatelnost na mokru, aquaplaning nebo směrové vedení. Řídit se při koupi zimních pneumatik štítkováním, může být nebezpečné. To totiž strhává pozornost na parametry, které nejsou pro nadcházející období klíčové. Upřednostnění kritéria hlučnosti či spotřeby může svést volbu řidičů nebezpečným směrem, upozornil již dříve Vojtěch Schwangmaier, ředitel e-shopu Pneumatiky.cz.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).