Navzdory covidu klesl podíl lidí, kteří si zboží z e-shopů nechávají poslat domů

21. 7. 2021
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Zatímco před třemi lety si nechalo posílat balíčky z e-shopů nejčastěji domů 66 % zákazníků, letos jde už “jen” o 45 %.

Naopak vzrostl podíl těch, kteří si nákup nejčastěji vyzvedávají na odběrných místech, a to z 19 % na 27 %. Ukázal to panelový výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a agentury Nielsen Admosphere, kterého se zúčastnilo více než 1000 respondentů.

Nejčastěji domů? Už jen 45 % zákazníků

Z průzkumu APEK vyplynulo, že ačkoli doručení zboží z e-shopu domů stále zůstává nejčastější volbou zákazníků, oproti předchozím rokům ztrácí na popularitě. Porovnáme-li letošní výsledky s rokem 2018, vidíme, že se chování nakupujících výrazně změnilo. Zatímco před třemi lety si nejčastěji nechalo zaslat balíčky domů 66 % zákazníků, letos už je to jen 45 %, komentoval Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Výrazný nárůst naopak zažívá dodání do některého z výdejních míst. Externí výdejny (například pobočka České pošty či výdejní místo Zásilkovny) využívá nyní nejčastěji 27 % online nakupujících. V roce 2018 šlo o 19 %. Prodejnu samotného e-shopu označilo jako nejoblíbenější 15 % respondentů (před třemi lety to byla 4 %), výdejní boxy se v popularitě posunuly z nuly na 6 %. „Celkem tedy upřednostňuje některou z variant osobního odběru 48 % zákazníků. Před třemi lety to přitom bylo jen 23 %. Rychle pak roste zájem o výdejní boxy, které poskytují nakupujícím velkou časovou flexibilitu. Očekáváme, že tento trend bude pokračovat i nadále,“ dodal Jan Vetyška.

Průzkum APEK se rovněž zabýval otázkou, jak se změnil výběr způsobu dodání zboží během pandemie a po ní. 22 % respondentů uvedlo, že využívá více než před krizí dodání balíků domů. 14 % nakupujících zvýšilo svůj zájem o externí výdejní místa, 11 % o vlastní prodejny e-shopů a 10 % o výdejní boxy. Naopak jedenáct procent respondentů uvedlo, že využívá méně vlastních výdejen e-shopů. 61 % dále zmínilo, že si nikdy nenechávají doručit zboží do zaměstnání, uzavřel Vetyška.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).