Kolony až na 11 hodin. Kdo si nezařídí nové mýto včas, ten si na hranicích počká

22. 11. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Nový mýtný systém se spustí 1. prosince a přestože včera byla představena mimořádná opatření, v prvních dnech se na hranicích budou zřejmě tvořit dlouhé kolony.

Jak uvedla společnost CzechToll, která mýtný systém v těchto dnech předala státu, důvodem jsou především zahraniční dopravci. Zatímco většina českých se již k novému mýtu zaregistrovala, řada zahraničních dopravců s registrací čeká až na svoji první prosincovou cestu do ČR. Díky mimořádným opatřením, která připravilo ministerstvo dopravy a firma CzechToll, by kolony neměly dosahovat 44 kilometrů, jak původně hrozilo. I tak si ale někteří na hranicích počkají až 11 hodin.

Chybí hlavně vozidla z Polska

Do nového mýtného systému bylo k 20. listopadu 2019 registrováno 251 tisíc vozidel, přibližně 55 % z celkového očekávaného počtu 458 tisíc automobilů. Celkem pak bylo prozatím vydáno 141 tisíc nových palubních jednotek. Zatímco čtyři pětiny tuzemských dopravců mají registraci splněnou, z Polska jde jen o 47 % a z Německa dokonce o pouhých 25 %. V absolutních hodnotách však chybí nejvíce vozidel z Polska, a to 62 tisíc.

Stav registrace k novému mýtu k 21. 11. 2019
Země Zbývající odhad vozidel Počet registrovaných vozidel Podíl již registrovaných vozidel
Polsko 62 000 58 000 47 %
Česká republika 28 000 100 000 78 %
Rumunsko 21 000 14 000 40 %
Německo 21 000 7000 25 %
Maďarsko 8000 16 000 65 %
Slovensko 8000 17 000 68 %
Litva 7000 9000 55 %

Zdroj: CzechToll

Podle firmy CzechToll tak hrozí na začátku prosince zejména na hraničních přechodech s Polskem a Slovenskem vážné dopravní komplikace. Řada zahraničních dopravců totiž počítá s tím, že se zaregistrují až při první prosincové cestě do ČR. Pokud by CzechToll nepřikročil k mimořádným opatřením, hrozily by v prvních dnech na některých hranicích kolony až 44 kilometrů a doba čekání mohla činit až 63 hodin.

Jaké kolony by hrozily bez mimořádných opatření

Firma CzechToll nicméně očekává, že díky plánovaným a některým již probíhajícím mimořádným opatřením budou maximální kolony „jen“ 12 kilometrů a doba čekání 11 hodin. Nárazově se mohou ovšem tvořit kolony čekajících nákladních automobilů i ve vnitrozemí u obchodních míst na čerpacích stanicích. S ohledem na kapacity odstavných ploch, ale i prostorové možnosti obchodních míst nelze dosáhnout stavu, kdy odbavíme tisíce přijíždějících automobilů ze zahraničí bez jednotky bez čekání. Dopravní komplikace budou, ale věříme, že v podstatně menším rozsahu, než by nastaly bez realizovaných opatření, komentoval Matej Okáli, generální ředitel společnosti CzechToll.

Jak budou kolony pravděpodobně vypadat

Kromě rozsáhlých organizačních a informačních opatření bude na maximum posílena kapacita obchodních míst na hranicích. Jak doplnil Okáli, na obchodních místech jsou již nyní zřizována nová pracoviště, která po dočasnou dobu zvýší kapacitu pro registraci a výdej nových palubních jednotek. Nová registrační místa budou zřízena na dočasnou dobu také při výjezdu ze Slovenska.

Přehled mimořádných opatření:

  • Byla rozšířena možnost bezplatného zaslání palubní jednotky poštou do Maďarska, Bulharska, Litvy, Rumunska a Estonska.
  • Bylo zřízeno 11 dodatečných registračních pracovišť na vybraných hraničních přechodech s nepřetržitým provozem, některá na území Slovenské republiky.
  • Bylo vytvořeno 15 mobilních registračních míst, která se budou pohybovat na hraničních přechodech, také s nepřetržitým provozem. Mobilní registrační vozidla dislokovaná na odstavných parkovacích plochách se mohou přemístit mezi parkovišti v případě tvorby kolon.
  • Bude probíhat detailní koordinace procesu registrace na vybraných hraničních přechodech. Na šesti hraničních přechodech budou nepřetržitě přítomni koordinátoři, jejichž úkolem bude zajistit co nejhladší odbavení zahraničních dopravců při registraci a instalaci nové palubní jednotky; koordinátoři budou primárně na hraničních přechodech Bohumín, Český Těšín, Lanžhot, Mosty u Jablunkova, Náchod a Krásný les – v případě potřeby mohou být relokováni na jiná místa; koordinátoři budou viditelně označeni reflexní vestou s logem MYTOCZ; do řízení dopravy budou zapojeny drony.
  • Na čerpacích stanicích, odpočívkách a parkovištích, kde je obchodní místo pro registraci, vyzývají proškolené týmy promotérů osobně řidiče, aby se registrovali (5 vozidel s posádkou).
  • Na místech s vysokým výskytem nákladních vozidel se pohybuje 7 mobilních registračních míst s posádkou.
  • Byla masivně posílena komunikační kampaň: z „informační kampaně“ je bohužel „přesvědčovací kampaň“.
  • Na rizikovou situaci budou upozornění správci zpoplatněných komunikací v Polsku (GDDKIA), Německu (BAG), Rakousku (ASFINAG) a na Slovensku (NDS).
  • Probíhá koordinace krizové komunikace mezi Ministerstvem dopravy, ŘSD ČR, Celní správou ČR, Policií ČR a společností Czechtoll.
  • Budou přijata opatření pro koordinaci krizového řízení dopravy mezi ŘSD ČR, Celní správou ČR, Policií ČR/PL/SR a společností Czechtoll.

Prioritou všech opatření je podle ministerstva dopravy zajištění volného průjezdu pro řidiče osobních automobilů a odpovědné řidiče nákladních vozidel, která budou vybavena novou palubní jednotkou.

Myto.podnikatel.cz

 

Připravte se na nové mýto včas. Vyzkoušejte nejsnadnější platbu mýtného. Sjednejte si Road Account, které Vám usnadní registraci vozidel a umožní souhrnnou platbu v režimu odložené splatnosti.

Partnerem myto.podnikatel.cz je Diners Club

Co je potřeba u nového mýta udělat

Aby dopravci mohli od prosince na zpoplatněné úseky, musí se registrovat u společnosti CzechToll. Registraci lze uskutečnit na některém z více než dvou stovek obchodních míst, na regionálních pobočkách Hospodářské komory ČR, přes svého vydavatele tankovacích karet nebo online na portálu www.mytocz.eu.

Další povinností je instalace nové palubní jednotky do vozidla, které využívá zpoplatněné komunikace. Jednotku může dopravce instalovat do vozidla i před 1. prosincem 2019, společně se starou palubní jednotkou pro mikrovlnný mýtný systém může být ve vozidle a mýto se bude strhávat pouze jednou. Nejpozději od 1. prosince 2019 musí být ve vozidle řádně instalována a zprovozněna nová palubní jednotka. Oproti stávajícímu zařízení se zvyšuje kauce za palubní jednotku, kterou musí dopravci uhradit, a to na 2468 Kč.

Co se týče možností placení mýta, nic se nemění. Mýto bude možné hradit předem (režim pre-pay) nebo následně na základě faktury (režim post-pay). V případě placení pre-pay je nutné předplatit si kredit, u následného placení zase uzavřít smlouvu.

Dopravci by též měli mít na paměti, že by od příštího roku mělo dojít rozšíření silnic a dálnic podléhajících placení mýtného. Seznam konkrétních úseků bude zveřejněn na stránkách www.mytocz.eu, mělo by jít o nových 900 kilometrů vybraných úseků silnic I. třídy a 30 kilometrů nových dálnic.

Čtěte více: Nový mýtný systém se blíží, jaké výhody má platit mýto pre-pay a jaké post-pay?

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).