Prezident ČR Václav Klaus stvrdil svým podpisem novelu zákona o dani z příjmů, která ruší povinné vedení knihy jízd pro podnikatele. Ti budou nově moci uplatnit výdajový paušál na dopravu ve výši 5000 korun měsíčně za auto, které používají výhradně k podnikání, a 4000 korun za vozidlo, které neslouží výlučně k podnikání. Paušál však mohou využít maximálně pro tři firemní vozidla. Poprvé půjde paušál uplatnit již v daňovém přiznání za letošní rok.
Především drobní podnikatelé novelu vítají, přinese jim totiž snížení administrativy. Podnikatelům, kteří využívají ke své činnosti automobily každý den, se však výdajový paušál na dopravu nemusí vyplatit. Jakmile totiž přestanou vést knihu jízd a nebudou tak účtovat o skutečných výdajích na pohonné hmoty, ztratí „důkazní materiál“ pro účely daně z přidané hodnoty (DPH) a tím i možnost uplatnit její odečet. Každý podnikatel by si proto měl pečlivě spočítat, zda opravdu na přechodu na paušál vydělá.
Kniha jízd do propadliště dějin?
Povinná kniha jízd, kterou řada podnikatelů označila za absurditu roku, má konečně alternativu. Parlamentním procesem totiž prošla novela zákon o daních z příjmů, která umožňuje podnikatelům uplatnit místo knihy jízd výdajový paušál na dopravu. Jeho měsíční výše činí 5000 korun za jedno služební auto. Pokud podnikatel vozidlo využívá k podnikání jen z části, bude moci uplatnit paušál v hodnotě 4000 Kč za měsíc. Odpočet lze však uplatnit na maximálně tři firemní automobily.
Pokud chtějí podnikatelé v současnosti uznat výdaje vznikající s provozem dopravního prostředku a snížit si tak základ daně, musí vést evidenci jízd, tzv. knihu jízd. Kniha jízd může mít jakoukoli podobu. Ať je to obyčejný sešit, do kterého podnikatel zapisuje své jízdy, nebo kniha jízd, kterou si podnikatel zakoupí v papírnictví, vozí ji ve svém automobilu a zapisuje do ní služební, případně soukromé jízdy. Může mít také podobu tabulky vytvořené v tabulkovém kalkulátoru na počítači. Čtěte více: Kniha jízd přispívá k větší průkaznosti výdajů.
Zákon, který ruší povinné vedení knihy jízd, vstoupí v účinnost na začátku října letošního roku. Výdajový paušál na dopravu pak budou moci podnikatelé využít již za celý rok 2009. Hlavním důvodem pro zrušení povinnosti vést knihu jízd je odstranění nadbytečné administrativy, která komplikuje podnikatelům život. Zrušením knihy jízd se dosáhne administrativní úspory více než 850 milionů Kč,
uvedl serveru Podnikatel.cz Tomáš Bartovský, tiskový mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu.
Máte osobní automobil zahrnutý v obchodním majetku podniku?
Výdajový paušál má několik „ale“
Paušální výdaje na dopravu ale mají několik omezení. Nelze je podle ministerstva kombinovat s uplatňováním výdajů na dopravu silničním motorovým vozidlem v prokázané výši za pomoci knihy jízd. To znamená, že podnikatel nemůže uplatňovat výdaje například za prvních šest měsíců knihou jízd a za zbylých půl roku paušálem. Některá média také uvedla, že paušál mohou využít jen podnikatelé s maximálně třemi vozy. Zákon však říká něco jiného.
Zákon nerozlišuje mezi malým, středním a velkým podnikatelem. Správná verze tedy je, že toto opatření může aplikovat jakýkoli podnikatel maximálně na tři vozy. Faktem ale je, že tuto možnost budou využívat především malí a středně velcí podnikatelé,
potvrdil Tomáš Bartovský s tím, že vlastní-li podnikatel aut více, může uplatnit výdajový paušál na dopravu až na tři z nich.
Otazníky vyvstaly ale i u dalších věcí, jak dokazují diskuze na našem serveru. Co všechno výdajový paušál zahrnuje? Jak je to s ostatními výdaji, které se pojí s automobilem? Jak je to s odečtem DPH?
ptají se čtenáři. Čtěte také: DPH není nikdy dost aneb shrnutí legislativních změn.
Výdajový paušál na dopravu zahrnuje jen výdaje na pohonné hmoty a parkovné. Je-li vozidlo určeno zcela k dosažení zdanitelných příjmů, lze ostatní výdaje jako odpisy, pojistné, výdaje na opravy a údržbu apod. uplatnit v prokázané výši,
odpovídá Tomáš Bartovský z ministerstva průmyslu a obchodu.
Co se týče DPH, je situace podle slov Bartovského následující. Pokud podnikatel využije paušální výdaj na dopravu, nebude o skutečných výdajích na pohonné hmoty účtovat nebo je evidovat v daňové evidenci pro účely daně z příjmů, tj. nebude mít k dispozici daňové doklady pro účely DPH, a tím ztratí možnost je uplatnit na vstupu. Jinými slovy řečeno, výdajový paušál neumožní odpočet DPH u pohonných hmot. Čtěte také: Z diskuze: Vše kolem automobilů a podnikání.
Odborníci však nevidí vše tak jednoznačně. Zákonodárce neučinil spolu se zavedením výdajových paušálů žádné související úpravy v zákoně o dani z přidané hodnoty. Z hlediska možných výkladů je tedy nejisté, zda zůstane plátcům daně zachován plný nárok na odpočet daně z přidané hodnoty, či zda bude výkladově tento nárok na odpočet daně znemožněn,
tvrdí Jan Molín, daňový analytik společnosti MIVO.
Podnikatelé paušál přivítali
Podnikatelé přes některé nejasnosti zrušení knihy jízd přivítali. Podle jejich slov jim výdajový paušál hlavně ulehčí administrativu. Vítáme jej, jde o jednu z administrativních překážek podnikatelů. Výdajový paušál sníží administrativu a o to jde, je to oblast, na kterou si podnikatelé nejvíce stěžují,
komentovala pro server Podnikatel.cz Eva Svobodová, generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
Z našeho pohledu jde o další z řady opatření vedoucích ke zjednodušení a zefektivnění podnikatelské činnosti. Povinnost vést si knihu jízd podnikatele spíše zatěžovala a nemohli tak využít své finanční prostředky, energii a čas ke smysluplnějším a účelnějším aktivitám, které mají přímou návaznost na podporu a rozvoj jejich podnikání,
souhlasí Petr Kužel, prezident Hospodářské komory ČR.
Navzdory vstřícnému postoji ke zrušení povinného vedení knihy jízd si podnikatelé uvědomují i omezení spojené s výdajovým paušálem. Ten se totiž vyplatí jen těm, kteří nepoužívají automobil příliš často. Dle našeho názoru limit 5000 Kč není příliš vysoký. Rozhodně neprospěje takovým podnikatelům, kteří auto ke svému podnikání využívají denně,
domnívá se Eva Svobodová.
Že paušál poslouží spíše drobným podnikatelům, si myslí i Martin Felix, vedoucí odboru PR Česmad Bohemia, největšího tuzemského sdružení autodopravců. Nemáme nic proti, ale v praxi to naši členové využijí zřejmě jen u vozidel, která jsou používaná i pro soukromé účely, tzn. zejména osobní auta s paušálem 4000 Kč. U nákladních vozidel a autobusů by se paušál nevyplatil,
vysvětluje Felix.
Nejkritičtěji se k výdajovým paušálům staví Bedřich Danda, předseda Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR, který tvrdí, že většině podnikatelů novinka stejně nepomůže. Je to vhodné pro toho, kdo jezdí jen 800 km za měsíc.Většina podnikatelů ale najezdí mnohem více. Já například najedu měsíčně 5000 km,
uzavírá Danda.