a nazývat tuhle voslovinu "zrušením knihy jízd" může jen ten kdo návrh zákona nečetl.
zaprvé se nezrušila kniha jízd - ale jistá marginální výseč nejmenších podnikatelů jí nemusí používat.
kdo to dokáže použít?
1) neplátce DPH
2) tankuje méně než 2x měsíčně
3) má méně než tři auta
takový živnostník ale obvykle nemá auto v majetku, ale jezdí svým. jednou za rok nabouchá nějaké nesmysly do počítačového generátoru jízd, vynásobí 5,30,- a odečte si podstatně víc než 60.000/ročně.
neboli z kuličky prd.
to je asi jako jistá nejmenovaná banka halasně "zrušila poplatek za vedení účtu" - ale už opomněli dodat, že to je jen pro nepodnikatelské účty, že minimální zůstatek je 100.000, a že poplatky za položky se zdvojnásobily. . . . :-)
Dobrý den,
děkuji za názor. Uvědomuji si, že terminologicky není zrušení knihy jízd zcela správné, také proto jsem psal na počátku textu "zrušení povinného vedení knihy jízd". Doufám, že text je dostatečně postaven tak, aby čtenář pochopil, co zákon skutečně přináší. Celý zákon (včetně postupu, jak procházel legislativním procesem) si lze přečíst na http://www.senat.cz/xqw/xervlet/pssenat/historie?ke_dni=17.08.2009&O=7&action=detail&value=2511
Souhlasím s vámi, že využitelnost tohoto kroku je poměrně nízká a využije ji jen menší část podnikatelů. Na druhou stranu jde o opatření, které nikomu neuškodí a jestliže části ( i když malé) podnikatelů pomůže, jde podle mého názoru o správný krok.
S pozdravem
Daniel Morávek
Zdravím, a je nějak možné to kombinovat i s paušálním odpočtem výdajů? Příklad nyní: 100 000 výnosy - 50% = 50 000,- ke zdanění. Nově: (100 000 - 60 000 (auto)) - 50% = 20 000 ke zdanění?
paušální výdaj na dopravu bohužel nelze kombinovat s uplatňováním výdajů procentem z příjmů. Výdaje stanovené procentem z příjmů v sobě dle ustanovení § 7 odst. 8 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zahrnují veškeré výdaje poplatníka vynaložené v souvislosti s dosahováním příjmů z podnikání, tedy i paušální výdaj na dopravu.
Čau Jardo, taky nemám auto. V ČR v každém městě funguje skvěle MHD a nebo jsou naše města tak malá, že lze všude chodit pěšky. A auta ve městech, pokud zrovna někdo nežije na vesnici, jsou jen neužitečná hromada plechu.
Slyšel jsem, že česká kniha jízd je světový unikát. Proč se prostě nezruší? Předpokládám, že je v tom korupce a výsledek práce papírnické lobby.
kořenem tohoto nesmyslu je další český unkát - a totiž že cesta autem do práce je zdanitelným příjmem a nesmí být zaúčtována jako náklad firmy. takže statisíce lidí a friem píšou do knihy jízd nesmysly, aby se vzbudil dojem, že parkují v práci a do kanceláře jezdí sockou. lid si to tak přeje. v civilizovaných zemích prostě natankuje firmení kartou a více se o tom neúčtuje.
Tady se vůbec šíleně papíruje. Nestačí jen výpis z banky, ale je třeba i řada dalších dokladů a papíru (nejlépe třikrát podepsaných a s aspoň dvěma razítky :) ).
Já už na to kašlu do nákladů dávám to, co je opravdu nákladem mého podnikání. Zatím jsme se s FU shodli, ale účetní ze mě kdysi šedivel.
Je to přece jednoduché. Pokud chcete, aby si mohl jak plátce DPH, tak neplátce DPH uplatnit paušální částku 5 tisíc, používám auto jen pro firemní účely, pak by bylo rovné pro oba z hlediska daně z příjmů aby si plátce DPH mohl nákupy za pohonné hmoty uvádět do evidence nebo do účetnictví jako náklady nespadající do daně z příjmu a přitom si tak mohl odečíst hodnotu z nákupu, která připadá na DPH. Prostě by platilo jednoduché omezení, že si plátce DPH bude zakládat nákupní doklady k účetním dokladům a DPH si bude moci uplatnit pouze maximálně připadající na základ daně 5 tisíc Kč, což by dnes bylo předpokládám při 19% DPH v průměru 950 Kč/měsíčně a vyšší částku by si u DPH nemohl prostě uplatnit. Samozřejmě, pokud by plátce DPH nedoložil nakoupené pohonné hmoty do výše základu DPH 5000 Kč, ale na nižší částku, mohl by si pak uplatnit pouze nižší částku za DPH dle skutečného nákupu. Jednoduše by se mělo v zákoně o DPH uvézt, že plátce DPH si může maximálně na paušál 5 tis. Kč/měsíc - uplatnit při prokázání nákupu pohonných hmot - bez evidování knihy jízd - částku 11400 Kč, což je maximální DPH 19% u základu 12 měs. *5 tis, což je 60 tisích Kč/ročně.
Pokud by si plátce DPH nemohl připadající výši DPH na prokazatelně nakoupené pohonné hmoty uplatnit, tak není zákon v tomto případě rovný pro plátce DPH a měli by ho okamžitě upravit, abychom tu neměli další paskvil.
ale tak ono to samozřejmě dopadne tak, že malopodnikatelé si uplatní paušál, a účtenky od ropy prodají nějakému kamarádovi s větší firmou za dph, no.
spíš je mi divné, že taková kravina mohla vůbec někoho napadnout, a co se kvuli tomu nadělalo humbuku, . . . .
Zdravím, neviděli jste někde tabulku která srovná od jakého počtu km se vyplatí vést knihu jízd a do kolika km se vyplatí paušál ?
Pokud počítám správně pro osobní auto - modelový příklad:
paušál 5000 kč
- za 5000 kč při ceně benzinu/nafty např. 28kč nakoupím 178 litrů pohonné hmoty.
- při průměrné spotřebě např. 8 litrů na 100km mi vychází že bych na ně ujel 2225km.
paušál 4000 kč
- za 4000 kč při ceně benzinu/nafty např. 28kč nakoupím 143 litrů pohonné hmoty.
- při průměrné spotřebě např. 8 litrů na 100km mi vychází že bych na ně ujel 1787km.
Myslím, že někteří drobní podnikatelé služebně 2225 respektive 1787 km za měsíc neujedou.
padlo zde mnoho názorů, ale já jsem spokojený. Ročně najedu 25 000 km, Auto (Octavia) je v LPG, navíc neplatím ini silniční daň. Při spotřebě 10 l lpg za 12 kč/l jsem v pohodě. To ojebávání 1× ročně se psaním knihy jízd bylo příšerné. Takto je to faj. Neřeším soukr/ služební, nemusím rozepisovat cestu do Itálie na cesty po ČR a shánět doklady.