Nebojte se začít podnikat. Nechte se nalákat těmi, kteří už vědí, o čem to je

29. 12. 2014
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: archiv Tomáše Lebdušky
Ilustrační obrázek.
Nabízíme přehled zajímavých rad, návodů i zamyšlení nad podnikatelským prostředím v České republice v roce 2014. Podělili se o ně sami podnikatelé.

Nudíte se? Kupte si medvídka mývala nebo začněte podnikat. Je to sice náročná, ale jak se shodují všichni podnikatelé, kterým jsme letos dali prostor v seriálu Příběhy podnikatelů, také velmi poučná cesta. Existuje celá řada důvodů, proč se do podnikání nepouštět. Pro někoho je to příliš riskantní a bojí se zadlužení, jiný nechce své živnosti nebo firmě obětovat víkendy a další se bojí, že jeho nápad není dostatečně originální. Na druhou stranu je tu celá řada důvodů, které k podnikání jednoznačně vybízí. Co třeba finanční nezávislost, možnost vlastního rozvoje nebo hrdost sama na sebe?

Nejdůležitější ze všeho je odhodlání. Nenechte se odradit nikým a ničím. Jít proti všem se vyplatilo například podnikatelce v příběhu nazvaném Hrát si s panenkami není umění. Umění je se jimi živit. Všichni byli proti. Ztratila jsem manžela, moji rodiče mě neustále nabádali, abych se začala živit něčím pořádným. Nikdo neviděl, že dělám řemeslo a práci, která mě baví a naplňuje. Šla jsem proti všem a říkala si, že když to mám ráda, tak u toho zůstanu a vydržím, říká Dagmar Jurčíková, výtvarnice, která vyrábí panenky.

Ilustrační obrázek.
Autor: archiv kováře Tomáše Lebdušky

Ilustrační obrázek.

Nemáte-li originální nápad jako Šimon Vostrý, zakladatel společnosti ZOOM International, který díky zákaznickému servisu působí v 80 zemích světa, nebo zakladatelky značky dětského oblečení Little Rock Star, kteří dokázali neotřelým způsobem zaplnit díru na trhu, klidně vsaďte na tu nejobyčejnější klasiku. Nejlépe totiž fungují ty nejjednodušší věci, o čemž se přesvědčila i živnostnice z Benešova, když si otevřela krámek s úplně obyčejným štrůdlem. Někteří sice řeknou, že jsem drahá a štrůdl si radši upečou doma, ale pro ty tu nejsem. Kdo má chuť, ať si štrůdl upeče. Já jsem tu pro lidi, kteří nemají čas nebo možnosti. Ceny mám přizpůsobené místním podmínkám. Kousek prodávám za 15 až 20 korun, celý půlmetrový štrůdl pak maximálně za stovku, uvádí Eva Brabcová v příběhu Je štrůdl až moc obyčejný pro rozjezd firmy? Omyl, právě naopak. Stejně dobře funguje i lahůdkářství Luboše Zamrazila, který sází na tradiční české chlebíčky. V zavádění novinek nejsme úplně vzorová firma, ale takhle to vyžadují naši zákazníci. Konkrétně u nás si žádné větší změny nemůžeme dovolit. Vlastně ani nechceme. Naším cílem je nabízet tradiční chlebíčky a pokračovat v linii zdejšího zavedeného obchodu. Vím, že jsou po městě lahůdkářství, kde třeba nabízejí krabí chlebíček se skutečným krabím masem. Otázkou ale je, kolik jich při ceně 40 korun za kus prodají. Skupina našich nejvěrnějších o takové zboží nemá zájem. V nabídce máme standardně 24 druhů, ale zákazníci stejně volí mezi osmi až deseti nejoblíbenějšími, vysvětluje Luboš Zamrazil v příběhu s názvem Nakoukněte s námi do vyhlášeného lahůdkářství, kde vyrábějí tradiční chlebíčky.

Nezapomeňte ale, že podnikání vyžaduje své a nabízené služby a produkty musí být kvalitní. Bez dobrého produktu totiž neuděláte ani dobré PR. Nejsme v pozici, že bychom mohli „neperspektivní“ klienty vždy odmítat a netvrdím, že jsme to nikdy neudělali, ale při jednání je potřeba říct všechno na rovinu. Klienti si musí uvědomit, že angažovat agenturu neznamená předat materiály a informace a čekat na efekt. Je to investice finanční i časová a bez vzájemné spolupráce to nejde. My totiž nemůžeme jejich obor znát do posledního šroubku. Některé věci jsou tak složité, že nejsme schopni ani správně sestavit tiskovou zprávu. PR je prostě obousměrný proces. Když toto nefunguje, klienti přichází o peníze a my o jméno, líčí zakladatel agentury RUBIKON PR Šimon Rákosník

Jak na daň z příjmů?

Přečtěte si daňový speciál, který poradí jak na daň z příjmů věcí krok za krokem.

 

Marketing ale rozhodně neopomínejte. Poučte se třeba příběhem Čeští květináři jsou dobří pěstitelé, ale marketing jim zatím nic neříká. Majitel mělnického zahradnictví Sinco Jakub Švanda v něm vysvětlil, proč musí naši květináři znovu bojovat o zákazníky. Lidem v našem oboru chybí obchodní strategie. Zahradníci neví, kdo jsou jejich koncoví zákazníci. Hledí jen na své přímé odběratele. Vidí, co za obchody zrealizovali, ale takové informace jsou jen zprostředkované a tedy nepřesné nebo zkreslené. Nedokážou vyhodnotit svoji úspěšnost a tak dále. Není přece možné tvrdit, že mám úspěšnou firmu, když se mi obrat zvedl o 10 %. V případě, že šel celý obor nahoru o 30 %, tak je ta firma dost neúspěšná a naopak. To ale vidí jen málokdo. Je potřeba začít se víc ptát, inzerovat a nabízet, říká Jakub Švanda.

Pokud se firmě bude dařit, nemyslete jen na zisk a osobní prospěch. Podnikání, zvlášť to malé lokální, je také o sounáležitosti s okolím. Myslete pozitivně, pomáhejte a hlavně mějte radost sami ze sebe. Síťovku se během několika posledních let pokusilo oživit víc nadšenců. Jejich snaha ale vždy ztroskotala na nereálných plánech a příliš velkém spěchu na tvorbu zisku. Naše filozofie podnikání je jednoduchá – ze všeho, co děláme, chceme mít dobrý pocit. Záleží nám na férovosti, vyrovnaném partnerství a hledáme také cesty, jak by z naší činnosti mohla benefitovat společnost. Samozřejmě, že zisk je důležitý, ale podle našeho názoru by měl přijít až jako vedlejší efekt. Naší hlavní motivací je naplnění z toho, co děláme, a schopnost maximálně vyjít vstříc zákazníkům, říká v příběhu České síťovky jsou zpátky a mají proniknout do celého světa Karolína Pechová

Buďte připraveni na těžkosti, které podnikání nejen ve svých začátcích přináší. Setkali se s nimi všichni a nejde jen o finanční problémy a velké fyzické a psychické nasazení. Podnikání mi vzalo kamarády. Zažila jsem si závist, pomluvy i různé útoky. Naštěstí jsem vždycky měla tolik práce, že jsem nad takovými věcmi neměla čas přemýšlet a trápit se jimi. Například mi zavolala jedna paní, že mi přivede neteř, já jí všechno naučím a ona si pak otevře vlastní firmu. Když jsem odmítla, začala mi vyhrožovat hygienou. Já jsem ale starý praktik. Co musí být dodržováno, jsem věděla už ze svého předchozího zaměstnání a stále se dovzdělávala. Kontroly jsem se tedy nebála. Pak jsem se jednou od pardubických hygieniků dozvěděla, že nejrůznějších udání a stížností na mě přišly tisíce. Protože u nás ale vždycky bylo všechno v pořádku, hygienici mě jimi ani nezatěžovali, popsala v příběhu Hvězdou mezi pardubickými perníkáři je rodačka ze Zlína Jarmila Janurová.

Připravte se i na to, že úspěch se v Česku neodpouští a nikdo vás příliš nepochválí. Vydávám spoustu peněz a energie na to, abychom byli na prvních místech v internetových vyhledávačích, abychom byli vidět a trochu se o nás mluvilo. Naplnili jsme internet stovkami článků o malování. O tohle všechno se vám ve Státech postarají spokojení klienti. Tady ne. Lidi jsou k novým firmám nedůvěřiví a navíc jsou nenároční. Většina jich chce jednoduše vymalovat. V Americe jsme dělali mnohem fajnovější a detailní práci. Tady ji nikdo nevyžaduje a už vůbec nezaplatí, říká majitel malířské firmy Petrovo malování Petr Kleňha. Podrobnosti najdete v textu Nechce být živnostníkem, je podnikatelem. Inspiroval se v Americe.

Naučte se být nekompromisní a vyžadujte vždy perfektní práci. To je rada Ivy Pohankové, bývalé učitelky, která se vrhla do podnikání přesně před rokem a o své zážitky se podělila v příběhu Učitelka si otevřela restauraci. Pohlreich by z ní ale nešílel, naopak. Jsem dost tvrdá obchodnice. Za své peníze žádám perfektní službu. Už jsem se například doslechla, že některé naše dodavatele tak tvrdě ještě nikdo neodpálil. Já ale vím, proč to dělám. Nemůžu si dovolit, aby mi provozní každé ráno strávila půl hodiny přebíráním zeleniny. Je to pro mě drahý člověk, který má na práci mnohem sofistikovanější úkoly než přebírání bedýnek. Dodavatelé mi proto musí ručit za kvalitu, říká rozhodně podnikatelka. Obchod bere jako hru, která nikdy nekončí a svůj základ má ve vyhledání zdrojů. A veterinářka Martina Načeradská dodává, že je potřeba hledět hlavně na zákazníky a nenechat se zviklat například nátlakem obchodních zástupců. Před časem mi v ordinaci málem omdleli zástupci jedné známé nadnárodní firmy vyrábějící dietní krmivo. Přišli s vysokým manažerem ze zahraničí a ptali se, co a jak dělám. Čekali, že budu líčit, jak doporučuji jen a jen jejich produkty. Místo toho ale slyšeli, že dám zvířeti na vybranou z několika variant, ono začne žrát to, co mu chutná, a u toho zůstaneme. Tahle návštěva ordinace zřejmě pro české zástupce firmy dopadla fiaskem. Ale přece nejde upřednostňovat byznys před zvířetem. Vím, že k tomu dochází i v humánní medicíně, ale já to odmítám, říká zvěrolékařka.

Přes všechny těžkosti a překážky je podnikání lákavou výzvou a může prospět nejen vám osobně, ale i všem zákazníkům. Naučíte je, že i české výrobky mohou být, a především jsou, stále kvalitnější. To se snažíme změnit. Chceme dát najevo, že jsme zdejší, že zaměstnáváme Čechy, že platíme daně v České republice. Situace se změnila a je tu nový fenomén. Lidé preferují české výrobky, zvlášť ty textilní, protože už mají dost nekvalitní asijské produkce, vysvětluje situaci majitel textilní firmy Kama Jiří Pertl. Dodnes třetina zákazníků netuší, že se jedná o ryze českou firmu. Jméno Kama mnozí automaticky směřují kamsi do Skandinávie. 

MM 25 baliček

Pracujte proto na rozvoji a nenechte si ničím a nikým ničit pověst. Ne nadarmo se říká, že pivo dělá z jedné poloviny pivovar a z druhé poloviny hospoda. Majitel malého pivovaru Nasik Kiriakovský proto podniky, kde jeho pivo čepují, osobně navštěvuje a využívá i služby dobrovolných mystery shoppingů. Hospodští se totiž podle něj naučili čepovat především unifikovaná pasterovaná europiva s dlouhou trvanlivostí, která jsou prakticky, z pohledu trvanlivosti, nezničitelná. A kvalita piva tím trpí. Z toho důvodu velké pivovary začaly udělovat certifikáty kvality, čistoty trubek a tak dále. Snaží se tím hospodské motivovat a vybrzdit největší hrůzy. Pro takové provozovny pivo nemáme. Nenechám si zničit pověst. Tady znovu čerpám ze svých předchozích profesních zkušeností. Jako autorizovaný dealer automobilů několika značek jsem neustále kontrolován jednotlivými automobilkami, abych jim náhodou nekazil dobré jméno, ale naopak ho posiloval. Byl jsem léta řízen v tomto duchu a v tomto duchu pokračuji i já sám. Bez těchto zkušeností by se mi dnes podnikalo složitěji, líčí majitel pivovaru.

Pište s námi příběhy i v roce 2015

Letos server Podnikatel.cz přinesl celkem 26 zajímavých příběhů podnikatelů a další nabídne i v roce příštím. Máte-li ve svém okolí někoho tak zajímavého jako je třeba provozovatel Lochnesky Karel Janeček, dráteník Aleš Kulhánek, kominice Martina Chotová Wimmerová nebo opravář taxametrů Ondřej Gottwald, dejte o nich vědět na e-mailovou adresu press@podnikatel.cz. Rádi jejich zkušenosti zveřejníme, protože jak říká Podnikatel roku 2014 Jiří Hlavatý, Češi v současnosti potřebují nové vzory. A to jsou právě úspěšní podnikatelé.

E-booky pro váš tablet nebo čtečku

Stahujte nejnovější knihy v elektronické formě z edice Podnikatel.cz. Nabízíme například praktického pomocníka při začátku podnikání, novinky v občanském zákoníku či poutavé příběhy podnikatelů. Prohlédněte si nabídku e-booků

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).