Některé potíže se vyřeší skoro samy. Nebo za ně převezme zodpovědnost někdo jiný v týmu. Pak jsou ale takové, s nimiž se podnikatel musí sám aktivně vypořádat.
Kostlivci, nebo živá výzva?
A tehdy záleží na tom, jak podnikatelka nebo podnikatel k větším potížím přistupují. Mohou se jimi nechat zahltit a postupně zruinovat (fyzicky, emočně, psychicky, sociálně nebo finančně). Mohou se jim snažit vyhýbat. Mohou před každou nepříjemností strčit hlavu do písku a nechat se ukolébat pštrosí taktikou – co sám nebo sama nevidím, to neexistuje. Mohou je zametat pod koberec a zamykat je do skříně – odkud na ně ale po čase vypadnou jako pověstní kostlivci.
Čtěte také: Minulost i v podnikání oplakejte. A pak se staňte hrdiny ve své vlastní pohádce
Mohou je ale také naopak vzít jako výzvu a čelit jim, projít jimi skrz na skrz s bojovnickou statečností. A s otázkou, jakou lekci jim konkrétní potíže dávají, co se z nich mohou a mají naučit a jak mohou svou zkušenost třeba i předat ostatním. Mohou je vzít jako součást vlastního rozvoje a růstu, nejen v podnikání, i když jsou to potíže náročné a třeba i nesmírně zraňující a bolestivé.
Pštrosí taktika poškozuje nejen vztahy
Mezi nejhorší přístupy, jak řešit potíže, a to i v byznyse, patří pštrosí taktika – tedy snaha strkat před nepříjemnostmi hlavu do písku. Poškozuje to byznys i vztahy v podnikání, ale žádné řešení to většinou nepřinese. Patří k tomu všechny metody typu nechat se zapírat, neodpovídat na e-maily, odkládat řešení na později, vymlouvat se, že teď zrovna na tuto záležitost není čas nebo na cokoliv jiného.
Je to skvělá taktika pro toho, kdo chce lidi, jichž se problém také dotýká, vytočit a rozzuřit, kdo chce ztratit jejich důvěru, poškodit vzájemné vztahy – ve firmě, v týmu, se spolupracovníky, klienty, obchodními partnery… Pro toho, kdo touží po pověsti slabocha, břídila a neseriózního partnera, nebo dokonce lháře. Nebo pro toho, kdo chce dát problému maximální prostor, aby čím dál víc sílil a narůstal, až dosáhne ještě mnohem obtížněji řešitelných rozměrů a zásadně větší komplexity. A i když na čas možná na oko zmizí, vrátí se s o to větší intenzitou a silou, navíc pravděpodobně nečekaně.
Čtěte také: Zdravé sebevědomí byznysu prospěje. Nafouklé ego ale raději píchněte špendlíkem
Jak to popsal analytický psycholog Carl Gustav Jung – to, co člověk vytěsní, jen zatlačí do stínového světa. Stín člověka doprovází, ať se mu to líbí nebo nelíbí. A v nejméně vhodnou a nečekanou chvíli ho v životě zase doběhne, zase se projeví a přihlásí se nekompromisně o slovo. Projít skrz problémy a postavit se jim čelem proto znamená jejich nejlepší řešení. Vlastně je také vhodným způsobem, jak jejich negativní sílu oslabit. A vykřesat z nich naopak to, co je nakonec přínosné, protože problémy nebo krize, když se správně uchopí, mohou být zdrojem kreativity.
Čelit strachu a počítat s křehkostí
To ale znamená a předpokládá schopnost postavit se vlastnímu strachu, respektive svým myšlenkovým konceptům, které ho jako draka ve sluji probouzejí. Aktivizovat všechny své vnitřní zdroje. Moci se spolehnout na dostatečnou míru vlastní sebedůvěry. Předpokládá to také zásadní důvěru ve vlastní schopnosti najít k akutní potíži vhodné řešení.
Ale vyžaduje to také umění projít horším obdobím bez devastujících fyzických, psychických nebo emočních následků. Pochopit, že i když si člověk v podnikání často připadá (a někdy musí připadat, aby vše zvládl a podkreslil svou cestu v byznysu motivujícím hrdinským příběhem) jako Super(wo)man, je ve skutečnosti lidská bytost, která je nad očekávání křehká. A která potřebuje pracovní nasazení vyvážit dostatečným uspokojením fyziologických potřeb a fyzickým i mentálním odpočinkem.
Jak hledat řešení
Ať už konkrétní situace dostane nálepku problém, potíž nebo výzva, sice to pozmění její chápání, ale nezmění to nic na tom, že je především třeba vědomě hledat její řešení. Právě to je cesta z problému, ať už se nazývá jakkoliv a jakákoliv je jeho podstata – nekonečnými analýzami problému, které stále zabředávají do větších a větších podrobností, se potíže většinou nevyřeší. Jen se zase opticky zvětší.
Na řešení lze jít postupně. Nejdřív promyslet, jak to bude vypadat, až bude po potíži – co se změní, co bude jinak, jak se to pozná, jak na to budou reagovat lidé v okolí a co to bude znamenat pro samotného podnikatele nebo podnikatelku. Pak se podívat na to, jak je to teď, respektive na to, co už se pro vyřešení dané věci podniklo, na co je možné navázat, co rozvíjet, jaké pro to existují zdroje. Na pomoc si lze vzít i nějaké případy z minulosti, kdy se něco složitého podařilo s úspěchem vyřešit a připomenout si, co k řešení tehdy pomohlo, jaké podnikatelovy silné stránky, dovednosti, taktiky nebo i to, kde se objevila potřebná podpora. A v současné situaci se tím inspirovat, posílit tím vlastní sebedůvěru v to, že i nesmírně obtížný úkol je možné zvládnout.
Čtěte také: 5 tipů, jak najít nejlepší řešení, když se potřebujete
Pak je čas přistoupit k hledání různých řešení současných potíží. Chce to čas a ochotu hledat nejen tam, kde se nabízí standardní přístupy, ale i netradiční řešení. Chce to i tady zapojit tvořivost. Propátrat všechny zaprášené kouty, v nichž by se mohlo nějaké řešení vyskytnout. Následuje výběr preferovaného řešení a akce – promyšlení kroků, které k řešení povedou, a jejich realizace. Postupná, možná strašně obtížná a pomalá, krok za krokem. Kromě odvahy to zpravidla vyžaduje i velkou trpělivost a také flexibilitu – tedy schopnost své plány revidovat, když se změní okolnosti.
Cíl, který podmiňuje vítězství
Když se taková struktura hledání řešení popíše, vypadá to jednoduše. Ve skutečnosti ale do toho vstupují emoce, tělesné reakce (třeba to, že když se do těla vyplaví adrenalin, je to rauš, v němž se zdá všechno možné, ale potom zase může nastoupit o to větší únava), stres, nutnost komunikovat řešení s ostatními lidmi, jichž se to týká, což není vždycky příjemné, vyjednávat o něm a zvládnout reakce druhých, objevuje se vnitřní samomluva, s níž je potřeba také pracovat, když je příliš kritická a veškerou snahu bojkotuje.
I proto je užitečné začít vizí – jak to bude vypadat, až bude všechno vyřešené. Taková vize je totiž zdrojem motivace a podpory. Nehledě na to, že je třeba zapojit i veškeré individuální prameny motivace. Načrtněte si scénář úspěchu, doporučuje David Allen ve své knize Mít vše hotovo (Jan Melvil Publishing 2008). A dodává: Lidé zbožňují vítězství. Nemáte-li naprosto jasno, jaký je cíl vašeho konání, nemáte šanci vyhrát.
Čtěte také: Víte, po čem vaši zákazníci nejvíc touží? Modelujte značku pomocí archetypu
Navíc to celé vždycky není jenom racionální proces. Někdy může navést na nejlepší řešení spíš intuice. Silné tušení. Sen. I ty totiž mají při řešení potíží v podnikání svoje nezastupitelné místo. A aby dostaly slovo, vyžaduje to od člověka určitou vnitřní pružnost a schopnost nelpět jen na tom, co racionální mozek tisíckrát přežvýkal a pak vyplivl.