GDPR je akorát jedna velká ptákovina. Moje zkušenost - přijdu na ČEZ s výpisem inkasa své staré matky a potřebuju zjistit, proč je záloha nastavena právě takto (nesmyslně nízko) a chci ji navýšit - nelze, bo GDPR - musím nejdřív přinést řádně ověřenou plnou moc nebo přitáhnout starou paní osobně...a podobných pakáren mám už za sebou víc...
A pokud vím, firmám to přineslo jen další papírování a buzeraci.
Ale to už platilo dávno před GDPR.
Ano, zvýšenou administrativní zátěž to opravdu přineslo, neboť, jak se uvádí přímo v názvu jedná se o obecné nařízení a je na správci (firmě) jaké si stanoví požadavky na zajištění souladu s GDPR. Stanovení požadavků a dokladování jejich naplnění si vyžádá jisté administrativní kroky.
Ne tak docela - dříve v těchto jednoduchých případech stačilo předložit vedle svého OP i OP matky, případně ještě neověřenou plnou moc - dneska se musíte kvůli každé blbosti táhnout na poštu, kde samozřejmě za ověření zaplatíte.
Pokud se týče firemního zabezpečení dat - jako malá firma mám jediný problém, a to internet - zákazníci se mi většinou ozývají na mail. Na mou otázku patřičnému úřadu mi došla odpověď ve stylu předpovědi počasí, takže případná kontrola může zkusit prolomit moje heslo a zbytek neřeším, protože nemám provozovnu a do mého soukromí nikdo cizí nemá přístup - dům je zabezpečený proti zlodějům, a to musí stačit - otázka je, jestli to bude stačit případné kontrole, protože stačí jeden pitomec a problém je na světě.
Přesně tak, mám podobnou zkušenost s bankou. Mamince jsem tam založila účet, aby jí na něj chodil důchod a mohla z něj hradit léky a další věci, které potřebuje. Je téměř imobilní, takže všechno za ní vyřizuji já. S účtem samozřejmě zacházet neumí, počítače jsou pro ni něco tak složitého (je jí 86 let), že se k nim neodvažuje ani přiblížit. Před GDPR jsem účet spravovala přes svůj mobilní telefon (mám účet u stejné banky). Po GDPR to už není možné, ke každému účtu musí být jiné telefonní číslo (Česká spořitelna). Takže to znamenalo buď zrušit účet, nebo mamince obstarat mobil. Udělala jsem to druhé. Takže teď ještě navíc platí poplatky za mobilní telefon a účet stejně obsluhuji já. Kdykoliv cokoliv potřebuji, musím mít její mobilní telefon, což je značně omezující. Nemůžu se třeba ani v práci podívat na zůstatek jejího účtu nebo na to, jestli jí už přišel důchod a jestli má všechno zaplaceno. Fakt pakárna.
Nehledě na to, že telemarketing funguje vesele dál a pořád mi volají nějací operátoři s nabídkou nesmyslných výrobků nebo služeb. Když jsem tuhle jednomu řekla, jestli ví, co je to GDPR, tak mi odpověděl, že neví, co to je. Jak může firma někoho takového zaměstnávat, když se o GDPR mele všude možně, na netu, v novinách, v televizi. To by musel být hluchý, slepý a úplně blbý, aby o tom nikdy neslyšel. Člověku to jenom ztěžuje život. Howgh !
"Kamkoliv přijdu něco vyřídit, tak už mi strkají papír, abych podepsal souhlas v rámci nařízení GDPR." - Tak to je právě špatně, neboť podle GDPR mají být souhlasy pouze ve výjimečných případech. To co uvádíte je s vysokou pravděpodobností porušení souladu s GDPR, ke kterému v praxi bohužel dochází. Za to však nemůže GDPR, ale jeho neznalost, která je bohužel velká.
Asi máte pravdu, ale každý se raději brání tím, že si nechá podepsat cokoliv, pro jistotu.
Poslal jsem schválně pár dotazů ohledně GDPR i té slavné unii a nějaký podržtaška z nějaké předkanceláře
odepsal, že každý musí sám posoudit, zda daný případ spadá do GDPR nebo ne. Odpověď jak stehno, fakt.
Ok, lidi to neznají. Ale říkám si, že když je takhle plošně nepochopen nějaký zákon, jestli je opravdu chyba v těch lidech :-) Třeba když je zákon příliš složitý, komplikovaně a šroubovaně sepsaný, obsahuje ustanovení která se nedají odvodit ze zkušeností, zásad slušnosti a morálky, ... :-)
Uvědomte si, prosím, jednu zásadní věc. Měl vzniknout předpis, který má platit pro celou EU, tedy pro Německo na jedné straně a Rumunsko na druhé, a zároveň pro drobné živnostníky na jedné straně a mamutí nadnárodní společnosti na straně druhé. Není jiné řešení, než, že předpis bude velice obecný. Což je. Zároveň je v něm zapracováno, že konkretizace požadavků by neměla být prováděna na úrovni jednotlivých zemí (kromě drobných výjimek potvrzující pravidlo), ale na úrovni sdružení správců a zpracovatelů (kodexy chování). To se zatím, pokud je mi známo, nějak nedaří.
Je otázkou, zda si Evropská unie neukousla větší sousto, než je schopná rozkousat.
Jj, já jsem to taky musel přechroustat. Jenže to je moc složité a vyplývají z toho těžko odhadnutelné důsledky. Nakonec to skončilo u právníka, aby nám řekl, co konkrétně se na nás vztahuje a co přesně máme udělat :-) Nějakou úroveň sdružení zpracovatelů jsme samozřejmě zcela pominuli, předpisy (zvlášť takhle kontraintuitivní) se implementují cestou nejmenšího odporu a nemyslím, že by někdo v dohledné době postupoval jinak :-)
Citace
" ... Nehledě na to, že telemarketing funguje vesele dál a pořád mi volají nějací operátoři s nabídkou nesmyslných výrobků nebo služeb. Když jsem tuhle jednomu řekla, jestli ví, co je to GDPR, tak mi odpověděl, že neví, co to je. Jak může firma někoho takového zaměstnávat, když se o GDPR mele všude možně, na netu, v novinách, v televizi. To by musel být hluchý, slepý a úplně blbý, aby o tom nikdy neslyšel. Člověku to jenom ztěžuje život. Howgh ! "
Ano, bohužel máte pravdu. Sice těch telefonujících otravných´kreténů ubylo, ale pořád existují. Zkrátka GDPR těmhle šmejdům stejně nezabrání v jejich činnostech.
Důvěryhodnost článku deklarující jakési domnělé přínosy směrnice GDPR, který se odvolává na „rádoby odborný výzkum“ společnosti, jež má z prosazování představy o důležitosti GDPR „biznis“, je nanejvýš pochybná.
Už jen takový nesmyslný srovnávací ukazatel jako „prodleva mezi jednotlivými nákupy“. Jak to proboha souvisí s GDPR?! Pokud budu mít jakožto zákazník zájem o detailní informace o zabezpečení svých osobních dat, budu to přeci řešit ještě před tím, než uzavřu první obchod. A pokud shledám, že ochrana je dostatečná, abych obchod uskutečnil, uzavřu jej. Před případným opakovaným obchodem již nic obdobného řešit nemusím, neb toto zabezpečení znám. Tak jak to proboha může mít vliv na délku prodlevy mezi nákupy??? Ale zcela především,… není snad nejdůležitějším faktorem prodlevy mezi jednotlivými nákupy zákazníkova potřeba?
Panu bezpečnostnímu expertovi bych pro příště doporučil místo údaje v týdnech použít procenta a dát to celé do grafu. Pak ty jeho pseudočísla, budou vypadat ještě o trochu fundovaněji.
A paní redaktorce bych pro změnu doporučil, aby se zamyslela nad smyslem toho, co jí kdo, (prezentujíc se jako odborník) říká, než znovu spojí své jméno s „takovýmto cizím nesmyslem“.
A pokud jde o přínosy GDPR. GDPR je krok správnou nohou špatným směrem. Snaha lépe ochránit osobní data spotřebitelů a minimalizovat jejich kumulování, je věc jistě bohulibá. Ovšem chopit se toho čistě byrokraticky, jak se tomu stalo směrnicí GDPR, tuto snahu zcela otupilo. Místo investic firem do lepšího zabezpečení svých dat a jejich optimalizace, tak podniky ve velkém nastrkaly a stále strkají peníze od právníků, poradců a administrativy, tak aby měly v první řadě v pořádku veškerou dokumentaci. Firmy tak dnes na papíře zpracovávají data lépe a efektivněji, ovšem reálné množství zpracovávaných dat ani jejich zabezpečení se bohužel příliš nezměnilo. Hlavním důsledkem je pak neúčelný nárůst administrativy, ke kterému lze dodat snad jen jediné – pokolikáté už….