Nechcete si dělat radost košilí, když vás pořád někdo straší, říká šéf Zootu

12. 2. 2021
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Zoot.cz, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Zoot vyšel z insolvence a pod vedením Milana Poláka se rozrůstá. Tento týden vstoupil Zoot do zahraničí a z e-shopu se stává prodejní platformou.

Marketplace, zahraniční mutace, synergie s e-shopem Different.cz a nová síť výdejen. Výkonný ředitel Milan Polák chrlí u Zootu jednu novinku za druhou. 

Sázka na jeho osobu se stala pro Zoot klíčová a vyplatila se. Zatímco jiní by Zoot po problémech s insolvencí už dávno pohřbili, Polák vzkřísil e-shop z popela a během velmi krátké chvíle ho posunul hned o čtyři levely výše. Jak se ZOOT změnil a co ho ještě čeká? Už se nenazýváme e-shopem, jsme nyní spíše platformou, říká v rozhovoru pro Podnikatel.cz Milan Polák, výkonný ředitel Zoot.cz a Different.cz. 

Jak se zlepšila finanční situace Zootu potom, co vyšel z insolvence?

Z insolvence jsme vyšli v době, kdy už tady panovala koronakrize, takže situace byla zase složitá v jiném ohledu. Nicméně jsme se soustředili hlavně na narovnání vztahů s dodavateli. Z mého pohledu je obrovský úspěch, že jsme byli schopni se víceméně z devadesáti pěti procenty z nich dohodnout na nových rozumných platebních podmínkách. Takže v tomto smyslu se situace zlepšila, na druhou stranu koronakrize zase přinesla jiné složitosti. Snažíme se však, aby se Zoot stabilizoval tak, aby byl soběstačný, aby už v roce 2021 byl ziskový. To je zásadní i z pohledu Natlandu jako majoritního investora i z pohledu mého jako minoritního investora. Potřebujeme, aby se Zoot dostal do černých čísel.

Situace se podle vás postupně zlepšuje. Je stabilní i personální kapacita?
Máte za sebou propouštění. Hrozí další?

Určitě nechci nic slibovat, je to podnikání, které je velmi dynamické. Utahovali jsme personální šrouby už v první vlně covidu, čili bohužel nás někteří zaměstnanci museli opustit. Nyní jsme na hraně kapacit, aktuálně ale neplánujeme žádné propouštění. Naopak jsme od prvního ledna přijali asi čtyři nové zaměstance na pozice, v nichž jsme cítili potenciál. Jednalo se například o performance marketing a IT frontend. Tento týden jsme spouštěli redesignový web, a proto jsme potřebovali posílit IT, abychom dokázali redesign dokončit včas.

Na druhou stranu, co se děje venku, nás samozřejmě nikoho netěší, a pokud by se nálada ve společnosti zhoršila, tak budeme muset opětovně řešit nákladovou stránku.

A to mě právě zajímá. Vy říkáte, že nálada se může zhoršit, na druhou stranu e-shopy a online prodej jede na maximum, tam ty obraty se několikanásobně zvýšily, podívejme se na ty největší eshopy. V čem tedy máte problém vy?

Jaké myslíte ty největší eshopy?

Alzu a Mall.

Ano, to jsem si myslel. Jsem rád, že jsme e-commerce. Proto normálně fungujeme, normálně prodáváme. Na druhou stranu jsme móda, a to je podle mě to, co není úplně největší výhra. Protože když nechodíte do kaváren, nechodíte do restaurací, nechodíte do barů, nechodíte na návštěvy, nechodíte ven, tak kdo z nás potřebuje nové boty a šaty? Jak říkám, díky Bohu, že jsme e-commerce a můžeme plnit byznys plán, ale myslím si, že do nějakého růstu potřebujeme i tu náladu lidí, která v tuto chvíli není úplně ideální. A my jsme to pocítili i při zpřísnění lockdownu, což jsme ihned viděli na prodejích. Když vás někdo straší, že je problém, tak asi nemáte úplně náladu si dělat radost novou košilí.

A určitě předpokládám, že je to i kvůli tomu, že když lidé jsou častěji doma, tak sedí doma v teplákách a nemají potřebu si kupovat nové oblečení.

Přesně tak. Ty kategorie se změnily, obrovsky narostl prodej spodního prádla, obrovsky narostl prodej teplákovek. Třeba úplně nám vypadla kategorie koktejlek a šatů na párty, které jsou vždy ve čtvrtém kvartále roku podstatné. Je tu proto spousta kategorií, kterým to ublížilo. Je tu ale pár kategorií, kterým to pomohlo. Mluvím nyní o kategorii roušek, které se nakonec staly módním doplňkem. Těch jsme prodali desetitisíce. Je to samozřejmě kategorie, která dříve vůbec neexistovala a v tuto chvíli jsou to nejprodávanější produkty. Nicméně nevykryjí prodeje šatů a jiných zásadních věcí, které jsou pro náš byznys podstatné.

ZOOT nedávno ohlásil, že ruší své výdejny radosti a výdeje bude řešit ve formě spolupráce s módními obchody. Proč jste se uchýlili ke zrušení vlastních výdejen a jak konkrétně bude probíhat nová spolupráce?

Pro nás jsou výdejny podstatné. Je to naše největší konkurenční výhoda. Výdejny radosti byla zásadní součást Zootu. Ve výdejně si můžete produkt vyzkoušet a nemusíte ho nést domů, abyste zjistili, že vám nesedí, a musíte ho nést na poštu zpět.

Média se chytla toho, že zavíráme výdejny. My to bereme tak, že naopak rozšiřujeme síť výdejen, akorát ve formě výdejen v rámci spolupracujících módních obchodů. Těch nyní máme 120 a brzy jich budeme mít 150, díky čemuž se dokážeme dostat do mnohem širších oblastí než dříve. Přímo naše výdejny, kterých jsme měli 20, byly pro firmu finančně nákladné.

Milan Polák, výkonný ředitel Zoot.cz a Different.cz
Autor: Zoot.cz, podle licence: Rights Managed

Milan Polák, výkonný ředitel Zoot.cz a Different.cz

Jak moc nákladné?

Pohybovalo se to v jednotkách milionů korun měsíčně a k tomu samozřejmě 110 zaměstnanců.

Zajímá mě více ta spolupráce s módními domy. Jak to bude probíhat v praxi?

Jedná se o obchody s módou, které mají zkušební kabinku, protože jak říkám, ta naše služba je o tom, že si zákazník svou objednávku rovnou vyzkouší při vyzvednutí.

A o jaké módní obchody se konkrétně jedná? Jsou to značkové obchody, které jsou zastoupené v obchodních domech?

Většinou jsou to menší obchůdky. Ze značek jako ze sítí spolupracujeme například se SAM 73 s tím, že k tomu máme dalších 90 spolupracujících obchodů. Jedná se spíše o jednotlivce.

Je to například paní, která má ráda módu a otevřela si svůj butik a zároveň se může stát výdejnou radosti. Tato paní se tak stává součástí Zootu a my ji tam posíláme nový traffic zákazníků. Díky tomu můžeme podnikatelům radit a mají od nás i oporu v tom, že jsou pod křídly Zootu a že jsme tady pro ně.

Stále mluvíte o módních obchodech, na druhou stranu se nyní rekrutuje spousta živnostníků, kteří ze své provozovny, kde prodávali různé produkty, udělali výdejnu balíků od přepravních společností. Neuvažujete třeba do budoucna i o tom, že byste spolupracovali i s těmito podnikateli, kteří by si v rámci své provozovny zřídili i zkušební kabinku?

Určitě uvažujeme. Naší podmínkou je zkušební kabinka. V naší síti je už skupina pěti designových obchodů, které prodávají bytové doplňky, ale chtěly být zároveň i výdejnou pro ZOOT. Zákazníci se v tomto ohledu shodují v tom, že mají rádi design a segment takových zákazníků je podobný: chci hezké bytové doplňky a chci k tomu hezké oblečení.

Mě ale spíše zajímají ti podnikatelé, kteří vydávají balíčky i od jiných e-shopů.

Vůbec se jim nebráníme, nicméně si trváme na standardech, jak má ten obchod vypadat. V takovém řeznictví, kdyby tam vybudovali kabinku, tak tam si šaty asi nikdo zkoušet nebude. Tento konkrétní příklad je samozřejmě nadnesený, ale dokážu si představit obchody, kde máme společný segment zákazníků. Může se jednat o prodejnu bytových doplňků, kadeřnictví, kosmetický salón. Pokud by i tyto služby chtěly být součástí Zootu, tak musí proběhnout jednání a my si zároveň hlídáme kvalitu těchto výdejen.

Kromě těchto výdejen vám funguje i partnerství s giganty, jako je Alza.cz nebo Mall.cz. Jak vám funguje tato spolupráce, jak jste s ní spokojen?

Jedná se pořád o testovací režim. V tuto chvíli se ale s Alzou bavíme o rozšíření spolupráce. Máme své privátní značky Zoot a Zoot baseline a tento rok budeme představovat novou značku, kterou zatím nechci prozrazovat. Chystáme k tomu i módní přehlídku a velkou akci.

Pro nás to jsou zajímavé prodejní kanály. V Zootu jsme k tomu navíc vytvořili marketplace, díky čemuž se ze Zootu snažíme vytvořit platformu, která bude nabízet lifestylový segment. Nebude se jednat pouze o oblečení, budeme nabízet kosmetiku i bytové doplňky.

Takže chápu to správně, že spolupráce s Alzou a Mallem je pro vás pouze okrajová?

Určitě je to pro nás prodejní kanál, který je zajímavý, ale musíme vychytat sortiment, který tam prodáváme. Například na Alze se nám výborně prodává náš Zoot Originál, což jsou trička s vtipnými nápisy. Je to asi takový ten klasický geekovský sortiment, který se na Alze bude prodávat vždy skvěle.

Ale pokud si budu chtít koupit kabát za 9000 korun, tak chci k tomu nějaký další servis. Takže pořád testujeme, jaký sortimenet tam budeme prodávat.

ZOOT byl v jednu dobu lídrem v oblasti online módy, jenže pak sem dorazili hned dva zahraniční konkurenti: AboutYou a Zalando. Jak noví konkurenti zamíchali s vaším byznysem a jak je vnímáte?

Když oba konkurenti do Česka vstoupili, tak jsem v Zootu ještě nebyl, byl jsem pouze v Differentu. Samozřejmě jsme také měli obavy z tak obrovské konkurence, která navíc měla neuvěřitelné množství peněz na marketing, tedy stovky milionů korun, zatímco my jsme v Differentu utráceli spíše jednotky. Nikdy jsem ale nebyl člověkem, který by si z konkurence dělal extra těžkou hlavu. Bylo jasné, že do Česka časem někdo vstoupí. Nemá moc význam vlézt do kouta a klepat se, že nás teď všichni konkurenti sežerou a rozcupují.

Zoot se v minulosti potýkal s vysokým počtem vratek. Jaká je situace nyní?

Vratky nám zvyšují právě výdejny. Máme tam vratku kolem 70 procent a na home delivery kanálu máme vratku zhruba 27 procent, což je běžná vratka. Takže nám vratku určitě zvyšují výdejny. Proto i nyní předěláváme obchodní model, kdy budeme odměňovat ty zákazníky, kteří mají nižší vratku, VIP službami. Zoot měl tu možnost, že na výdejnu jste si mohl objednat, kolik věcí chcete. 

Ale není opravdu normální si objednat 100 šatů na výdejnu a vzít si pak pouze jedny nebo taky žádné. Nyní proto myslíme i na udržitelnost, protože doteď auta jezdila pouze sem a tam a převážela obrovské množství kusů oblečení. Měli jsme například zákazníky, kteří si objednali zboží za 600 000 korun za rok a nechali si oblečení za 20 000 korun. To znamenalo, že jsme na výdejny museli zbytečně převážet zboží za 580 000 korun.

ZOOT byl vždy vnímám jako e-shop pro mladé lidi. Nezměnili jste v tomto ohledu i svou cílovku?

Zoot si dlouho říkal, že jeho cílovkou je mladá holka, tak jak to říkáte přesně vy. Jenže když je firma na trhu 10 let, tak samozřejmě i ta dvacetiletá holka je najednou třicetiletá, pokud tedy zůstala věrná Zootu. Takže ano, musíme se trochu posouvat. Takže naší cílovkou je žena 35 až 45 let a pak máme druhou cílovku, kam řadíme ženy od 18 do 25 až 30 let. A pak máme třetí cílovku, na kterou se nyní i chceme zaměřit více. Jedná se o chlapa, kterého jsme si ve firmě nazvali jako „dřív skejťák, dneska táta“.

Pojďme se ještě vrátit k vašemu marketplace pro módní a designové obchodníky a dodavatele. Je marketplace budoucností e-commerce?

Určitě. My už se proto nenazýváme e-shopem, jsme nyní spíše platformou. Marketplace jsme museli naprogramovat, což nebylo nic jednoduchého, a vlastně to uspíšila první vlna covidu, kdy jsme si říkali: Hele, bude tady spoustu zboží na trhu a je opravdu důležité je dostat na Zoot, protože to může být super kanál, díky kterému mohou mít jiní podnikatelé skvělý odbyt a my díky tomu zase vytvoříme pro zákazníka něco zajímavějšího, což bude naší konkurenční výhodou.

První část marketplace bude pro větší značky, druhá pro menší designéry, kteří budou zajímaví pro naše zákazníky. Chceme něco lokálního, něco co má příběh.

Jak vás teď poslouchám, tak mi to lehce připomíná Fler.cz, kde se právě shromažďují šikovní designéři.

Ano, souhlas. Fler známe, líbí se nám a myslím si, že Fler samozřejmě obsahuje spoustu věcí, od šperků až po keramiku. My bychom se chtěli více specializovat na lifestyle, který má blízko k módě. A tady je smysl marketplace, dát šanci i malým hráčům, aby se mohli objevit na velkém prodejním poli.

Vy jste zároveň majitelem a ředitelem Differentu, což je taky módní e-shop, od kterého jste přišel k Zootu. Funguje Different také na platformě Zootu?

Obě tyto značky se spojily pod společnou firmu Company New, kde působím jako CEO. Integrace Differentu a Zootu tak byla velkou výzvou a myslím si, že se nám vcelku povedla, jak na bázi skladu a skladových zásob, tak na bázi řízení financí. Nyní to bude tak, že budeme mít jeden společný nákup, kdy budeme nakupovat pro oba e-shopy najednou.

skoleni_8_1

Zoot by měl mít širokou nabídku produktů, zatímco na Differentu budeme prodávat ty nejzajímavější, barevné, ujeté a originální kousky. Nicméně to neznamená, že to, co se prodává na Differentu, nemůže být i na Zootu.

A díky této synergii jsme tento týden spustili nové zahraniční mutace. Zoot v pondělí vstoupil do Chorvatska, Slovinska a vracíme se do Rumunska, kde už jsme jednou byli. Different si cestičky v zahraničí již prošlapal a díky této synergii tak máme v zahraničí společný customer servis, máme zahraniční platební metody, dopravce, zahraniční překlady webů. Expanze proběhla asi v průběhu tří měsíců.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).