Dávání padáka zaměstnancům si zřejmě neužívá žádný zaměstnavatel. Pokud se navíc jedná o dlouholetého, kvalitního pracovníka nebo o větší počet zaměstnanců, které je třeba propustit například z úsporných důvodů, situace je o to složitější. Přesto se i vyhazov dá realizovat rozumně a důstojně pro obě strany. Jednu z možností, jak minimalizovat negativní dopady, tvoří tzv. outplacement. Zjednodušeně se dá říci, že si na propouštění najmete externí firmu, která vám s celým procesem pomůže a navíc se postará o odcházejícího pracovníka.
Čtěte také: 10 vět, které si odpusťte, když dáváte padáka
Jak vypadá proces outplacementu
Přestože ve světě patří outplacement mezi běžně využívané služby, v Česku příliš rozšířený není. Nejčastěji ho u nás využívají velké mezinárodní společnosti, které zde mají pobočku a které považují péči o odcházející zaměstnance za standard. Střední a malé firmy zatím outplacement vnímají jako nerentabilní záležitost a jako nadstandard. Co se týče jednotlivých oborů podnikání, přílišné rozdíly v Česku neexistují. Služby outplacementu si objednávají firmy ze strojírenství, potravinářství, farmacie, automobilismu, pojišťovnictví, logistiky a dokonce i státní správy.
Co je outplacement
Outplacement se dá popsat jako personální poradenství firmám a propouštěným zaměstnancům a jejich podpora při hledání nového zaměstnání a budoucí kariéry. Jde především o dostatek informací ze strany poskytovatele outplacementu směrem k propuštěnému pracovníkovi, pomoc při orientaci na trhu práce a hledání nového pracovního uplatnění. Může se jednat o jednorázový proces, který trvá několik hodin či o několikaměsíční projekty.
Celý proces outplacementu vypadá následovně. Firmu nabízející outplacement byste si měli najmout už několik měsíců před plánovaným propouštěním. Odborníci radí minimálně dva měsíce předem, ideálně však již čtyři až šest měsíců dopředu, aby vám poradci pomohli i se samotným naplánováním restrukturalizace, časovým harmonogramem a sestavením komunikačního plánu. Podle cílů společnosti se potom naplánuje trénink managementu, který bude změny realizovat, a zároveň se navrhne proces pomoci zaměstnancům. Po odstartování realizace změn asistujeme managementu během celého procesu a poskytujeme pomoc zaměstnancům podle navrženého plánu,
doplnil serveru Podnikatel.cz Jiří Halbrštát, marketingový manažer společnosti Manpower Česká a Slovenská republika.
Čtěte také: Dostanete padáka. Máte nárok na podporu i odstupné?
Služby externí firmy propouštěným zaměstnanců mohou trvat v závislosti na naplánování buď několik hodin či i řadu týdnů a měsíců. Během předem domluvené doby poskytnout poradci odcházejícímu pracovníkovi komplexní informace ohledně situace na pracovním trhu a poradí mu jak správně napsat profesní životopis a další podklady uchazeče o zaměstnání. Součástí programu mohou být nácviky různých situací, příprava otázek, které se u pohovorů vyskytují, jakož i příprava celkové strategie hledání vhodného uplatnění a uvědomění si svých silných a slabých stránek,
upřesnil serveru Podnikatel.cz Milan Šíma, Senior Manager společnosti Teamconsult ČR. Poté následuje interview s propuštěnými zaměstnanci, kde se projednávají potřeby a očekávání tohoto zaměstnance, jeho předchozí kariéra, současná osobní situace a plány do budoucna. Konzultant poskytne okamžité hodnocení a podporu při vytváření podrobných realistických profesních plánů do budoucna,
doplnil David Petrů, výkonný ředitel české pobočky mezinárodní personálně poradenské společnosti HILL International.
Jak má vypadat kvalitní outplacement
- podpora zaměstnance firmy pověřeného propouštěním,
- vyjasnění situace, důkaz zájmu firmy o odcházející i stávající zaměstnance,
- uklidnění těch zaměstnanců, kteří ve firmě zůstávají,
- neutralizace negativních emocí a s tím související snížení rizika vzniku právních sporů mezi propouštěným zaměstnancem a zaměstnavatelem,
- udržení a podpora obrazu firmy, jako seriózního zaměstnavatele, který dovede ocenit hodnotu svých zaměstnanců,
- „první pomoc“ – psychologická podpora propouštěnému zaměstnanci ze strany profesionálního personálního konzultanta s účelem zvládnout prvotní šok a negativní emoce plynoucí z propuštění,
- profesionální psychosociální podpora při zvládnutí obtížné životní situace,
- profesionální podpora při aktivním hledání nového zaměstnání a životní perspektivy
přímé informace o kariérových možnostech na trhu práce, - motivace k práci na své vlastní kariéře (zamezení byť jen krátkodobé ztráty kontaktu s trhem práce),
- podpora v sebehodnocení, reálném posouzení vlastních předpokladů a hledání nové, optimální práce,
- podpora v osobním i profesním vývoji s cílem dosažení vytyčeného kariérního cíle.
Chyby se nacházejí spíše na straně managementu
Samozřejmě rovněž během outplacementu nemusí vše probíhat zcela hladce a můžete se setkat s některými problémy. Firmy, které outplacement nabízejí, se shodují, že největší potíže způsobuje neznalost celého procesu. Na straně zaměstnanců se můžete proto setkat s nízkou motivací a nedostatečnou spoluprací. Nejdůležitější je podle odborníků všem zúčastněným hned na začátku vysvětlit, co služba nabízí a jak ji využít. Problémy však nevznikají pouze na straně propouštěných. Nejčastěji se setkáváme s nedostatečnou interní komunikací směrem k zaměstnancům a také s minimální podporou managementu firmy, který zřídka outplacement mezi svými zaměstnanci podporuje a motivuje, aby se ho zúčastnili,
vysvětlila pro server Podnikatel.cz Kateřina Váně, HR Marketing Manager společnosti LMC, provozovatele Jobs.cz a Prace.cz.
Čtěte také: Pět manažerských prohřešků, které zaměstnance připraví o chuť do práce
Cena outplacementu se odvíjí od více faktorů. Závisí na počtu propouštěných zaměstnanců, na délce a šíři poskytovaných služeb, v jakém jazyce je služba poskytována ale i na charakteru pozice, kterou propouštěný pracovník zastával a mnoha dalších. Dá se ale říci, že řádově se jedná o investici v rozsahu několika desetitisíců korun za účastníka.
Příklad úspěšného outplacementu podle Hill Intetnational
V rámci outplacementu pro jednu z významných bank jsme poskytovali podporu propouštěným pracovníkům převážně z pozic v back-office banky. Pracovníci rovněž absolvovali testy, které byly zaměřené na jejich potenciál a zjištění jedinečných silných stránek. Jedna z účastnic měla, byť pracovala na administrativní pozici v HR, naprosto jedinečné vlastnosti v oblasti analytických dovedností, pozornosti, práci s čísly. Doporučili jsme ji tedy směřovat svoji profesní dráhu do oblasti financí, controllingu nebo účetnictví. Dnes pracuje na pozici finanční manažerky jedné obchodní společnosti a je velice šťastná, že se ji zcela podařilo změnit její profesi, a to úspěšně.
Foto: www.isifa.com