Nedaří se vám na poptávkovém serveru? Zjistili jsme proč

12. 10. 2015
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Poptávkové servery fungují. Jen se je firmy musí naučit používat. O zakázku se často připraví stručnou odpovědí. Čtěte, jak na poptávkových serverech uspět.

Na českém internetu najdete desítky poptávkových serverů. Je to online prostor, který má spojovat firmy nebo živnostníky s jejich zákazníky. Zakázku lze jejich prostřednictvím získat jednoduše a navíc bez nutnosti investovat do reklamy. Zdá se to být ideální, tak proč se od nich řada živnostníků a firem distancuje? Tvrdí, že zakázku touto cestou nezískají a nevyplatí se jim tedy být na serverech bezplatných a už vůbec na těch, které při registraci žádají poplatek. A ten není malý, například na serveru ePoptávka.cz se registrační poplatky pohybují v rozmezí od 3000 do 6000 korun ročně podle obsahu a rozsahu objednaných služeb.

Jako dodavatel mám velmi špatné zkušenosti. Na naprostou většinu odpovědí na poptávku již nepřišla žádná reakce. Dokonce jsem zkusil udělat nesmyslnou kalkulaci za cenu, která byla pod pořizovacími náklady. Ani tehdy nebyl zájem. Mám proto pocit, že jde většinou jen o sondy dodavatelů, za jakou cenu by udělala práci konkurence, stěžuje si Martin Záruba z Ekovy a řemeslník Jiří Mužík dodává: Největší problém poptávkových serverů je to, že vytvářejí živnou půdu pro dumpingové ceny za materiál i práci. A v internetových diskuzích pak najdete i řadu dalších negativních reakcí.

Jenže poptávkové servery vůbec nemusí být špatné. Zkusili jste se zamyslet nad tím, že důvod toho, proč z nich nemáte žádné zakázky, může být i chyba na vaší straně? Řada firem totiž neumí na poptávku správně zareagovat. Pokud by svůj přístup podnikatelé zlepšili, možná by se to projevilo i na počtu získaných zakázek. Oslovili jsme proto zástupce několika poptávkových serverů, dali jim šanci na obhajobu a zároveň prostor k tomu, aby firmám napověděli.

Psali jsem: I malá firma může nakupovat s VIP výhodami. Cest k úsporám existuje několik

Odfláknutá odpověď může naznačovat odfláknutou práci

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Zásadní chybou a častým nešvarem je nekonkrétnost nabídky, tedy například zaslání pouze odkazu na firemní webové stránky. Stejně chybné je zaslání ceníků bez konkrétní nabídky. V obou těchto případech si dodavatel nevhodně ulehčuje práci a mylně očekává, že si poptávající sám vybere, co potřebuje. 

Další chybou je nabízet jiné produkty či služby, než jaké byly poptávány. Je třeba si uvědomit, že zákazníci na svoji konkrétní poptávku očekávají konkrétní nabídky. Pokud je dodavatel toho názoru, že jiné jeho řešení by bylo pro poptávajícího výhodnější, je vhodné toto uvést jako alternativu k základní nabídce a jasně vysvětlit její přednosti, říká Jiří Ondera, produktový specialista poptávkového systému ePoptávka.cz a Marek Bláha, provozovatel portálu Centrum-přeprav.cz dodává: Divím se, že někdo dokáže reagovat pouze jednou větou, v níž uvede částku a telefon. Také jsme už zaznamenali odpověď, která obsahovala jen telefonní číslo a tři slova – určitě se domluvíme. V takovém případě se ale pozitivní odezva očekávat nedá.

Už vůbec by pak firma neměla poptávajícího žádat, aby se ozval sám. On totiž využil poptávkový server právě proto, aby čekal na to, až se mu některý ze zájemců ze strany dodavatelů ozve sám. Odpovědi typu „Žádám o kontakt.“ nebo „Zavolejte, domluvíme se.“ mají pro poptávajícího nulovou informační hodnotu a o řemeslníkovi se tak zákazník dozví jen to, že zřejmě s odpovědí velmi spěchal. Dalším velkým problémem je to, že dodavatelé mnohdy nabídky ani nezasílají a rovnou volí telefonickou komunikaci. Poptávající ale očekává nabídky od více dodavatelů a také si je chce porovnat. Telefonickou komunikaci určitě schvalujeme, v případě, že dodavatel potřebuje doplnit nějaké informace doplnit pro vypracování nabídky. Tu by měla firma poslat e-mailem nebo prostřednictvím nástroje Rychlá nabídka, kterou náš poptávkový server nabízí, říká Veronika Hrubá, marketingová specialistka AAAPOPTÁVKA.CZ.

A jak by tedy firma měla na zadanou poptávku reagovat? Především co nejdřív. A to buď zasláním už konkrétní nabídky, nebo žádostí o upřesnění, pokud se z jejího pohledu vyskytne v zadání poptávky nejasnost. Při zpracovávání nabídky je třeba dbát na co největší detailnost, ale zároveň srozumitelnost, profesionální styl, vyvarovat se chyb včetně gramatických, nezapomenout uvést aktuální kontakty, nejlépe přímo na pracovníka, který nabídku sestavuje, radí Jiří Ondera. Vhodným doplněním nabídky jsou podle něj přílohy, které mohou názorně představit produkt nebo podat vysvětlení. 

Například server ePoptávka.cz nabízí registrovaným dodavatelům možnost využít zdarma nabídkový editor, který sestavení profesionální nabídky ulehčuje. Pokud nejsou informace dostačující, je důležité se doptávat či nabídnout osobní schůzku. Cenová kalkulace pak musí být co nejkonkrétnější a finální částka by neměla být překročena. Firma musí dodržovat dohodnuté termíny, a to i v rámci komunikace s poptávajícím, a ideálně nabídnout něco navíc – osobní konzultaci, dopravu materiálu zdarma a podobně, upozorňuje Martin Ekrt, ředitel prodeje na portálu Nejřemeslníci.cz.

A nezapomeňte přidat reference. V dnešní době je nejen na poptávkových serverech velice moderní pročítat recenze a chybějící hodnocení je poměrně výrazným odrazujícím momentem. Poptávající si pak na základě zkušeností předchozích zákazníků mohou o dané firmě vytvořit obrázek a získat tak důležité podklady pro své rozhodování a výběr dodavatele. Zároveň tím, že firma spolupracuje s hodnotícím serverem, dává najevo, že si za svou prací stojí a nebojí se veřejného hodnocení. Solidní firma nespočívá v tom, že se vždy vše povede. Solidnost spočívá v tom, že když se něco nepovede, firma vše napraví, aby byl zákazník nakonec spokojen. V tom je síla hodnocení, připomíná Martin Ekrt.

Některé poptávkové servery nabízejí různá hodnocení, ale vhodné je vždy uvést i reference. Pro začínající firmy je složitější je získat, některé firmy to řeší například tím, že na prvních pár zakázek dají krátkodobou splatnost faktur a očekávají, že si toho zákazník všimne, radí Marek Bláha. A taky nezapomeňte na fotky. Jeden obrázek často vydá za tisíc slov, proto mají reference s fotodokumentací mnohem větší šanci získat zakázku, než ty bez nich.

Dále čtěte: Jak se hlídá kvalita hodnocení podnikatelů na internetu? Čtěte pohled zevnitř

Specializovaný nebo víceoborový server?

Zatímco v chybách a radách pro dodavatele se zástupci jednotlivých serverů shodují, v otázce toho, zda je lépe volit širokospektrý server nebo ten, který se zaměřuje na jeden konkrétní obor, už se zásadně rozcházejí. Rozhodnutí se musí podřídit tomu, kdo chce dodavatelem být a jaké zakázky získat. Každý ze zástupců má totiž svůj díl pravdy. Zde jsou jejich odpovědi:

Jiří Ondera, ePoptávka.cz: Vzhledem k tomu, že jen velice malá část poptávajících zaměřuje své poptávky pouze na jediný obor, naopak většina jich své rozdílné požadavky směřuje do širší škály oborů, je pro ně pohodlnější vkládat poptávky na jeden všeobecný poptávkový server, než je umisťovat na rozmanité servery podle oborů. Proto se jeví i pro dodavatele jako výhodnější využívat služeb všeobecných poptávkových serverů.

Marek Bláha, Centrum-přeprav.cz: Náš projekt vychází z toho, že pokud někdo hledá dopravce, tak by to měl udělat tam, kde se jeho nabídka neztratí mezi stovkami jiných nabídek z jiného oboru. Oborově zaměřené poptávkové systémy se soustředí pouze na jeden obor a díky tomu mohou svým zákazníkům nabídnout vždy ten nejlepší servis.

Martin Ekrt, Nejřemeslníci.cz: Více než na oborovosti záleží na obchodním modelu a kvalitě služby poptávkových webů. Firma by si měla spočítat, zda se jí to vyplatí. Tím, že náš portál využívá výkonový model, kde se platí za konkrétní realizovanou zakázku, tak máme s firmami společný cíl – získat další zakázku. Pokud se ale firmě na jiné službě vyplatí platit za reklamu bez garance výsledku, nic nebrání tomu využít více zdrojů zakázek.

Veronika Hrubá, AAAPOPTÁVKA.CZ: Nemyslím si, že by byl ve specializovaných a širokospektrých webech nějaký rozdíl k úspěchu firmy. Pro uživatele mohou mít takové weby přidanou hodnotu formou odborných diskuzí, ale odbornost konkrétní firmy jim ani specializovaný web nezaručí. Poptávkové servery, jako náš, se prezentují tím, že najdou poptávajícímu vhodné dodavatele. Najdou se obory, ze kterých není mnoho dodavatelů ve všech regionech. Takový dodavatel má ale pak větší šanci získat zakázku i v jiném regionu. Poptávající se na nás proto může obrátit s jakýmkoliv požadavkem a využít našich služeb opakovaně. Uživatelé často přesně ani nevědí, na jaké firmy se obrátit nebo v jakém oboru hledat dané firmy a k tomu jim právě širokospektrý poptávkový portál pomáhá.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).