E-shop zboží nedodával, peníze nevracel. Jeho provozovatel přišel o živnosťák

14. 8. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jasný příklad pro e-shopisty, jak se online byznys nedělá. Na základě stížností od spotřebitelů přišel provozovatel e-shopu o živnostenské oprávnění.

E-shop Skvelesaty.cz skvělé šaty v mnoha případech vůbec nedodal. Podle stížností od spotřebitelů někdy zaslal zboží úplně jiné a také nevracel peníze při odstoupení od smlouvy.

Společnosti Elkan Group s.r.o., která e-shop s dámským oblečením provozuje, zrušil úřad začátkem srpna živnostenské oprávnění. Znamená to, že už nesmí legálně prodávat zboží koncovým zákazníkům. Živnostenský úřad v Bohumíně ke zrušení oprávnění přistoupil proto, že společnost opakovaně porušovala práva spotřebitelů při internetových nákupech. 

Na společnost Elkan Group s.r.o. jsme od roku 2017 obdrželi celkem 139 stížností, takže rozhodnutí o zrušení živnostenského oprávnění vítáme, uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

Práva spotřebitele po zániku živnostenského oprávnění

Pokud už spotřebitelé něco na e-shopu zakoupili, nemusí zoufat. Záruka i další práva jim zůstávají a společnost je povinna zákonné požadavky spotřebitelů z uzavřených kupních smluv řešit i nadále. Jestliže by mělo dojít ke změně adresy, musí být uveřejněná v živnostenském, případně v obchodním rejstříku. U nákupu uskutečněného až po zániku živnostenského oprávnění spotřebitel o práva také nepřichází. 

Jak rozeznat podezřelý e-shop?

Na co se zaměřit při odhalování podvodného e-shopu

  • Nehledět pouze na základní cenu inzerovaného zboží 
  • Neplatit zboží předem 
  • Ověřit si informace o e-shopu z více zdrojů
  • Věnovat pozornost obchodním podmínkám

Základním indikátorem je také to, zda jsou na e-shopu dostupné identifikační a kontaktní údaje a srozumitelné obchodní podmínky. Dále je vhodné podívat se i na recenze či stížnosti na internetu, s čímž může napomoci náš ověřovač e-shopů, doplňuje Eduarda Hekšová.

Pravidla pro nákup a prodej na internetu

Nabízíme také několik tipů pro prodejce – e-shopaře, aby se jejich e-shop nezařadil mezi podezřelé. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).