Mýlíte se, a to v několika věcech. V případě, že zaměstnanec podá podnět na OIP, ten na jeho základě nešetří případ konkrétního zaměstnance (k tomu není oprávněn - !), ale zda zaměstnavatel plní své povinnosti v oblasti, v níž podle stěžovatele došlo k porušení. Tomu též odpovídá závěr šetření a případně přijaté opatření.
Z výše uvedeného je zcela nesmyslné, aby k šetření byl přizván ztěžovatel. Ten se svého nároku může domáhat pouze soudně, nikoliv cestou kontrolního orgánu (to je velmi rozšíření omyl).
Dalším vašim omylem je tvrzení "dál následně po čase nezkoumá, jestli k nápravě došlo". Pochopitelně, je-li stanoveno nápravné opatření, následuje tzv. dohlídka, tzn. kontrola zaměřená na uskutečnění tohoto opatření.
Na závěr ještě odpověď na váš dotaz na co inspektoráty práce jsou. OIP jsou součástí Státního úřadu inspekce práce, který je kontrolním orgánem státu. Tedy SÚIP (včetně OIP) slouží ke kontrolní činnosti dodržování požadavků stanovených právními předpisy (nikoliv k vymáhání jednotlivých nároků z toho plynoucích).