Firmy ve vztahu k zaměstnanci považují za nejpodstatnější tzv. well-being. Jedná se o fyzické, duševní, finanční a spirituální zdraví člověka. Paradoxně ale velká většina zaměstnanců potvrzuje, že na to firmy nejsou připraveny. Ukázal to závěr studie Deloitte Globální trendy v oblasti lidského kapitálu, do které se zapojilo jedenáct tisíc respondentů ve 124 zemích světa, včetně České republiky.
Psali jsme: Chcete do firmy nalákat mladé zaměstnance? Musíte ji změnit
V České společnosti hraje velkou roli míra nezaměstnanosti. Nedostatek pracovní síly mění žebříček priorit firem. Téma osobní pohody se dostává v poslední době stále více do popředí, mimo jiné i díky současné nízké nezaměstnanosti a nastupujícím pracovníkům z řad generace mileniálů,
uvádí Barbora Černíková z firmy Deloitte.
Zaměstnanci jsou si vědomi, že v této situaci mohou požadovat mnohem více. Některé benefity, na které dříve firmy nové lidi lákaly, se stávají naprosto běžnou věcí. Flexibilní pracovní doba usnadňující kombinaci pracovního a osobního života se stala téměř samozřejmostí,
dodává Černíková.
Čtěte také: Jste firma pro skřivany, nebo sovy? Přizpůsobit pracovní dobu lidem se vyplatí
Dalším trendem, který nasleduje well-being zaměstnanců, je problematika zaměstnaneckých dat a vnímání rizik s nimi spojených. Třetím českým trendem je pak posun od budování kariéry spíše k získávání zkušeností. Mezi pět nejvýraznějších trendů se pak v Česku dostalo personalizované a flexibilní odměňování a umělá inteligence, automatizace a robotika.
Společnosti se musí bavit s vnějším světem, aktivně řídit své zapojení a komunikaci o sobě, a investovat do ekosystému tak, že se budou ke všem zaměstnancům chovat férově a vytvářet pracovní prostředí podporující nejen kariéru, ale i well-being zaměstnanců,
uzavírá Pavel Šimák, šéf týmu lidského kapitálu a globálních sdílených podnikových služeb Deloitte.