Nedůvěra evropských spotřebitelů vůči zahraničním e-shopům panuje pouze do prvního úspěšného nákupu. Jakmile objednané zboží v pořádku dorazí, obavy mizí a zákazníci získají k cizímu obchodu stejnou důvěru jako v domácí prodejce. Vyplynulo to ze studie, kterou zveřejnilo Evropské spotřebitelské centrum.
Hlavním důvodem nedůvěry k přeshraničním nákupům v e-shopech zůstávají obavy z podvodného jednaní (62 % respondentů) a z toho, že nebudou vědět jak řešit případné reklamace (59 %) a další podobné problémy. Takřka polovina spotřebitelů se bojí potíží s dodáním zboží. Přitom problémy s doručením zboží z jiné země EU jsou ve srovnání s vnitrostátními nákupy o něco méně časté. Zboží není doručeno pouze v 5 procentech přeshraničních nákupů, zatímco u domácích nákupů je to 6 procent,
říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR.
Co se týče celkových statistik, počet Evropanů, kteří vloni nakoupili na internetu, dosáhl 40 %. Oproti roku 2009 tak došlo ke zvýšení o 3 procenta. Vzrostl především počet lidí, kteří si objednali zboží ve svých tuzemských e-shopech (36 % oproti 34 % v roce 2009). Množství lidí, kteří využilo služeb cizích online obchodů, stouplo v loňském roce z 8 na 9 %.