Vánoční večírek: Ani nejbujnější veselí neomlouvá společenská faux pas

11. 12. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Doba vánočních večírků je tu. Firmy řeší, kolik peněz do vánočního veselí investovat a koho na večírek pozvat. Pozvánka i firemní veselí mají určitá společenská pravidla.

Vánoční večírek firmy pořádají jak pro své zaměstnance, tak pro klienty nebo dodavatele. Buď se jedná o jedinou akci nebo akce dvě, a to různě nákladné. Je to příležitost k setkání za jiných okolností, než jsou ty běžné pracovní, forma poděkování za spolupráci, imageová a reprezentativní záležitost.

Pokud už se tedy firma rozhodne, že uspořádá vánoční večírek, respektive večírek na konci roku, měla by na něj vyčlenit dostatečný rozpočet. Evidentní šetření na vánočním večírku může tvář firmy spíše poškodit než vylepšit. Pokud se firmě moc investovat nechce, je lepší se večírku vzdát a zaměstnancům či obchodním partnerům poděkovat jinak.

Vánoční večírek daně nesníží

V letošním roce zasahuje do organizace vánočních večírků především ekonomická recese, která nutí firmy více osekávat náklady a omezovat zbytné výdaje. Důvody, proč oželet firemní vánoční akci, však mohou být i jiné. Vánočního večírku se pro letošní rok vzdala třeba UniCredit Bank. Ta již v červenci oznámila, že rozpočet na večírek raději věnuje na podporu obětí povodní. Rozhodli jsme se opustit myšlenku organizace vnitropodnikové vánoční akce a věnovat tyto prostředky na bezesporu v tomto čase užitečnější věc, odůvodnil tehdy rozhodnutí banky Jiří Kunert, generální ředitel UniCredit Bank. Jednalo se o jeden milion korun.

Je jasné, že při rozhodování o tom, do jaké míry firma bude šetřit na předvánočních aktivitách, jako jsou dárky pro partnery či vánoční večírek, hodně záleží na tom, v jakém odvětví působí a jak se jí daří. Některé obory podnikání současná recese postihuje více, jiné méně, napsala nedávno k vánočnímu šetření pro business server Podnikatel.cz Lenka Brdlíková, ředitelka odboru řízení lidských zdrojů Raiffeisen stavební spořitelny. Upozornila také na fakt, že česká legislativa z hlediska daňové uznatelnosti nákladů vánočním večírkům moc nepřeje – výdaje na reprezentaci (pohoštění, občerstvení, dary) nejsou až na výjimky daňově uznatelnými náklady. Čtěte více: Lenka Brdlíková: Kvůli krizi omezíme „vánoční výdaje“ jen symbolicky

Interně nebo s agenturou?

Zorganizovat vánoční večírek je možné inhouse – tedy interně, kdy jeho přípravu dostane na starost například marketingové oddělení firmy. Druhou možností je nechat si večírek zorganizovat na klíč vybranou externí agenturou (event agenturou). Výhodou agentury je, že zařídí vše od prostoru a pohoštění, po umělce a doprovodný program nebo techniku.

Každopádně každý, kdo ještě váhá s přípravou vánočního večírku, by se měl rychle rozhodnout. Na přípravu už je totiž téměř pozdě. Již dnes je to šibeniční termín, ale v našem zájmu je vyhovět zákazníkovi, takže reálné to je, odpovídá Martina Pospíšilová z firmy PerfectParty na otázku business serveru Podnikatel.cz, zda lze ještě předvánoční akci přes agenturu zvládnout.

Koho pozvat?

Aby večírek nezpůsobil více škody než užitku, je nutné pečlivě promyslet, koho na něj pozvat. Ideálně všechny – ať už zaměstnance, klienty nebo dodavatele, podle toho, jak firma večírek zaměří. Večírek jen pro menšinu vyvolených může dobré vztahy v kolektivu spíš narušit, než podpořit. Nepříjemné bude i to, když organizátor někoho pozvat zapomene – ze zapomnětlivosti může vzniknout vážné společenské faux pas.

Pozvánka

Pozvánka je buď klasická tištěná, v elektronické podobě, případně ještě ústní a osobní. Z pozvánky by mělo být jasné, kdy a kde se večírek koná, zda může pozvaná nebo pozvaný přijít s doprovodem a jaký je dress code, tedy v jakém oblečení na večírek dorazit. Zda ve formálním nebo neformálním, což vyplývá z charakteru akce a z prostoru, kde se večírek koná (jiné oblečení je vhodné pro akci ve sportovním centru, jiné pro sál luxusního hotelu a jiné pro rockový klub). I to, jaký bude program večírku – pokud organizátor akce pro hosty připravil program, který klade nějaké požadavky právě třeba na oděv nebo obutí, měl by to host vědět včas.

Protože je žádoucí, aby pro dobrou organizaci akce pozvaní svou účast také potvrdili, uvádí se na pozvánce zkratka R.S.V.P. Což je francouzská zkratka prosby o odpověď. U té bývá uvedený telefon, poštovní nebo e-mailová adresa, kam může pozvaný směřovat informaci o tom, zda pozvání přijme nebo ne.

Dress code aneb co na sebe

White tie / cravate blanche – muž si vezme frak, žena velkou večerní
Black tie / cravate noir – muž si vezme smoking, žena malou nebo velkou večerní
Dark suit / formal dress – muž si vezme černý nebo tmavě modrý oblek, žena malou večerní nebo kostým
Jacket / cutaway – muž si vezme žaket, žena kostým nebo šaty na den
Lounge suit / unofficial – muž si vezme oblek, žena kostým nebo denní šaty
Festive casual – slavnostní neformální oděv
Smart casual – módní a neformální oblečení
Summer casual – neformální oblečení na letní akce
Informal / casual – neformální oblečení

Na večírku

Příchozí hosty by měl vítat někdo s managementu firmy a nejlépe ředitel či ředitelka také večírek oficiálně zahajuje. Není například vhodné, když se host hned po příchodu a před oficiálním zahájení akce vrhne na připravený raut – i ten je nutné oficiálně otevřít. Management se věnuje zaměstnancům nebo klientům. Opíjení se není ani v neformálním prostředí vhodné, každý musí uvažovat o tom, že se zase v nejbližší době s ostatními sejde v běžném pracovním prostředí. Když už se ale podobná „nehoda” někomu stane, je lepší na ni taktně zapomenout, než ji dalších dny „rozmazávat”.

Spadlé jídlo zakopněte pod stůl

Je-li večírek spojený s rautem, což bývá poměrně běžné, není vhodné chovat se jako Otesánek a snažit se spořádat vše, co se do hosta vejde. Nandané jídlo by nemělo opadávat z talíře. Co dělat, když už se něco podobného stane? Ač se to vzpírá našemu spořádanému chování, nejjednodušší řešení je jediné: prostě spadlý předmět nenápadně zakopneme pod stůl, tam v klidu počká, až ho po ukončení recepce personál najde a uklidí, radí pro tento případ Ladislav Špaček ve své Nové velké knize etikety (Mladá fronta, Praha 2008). Čtěte více: Rauty patří k manažerskému životu. Víte, jak se na nich chovat?

Dostali jste se někdy na rautu do nezáviděníhodné situace?

Dárky

Součástí večírku také může být předávání dárků. Tradičních, jako je třeba lahev sektu nebo kvalitního vína, až po ty neběžné, jako je třeba poukaz na tantrickou masáž. Čtěte více: Pod firemním vánočním stromečkem: let stíhačkou nebo tantrická masáž?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).