Nejčastější prohřešky e-shopů? Nepravdivé informace o zboží či reklamacích

15. 7. 2019
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Česká obchodní inspekce uskutečnila v 1. čtvrtletí tohoto roku 293 kontrol a její inspektoři zjistili nedodržení legislativy u 84 % případů.

Obchodníci například klamali spotřebitele tím, že uváděli nepravdivé informace nebo takové informace, které by spotřebitele mohly uvést v omyl. Také neinformovali o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, nebo neinformovali spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR). Jak však poznamenává sama Česká obchodní inspekce (ČOI), výsledky nelze považovat za skutečný odraz stavu elektronického obchodování v ČR, jelikož se kontroly cíleně zaměřují na problematické podnikatele.

Stále stejné prohřešky

ČOI provedla v prvním letošním čtvrtletí celkem 293 kontrol, přičemž porušení právních předpisů zjistila v 246 případech (83,96 %). Obchodníci nejčastěji porušovali zákon o ochraně spotřebitele, kdy například klamali spotřebitele tím, že uváděli nepravdivé informace nebo takové informace, které by spotřebitele mohly uvést v omyl.

Zjištěné nedostatky:

skoleni_8_1

  • ve 129 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací, které ho uvádí v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atd. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2 zákona o ochraně spotřebitele)
  • ve 128 případech byla porušena povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13)
  • ve 119 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR) (§ 14)
  • v 67 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)
  • ve 26 případech prodávající nedodržel povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1,3)
  • v 18 případech došlo k porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků
  • v 37 případech prokázala ČOI porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce

O nekalých praktikách internetových obchodů jsme psali v článku Tváří se jako český e-shop, ale pak přijde balíček z Číny. Co na to naše zákony?

Celkem padlo 255 pokut

Česká obchodní inspekce za toto čtvrtletí pravomocně uložila 255 pokut v celkové hodnotě 1 787 000 korun. Nejvyšší pokutu ve výši 60 000 Kč pak uložila společnosti „zbozí od výrobce s.r.o.“. Konkrétně například proto, že na čtyřech svých webových portálech v obchodních podmínkách uváděli, že podpisem spotřebitel stvrzuje, že zásilka se zbožím splňovala všechny podmínky a náležitosti a na případnou reklamaci z důvodu porušení obalu zásilky nemůže být brán zřetel. Takové obchodní podmínky nejsou v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele, jelikož prodávající odpovídá kupujícímu, že věc nemá při převzetí vady, dodává mluvčí ČOI Jiří Fröhlich

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).