Nejdražší firmou světa je PetroChina. Evropské společnosti se také posouvají kupředu

18. 1. 2008
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Společnost Ernst a Young uveřejnila svůj žebříček Top 100 firem na světě. Žebříček je řazen podle tržní hodnoty společností ke konci roku 2007. Oproti předchozímu roku se značně změnilo pořadí na předních místech, zatímco v roce 2006 dominovaly žebříčku USA s pěti koncerny, v roce 2007 již vévodila žebříčku společnost PetroChina z Číny. Její tržní hodnota dosahovala 724 miliard dolarů.

Že jsou čínské podniky na vzestupu ale nepotvrzuje jen PetroChina, v Top 100 se tržní hodnota čínských podniků během roku více jak zdvojnásobila (nárůst o 123 %). Zato USA jsou na ústupu, hodnota amerických společností zahrnutých do této skupiny klesla o desetinu.

Ale dopředu se nedere jen Čína. I Evropa se dostává do popředí. V současné době představují nejsilněji zastoupenou skupinu evropské koncerny (46 společností), severoamerickým firmám patří až druhé místo (32 společností).

„Význam USA na světových burzách v průběhu loňského roku značně poklesl,“ komentuje situaci Hendrik Hollweg, člen vedení společnosti Ernst a Young. Jako jeden z důvodů uvádí slabý dolar, za další důvody pak označuje relativně slabý vývoj americké ekonomiky, krizi obchodu s nemovitostmi a z ní vyplývající těžkosti úvěrového trhu. „Americké hospodářství přestává mít funkci hnacího motoru světové ekonomiky, přičemž postavení dolaru jako vedoucí měny v této souvislosti rovněž slábne,“ dodává Hollweg.

Zajímavý je pohled i do sektorového rozvrstvení. Významně vzrostl podíl energetických a zpracovatelských firem a podniků veřejných služeb, do těchto průmyslových odvětví spadá 29 ze 100 podniků s nejvyšší tržní hodnotou (v minulém průzkumu pouze 18). Naopak především komunikační společnosti zaznamenaly určitý pokles. Jejich počet v žebříčku se snížil ze 17 na 12.

Ještě se slučí říci, že za první PetroChinou se umístil druhý Exxon Mobil a třetí General Electric.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).