Nejdražší pojištění vozidla je to nesjednané

3. 2. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 244974
Počínaje novým rokem je nutné mít povinné ručení u každého vozidla, které je zařazené v registru silničních vozidel. V opačném případě je jeho vlastník povinen platit příspěvky do garančního fondu. Jaké postihy čekají na řidiče, kteří tak neučiní?

Vozidla, která jsou zařazená v registru silničních vozidel, musí mít od nového roku sjednané povinné ručení i v případě, že jsou nepojízdná. Jinak musí majitel vozidla platit každý den příspěvek do garančního fondu, který se liší dle druhu vozidla a je ve výši od 20 do 300 korun.

Odhlaš, pojisti nebo zaplať

Od 1. ledna 2009 je jediným platným dokladem o pojištění odpovědnosti výhradně zelená karta. Doklady o pojištění, které byly vydávány dříve, pozbyly počátkem roku platnosti. Čtěte více: Pojišťujete auto? Dejte si pozor na možná úskalí

Novela Zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, zavedla od nového roku povinné příspěvky do garančního fondu a zvýšila vymahatelnost tohoto zákona udělením plných kompetencí k uplatnění nároku na úhradu příspěvku České kanceláři pojistitelů (ČKP).

Cílem opatření je snížit počet nepojištěných vozidel a následně i počet nepojištěných škod. Ty se každoročně vyšplhají zhruba k 500 milionům korun. Škodu hradí ČKP z garančního fondu a následně ji vymáhá na viníkovi. Úspěšnost však bývá zhruba 30%, zbytek nákladů se podle Jakuba Hradce, výkonného ředitele ČKP, promítá do cen povinného ručení. Čtěte více: Od ledna hrozí sankce každému devátému vozidlu v Česku 

Od ledna tedy jsou majitelé nepojištěných vozidel, vedených v registru silničních vozidel, písemně vyzýváni k úhradě příspěvků do 30 dnů. Pokud je nezaplatí nebo neprokáží, že vozidlo neprovozují v rozporu se zákonem, není odhlášené z registru či alespoň dočasně vyřazené z provozu, obdrží od ČKP první upomínku, ve které již jsou zahrnuté úroky z prodlení. Poté zahájí kancelář vymáhací proces a věc předá inkasní společnosti. Proces může vést až před soud a končit exekucí.

Přesto, že kumulované příspěvky mohou nezodpovědné majitele vozidel velmi zadlužit, ani jejich úhrada nenahrazuje pojištění. Proto v případě, že je nepojištěným vozidlem způsobena škoda, zaplatí ji odpovědná osoba. Povinné ručení nemá v České republice podle České kanceláře pojistitelů zhruba 850 tisíc vozidel. Čtěte více: Platit povinné ručení se vyplatí. První výzvy neplatičům budou rozeslány již v únoru

Příklad:

Řidič osobního nepojištěného automobilu Peugeot 406 v únoru roku 2006 nedodržel bezpečnou vzdálenost a narazil do vozidla Škoda Octavia, které bylo nárazem posunuto na další vozidlo Mazda 626. Nedošlo k žádné újmě na zdraví. Věcná škoda dosáhla výše 520 255 Kč.

Dle informací ČKP byly z garančního fondu uhrazeny poškozeným veškeré oprávněné nároky a na škůdci ČKP vymohla veškerou vyplacenou úhradu škody. Orientační sazba povinného ručení pro vůz škůdce v roce 2007 je dle kanceláře pojistitelů 8000 korun za rok.

Příspěvky od A do Z

Co je tedy pro majitele nejlepší ověřit, aby se vyvaroval případným soudním sporům nebo dokonce exekuci?

  • Ověřte pojištění u svého vozidla. Pokud není pojištěné, učiňte tak nebo jej vyřaďte z registru vozidel.
  • Ujistěte se, že vaše pojistná smlouva obsahuje všechny aktuální údaje o vozidle. V opačném případě se může vozidlo při porovnání informací s registrem jevit jako nepojištěné. Zkontrolujte registrační značku, identifikační číslo vozidla (VIN) a číslo technického průkazu.
  • U nepoužívaného vozidla ověřte, zda je alespoň dočasně vyřazené z provozu. V takovém případě se ale vozidlo nesmí vůbec užívat. Čtěte více: Zvýšený odpis u osobních automobilů uplatnit nelze
  • Zjistěte, zda na vás není vedené vozidlo, které již nevlastníte nebo je dávno rozebrané na náhradní díly. Pokud není odhlášené a vy máte jeho SPZ, musíte i k tomuto „vozidlu” mít sjednané pojištění.

Příspěvky se do garančního fondu odvádí za každý den, po který není vozidlo pojištěné. Denní sazba se u motocyklů pohybuje od 20 do 30 korun. U osobních automobilů se pohybuje od 50 do 70 korun dle objemu válců motoru a u nákladních vozidel může dosáhnout až třísetkorunové hranice. Výše příspěvku se tedy odvíjí od počtu dní, denní sazby a nákladů uplatnění, které představují například tisk dopisu, poštovné, zpracování plateb atd. Čtěte více: Leden 2009: Co podnikatele čeká a nemine?

Celkový příspěvek = počet dní x denní sazba + náklady uplatnění

Osobou, na kterou se povinnost platit příspěvek vztahuje, je vlastník a provozovatel evidovaného vozidla, stejně jako jiná osoba, která v registru zapsaná není, ale měla by být (například nový vlastník vozu či jeho dědic). Změny vlastníků i provozovatelů podléhají oznamovací povinnosti na registru vozidel. Tyto osoby jsou zároveň solidárními dlužníky a každý odpovídá do plné výše dluhu. Jeho zaplacením kteroukoli z těchto osob zaniká dluh i ostatním.

Po vyzvání k úhradě příspěvku je nutné jej platit převodem z účtu či poštovní složenkou. Nikdy nehraďte nikomu příspěvek v hotovosti – šlo by s vysokou pravděpodobností o podvod, protože ČKP platby v hotovosti vůbec nepřijímá, informuje kancelář pojistitelů. Prostředky z garančního fondu budou použity na úhradu škod poškozeným při nehodách, která způsobí nepojištěná vozidla, uvedla pro server Podnikatel.cz Jana Čechová, mediální zástupkyně ČKP. Čtěte více: Začít podnikat v autodopravě je až na výjimky jednoduché

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Změníte v nejbližší době pojišťovnu k uzavření povinného ručení?

Až se ucho utrhne…

Co a za jakých podmínek hrozí majiteli vozu, který si povinné ručení přece jen nesjedná?

  • Majitel vozu nepředloží doklad o pojištění při silniční kontrole - pokud u sebe řidič nemá zelenou kartu nebo je neplatná, jedná se o přestupek, za který může policista udělit blokovou pokutu ve výši 1500 korun. Pokud přestupek postoupí do správního řízení, může jít až o 3000 korun.

  • Majitel vozu neuzavře pojištění do 14 dnů po zániku předchozího pojištění - řidič by měl v takovém případě odevzdat registrační značky a osvědčení o registraci. Za případnou vzniklou škodu pak odpovídá majitel a provozovatel vozidla. Pokuta se může vyšplhat až do výše 20 000 korun.

  • Majitel provozuje vozidlo bez pojištění odpovědnosti - přestupek s pokutou od 5000 do 40 000 korun.

Z hlediska sankcí při silničních kontrolách a z pohledu příspěvků do garančního fondu je zaplacená částka povinného ručení výrazně nižší. Podle informací pojišťoven si toho jsou vlastníci vozidel vědomi. Během prosince došlo dokonce k více než 50% nárůstu sjednaného povinného ručení oproti prosinci 2007. Lednová čísla ještě nejsou k dispozici, ale rovněž budou nadprůměrná, informovala server Podnikatel.cz Eva Svobodovápojišťovny Uniqa. Zaznamenali jsme zvýšený zájem o povinné ručení v kategorii starších vozidel. Lze soudit, že se jedná právě o ta vozidla, která dosud povinné ručení sjednané neměla, potvrzuje pro server Podnikatel.cz vývoj Pavla PasekováAllianz pojišťovny.

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).