Bude nicméně na podnikatelích, jakou formu Prohlášení k dani poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti u svých zaměstnanců zvolí, zda listinnou či elektronickou.
Čtěte také: Vybrané daňové tiskopisy a potvrzení pro rok 2016/2017
Na prohlášení nově i elektronicky
Od příštího zdaňovacího období budou moct zaměstnanci překládat a činit (tedy podepisovat) prohlášení k dani i v elektronické formě. Aby tak ale mohli pracovníci učinit, musí zaměstnavatel zajistit jednoznačnou identifikaci konkrétního zaměstnance. Například se bude jednat o učiněné prohlášení k dani elektronickým podpisem nebo bude jednoznačná identifikace zaměstnance zajištěna elektronicky prostřednictvím interního informačního systému zaměstnavatele,
upřesnila Petra Petlachová, mluvčí Generálního finančního ředitelství (GFŘ).
Od roku 2018 tak bude na rozhodnutí podnikatelů, jakou formu prohlášení k dani u svých zaměstnanců zvolí, zda listinnou či elektronickou. Případně lze obě uvedené formy kombinovat. GFŘ každopádně doporučuje, aby podnikatelé v případě vedení elektronické mzdové agendy i pro tuto oblast stanovili, např. vnitřním předpisem organizace, podmínky, za kterých je možné elektronicky učinit prohlášení k dani. Zaměstnavatelé by měli také zajistit, že se bude jednat o dohledatelný systém mzdové agendy, ze kterého budou seznatelné jednak veškeré skutečnosti potřebné pro stanovení daňové povinnosti zaměstnance a zároveň bude i zřejmé, komu bylo v souladu se zákonem o daních z příjmů vydáno elektronickou formou potvrzení podle § 38j zákona o daních z příjmů, případně zda bylo vydáno opravné potvrzení.
Také slevy na daň půjde uplatnit elektronicky
S elektronizací souvisí i další novinka, která se týká způsobu prokazování nároku na odečet nezdanitelných částí základu daně, slev na dani a daňového zvýhodnění. Finanční úřady budou nově u zaměstnavatelů akceptovat předepsané doklady podle § 38l zákona o daních z příjmů, předložené zaměstnancem i v elektronické podobě.