Ze změn, které nastaly od nového roku, vadí nejvíce podnikatelům zvýšení obou sazeb DPH o jeden procentní bod. Do nejhorších novinek se dále řadí zavedení druhého pilíře důchodového systému a zrušení slevy na manželku a daňového zvýhodnění na dítě pro ty, kteří využijí výdajové paušály. Vyplynulo to z ankety serveru Podnikatel.cz, který oslovil 1094 podnikatelů z Databáze respondentů, do které se může registrovat jakýkoli podnikatel s platným IČ.
Rok 2013 opět ve znamení změn
Leden roku 2013 s sebou přinesl řadu legislativních změn, které se dotkly podnikání. Daňový balíček například zvýšil sazby DPH, omezil výdajové paušály a zavedl solidární daň pro nejbohatší. Velká novela zákona o DPH zase rozšířila český právní řád o institut nespolehlivého plátce, za které budou muset jejich obchodní partneři ručit za daň, nebo o povinnost zveřejňovat účty používané pro obchodní činnost, opět s případným ručením za daň. V lednu letošního roku rovněž došlo k založení druhého pilíře důchodové reformy a transformaci penzijního připojištění.
Nejhorší změnou je zvýšení sazeb DPH
Většina z novinek podnikatele nepotěšila, jelikož se jim kvůli změnám zvýšily finanční a administrativní náklady. Jak vyplynulo z ankety serveru Podnikatel.cz, za nejhorší změnu letošního roku považují podnikatelé zvýšení obou sazeb DPH o jeden procentní bod. Nárůst sazeb DPH takto označily dvě třetiny respondentů. Kromě samotného zvýšení sazeb navíc podnikatele trápila před koncem minulého roku nejistota, jaké sazby budou od roku 2013 platit. Ještě dva týdny před koncem roku neměli jasno a nemohli se tak na nové sazby DPH s dostatečným předstihem připravit.
Pomyslné druhé a třetí místo bylo velmi těsně. Celkem 45 % dotázaných odpovědělo, že mezi nejhorší změny patří zavedení druhého pilíře důchodové reformy. 44 % podnikatelů pak vybralo do kategorie nejhorších změn zrušení slevy na manželku a daňového zvýhodnění na dítě pro podnikatele, kteří využívají výdajové paušály. OSVČ, které výdajové paušály a slevy a zvýhodnění uplatňovaly, připraví tato novinky o desítky tisíc korun ročně.
Zhruba třetině podnikatelů se nezamlouvá zrušení základní slevy na poplatníka pro pracující důchodce a přibližně stejnému množství podnikatelů se nelíbí zavedení institutu nespolehlivých plátců DPH a ručení za daň, pokud s nimi někdo obchoduje. Status nespolehlivého plátce získají podnikatelé, kteří poruší závažným způsobem své povinnosti vztahující se ke správě daně. Pokud se některý podnikatel rozhodne obchodovat s firmou, která bude v okamžiku uskutečnění plnění uvedena jako nespolehlivý plátce, bude za ni automaticky ručit za nezaplacenou daň ze zdanitelného plnění, které od takového plátce přijme.
Vadí i další změny, ne však tolika podnikatelům
Zrušení slevy na poplatníka pro pracující důchodce a samotná formulace v zákoně způsobila, že skoro třicet tisíc důchodců si k 1. lednu pozastavilo vyplácení důchodu, aby o slevu nepřišli. Podle vyjádření Finanční správy však tato “finta” důchodcům nepomůže a kdo z nich přerušil výplatu důchodu jen kvůli slevě na dani, tomu úřady slevu stejně neuznají.
Pětina respondentů zvolila mezi nejhorší změny další novinku v oblasti DPH, a to povinnost zveřejňovat účty používané pro obchodní činnost a případné ručení za daň. Použití jiných účtů než účtů zveřejněných na webu správce daně je důvodem pro ručení příjemcem plnění za daň nezaplacenou poskytovatelem plnění. Podnikatelé tak musí nově hlídat účty svých obchodních partnerů, zda je mají zveřejněné na stránkách správce daně, aby místo nich neručili za daň.
Rovněž asi pětina podnikatelů zařadila do nejhorších změn omezení 30% a 40% výdajových paušálů maximálním možným odpočtem výdajů, změny v oblasti penzijního připojištění a zvýšení daně z převodu nemovitostí o jeden procentní bod. 15 % podnikatelů vadí solidární zvýšení daně pro nejbohatší a 11 % zrušení stropů na zdravotní pojištění.
Mezi novinkami se nachází i pozitiva
Pouze zlomku podnikatelů (v jednotkách procent) se nelíbí zrovnoprávnění listinných a elektronických dokladů v rámci DPH a zavedení konceptu identifikované osoby u poskytování přeshraničních služeb, kdy se podnikatel nemusí stávat plnohodnotným plátcem DPH. Obě tyto změny totiž podnikatelům přináší zjednodušení a snížení administrativy.
Od roku 2013 jsou papírové a elektronické daňové doklady formálně rovnocenné. Při vystavování daňových dokladů v elektronické podobě již není třeba vlastnit elektronický podpis nebo značku. Věrohodnost původu, čitelnost a neporušitelnost obsahu daňových dokladů lze prokázat i jiným způsobem. Zákon však neuvádí jakým. Nově musí dále osoba, pro kterou se plnění uskutečňuje, souhlasit s použitím daňového dokladu v elektronické podobě (dosud se vyžadoval souhlas při vystavení daňového dokladu v elektronické podobě).
Zavedení identifikované osoby zase podnikatelům, kteří poskytují nebo přijímají přeshraniční služby, umožňuje nestát se plnohodnotným plátcem DPH. Místo toho se mohou registrovat jako identifikované osoby, které mají oproti plnohodnotným plátcům méně povinností. Identifikovaná osoba například vykazuje a odvádí daň jen z přeshraničních plnění. Uskutečněná dodání zboží, převod nemovitosti nebo poskytnutí služby v tuzemsku nejsou pro identifikované osoby předmětem daně. Na druhé straně identifikovaná osoba nemá nárok na odpočet daně na vstupu u přijatých zdanitelných plnění.