Server Podnikatel.cz už třetí rok po sobě uskutečnil anketu mezi podnikateli o nejhorší legislativní novinku. Zatímco v předchozích letech anketu “vyhrály” změny v oblasti DPH, letos drobní podnikatelé vybrali za nejhorší novinku povinnost pro majitele zpřístupněných datových schránek podávat přiznání (a další vybraná podání) elektronicky. Kdo z nich tak neučiní, dostane automaticky pokutu 2000 Kč. Druhé místo obsadilo omezení práv podnikatelů vůči mobilním operátorům. O třetí příčku se podělilo zvýšení minimální mzdy a povinnost pro restaurace, aby u pokrmů uváděly alergeny. Vyplynulo to z ankety serveru Podnikatel.cz, který oslovil podnikatele z Databáze respondentů, do které se může registrovat jakýkoli podnikatel s platným IČ.
Čtěte také: Nejhorší novinka roku 2014? Ručení za DPH při platbě na neregistrovaný účet
Nejhorší novinkou jsou povinná elektronická podání
Začátek roku 2015 se nesl ve znamení řady legislativních novinek. Některé změny podnikatelé kvitovali s povděkem, jiné už jim takovou radost neudělaly. Za nejhorší legislativní novinku roku 2015 vybrali podnikatelé povinná elektronická podání pro podnikatele, kteří mají zpřístupněnou datovou schránku podnikající fyzické osoby. Kdo vybraná podání neuskuteční elektronicky, dostane automaticky pokutu 2000 Kč. Tuto novinku zvolilo za nejhorší celkem 29 % respondentů.
Čtěte také: Povinnou elektronickou komunikaci datovými schránkami lze obejít
Druhé místo zaujali operátoři
Jako druhou nejhorší novinku vybrali podnikatelé novelu zákona o elektronických komunikacích, která dala mobilním operátorům možnost omezit práva podnikatelů. Nově už například pro podnikatele nemusí platit maximální výše sankce za předčasné ukončení smlouvy, která dříve činila jednu pětinu měsíčního paušálu či minimálního plnění za každý zbývající měsíc. Tato maximální hranice platí ze zákona již jen pro spotřebitele.
Změnila se též pravidla pro telefonické uzavírání smluv. Dříve platilo, že jestliže podnikatel uzavře smlouvu na dálku (přes telefon či e-mailem), musí mu operátor po uzavření smlouvy poskytnout informace o smlouvě elektronicky nebo v listinné podobě a podnikatel měl 14 dní na odstoupení od smlouvy. Nově ale mají tuto možnost pouze spotřebitelé.
Novela sice nabyla účinnosti už v prosinci loňského roku, přesto ji server Podnikatel.cz do ankety zařadil, jelikož se její dopady projeví v plné míře až v roce letošním. Celkem tuto změnu označilo za nejhorší 17 % podnikatelů. Že možnosti novely operátoři využijí, už dokázali dva z nich. Své obchodní podmínky už změnilo O2 a v novém roce i Vodafone.
Čtěte více: Také Vodafone okleštil práva podnikatelů, týká se to ale jen nových smluv
O třetí místo se podělily dvě novinky
Třetí místo obsadily dvě změny, které za nejhorší označilo shodně 11 % respondentů. Jedná se o zvýšení minimální mzdy, která pro letošek vzrostla o 700 korun na 9200 korun, a novou povinnost pro stravovací zařízení. Ta musí od poloviny prosince informovat o výskytu alergenů v připravovaných pokrmech. Informaci o konkrétním alergenu musí restaurace sdělit na vyžádání spotřebitele nebo jinou formou viditelně a snadno čitelně zpřístupnit.
Informační povinnost se týká těchto 14 skupin potravinových alergenů:
- obiloviny obsahující lepek, konkrétně: pšenice, žito, ječmen, oves, špalda, kamut, nebo jejich hybridní odrůdy
- korýši
- vejce
- ryby
- arašídy
- sójové boby
- mléko
- skořápkové plody, konkrétně: mandle (Amygdalus communis L.), lískové ořechy (Corylus avellana), vlašské ořechy (Juglans regia), kešu ořechy (Anacardium occidentale), pekanové ořechy (Carya illinoinensis (Wangenh.) K. Koch), para ořechy (Bertholletia excelsa), pistácie (Pistacia vera), makadamie (Macadamia ternifolia)
- celer
- hořčice
- sezamová semena
- oxid siřičitý
- vlčí bob
- měkkýši
Čtěte více: Vaříte v hospodě z vajec či dalších alergenů? Čtěte, jak o tom musíte informovat
Paušály ani změny u DPH příliš nevadí
Bez zajímavosti není páté místo, které obsadilo zavedení třetí sazby DPH. Pro 9 % respondentů jde o nejhorší novinku roku 2015. Těsně šesté se umístilo omezení daňové uznatelnosti životního pojištění, které vybralo 8 % podnikatelů.
Naopak pouze 4 % respondentů vybrala za nejhorší legislativní novinku omezení zbývajících výdajových paušálů nebo změnu místa plnění u přeshraničního poskytování elektronických služeb. Nově se tyto služby zdaňují vždy v místě usazení koncového spotřebitele. Podnikatelé tak musí odvádět DPH do daného státu, vést evidenci či pravidelně podávat přiznání.
Čtěte více: Co se stane, když u elektronických služeb odvedete DPH do špatné země?