Nejhorší platební morálku mají firmy ve stavebnictví, faktury platí pozdě

9. 8. 2018
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek.
Ilustrační obrázek.
Platební morálka je závislá od oboru. Vůbec nejhorší platební morálku svých závazků mají stavební firmy.

Po segmentu stavebnictví následují firmy, které podnikají v silniční nákladní dopravě, výrobě konstrukcí a pekařství. Tyto firmy faktury průměrně zaplatí 7 až 9 dnů po splatnosti.

Vyplývá to z analýzy Bisnode. To, že ve většině oblastí podnikání firmy své závazky platí se zpožděním, ukazuje na nevyrovnanou pozici odběratelů a dodavatelů, upozorňuje analytička Bisnode Petra Štěpánová.

Čtěte také: O české firmy se začínají ve velkém zajímat Rumuni. Počet vlastníků z Rumunska roste a trend se zrychluje.

Firmy ve stavebnictví si záměrně vylepšují cash-flow

Podle ní si odběratelé pozdním splácením svých závazků vylepšují cash-flow na úkor dodavatelů. Tyto výsledky vyplývají z analýzy v odvětvích, u kterých má Bisnode k dispozici platební informace.

Čtěte také: Potvrzeno: Většina firem kašle na zveřejnění svých finančních výkazů. Stát se totiž doposud nezabýval efektivním a systematickým vynucováním povinnosti firem.

Ve třech čtvrtinách, tedy ve 144 oborech ze 190, které vyhověly vstupním podmínkám, firmy své faktury platí po splatnosti, doplnila Štěpánová.

Už v červnu letošního roku společnost Bisnode upozornila, že pokud firma do 30 dnů od splatnosti nezaplatí, dodavatel své peníze již nejspíš neuvidí. Odkazovala se přitom opět na stavební firmy. 

Pozor na dobu splatnosti faktury

Přitom zemědělské firmy nebo subjekty z oblasti ubytování, stravování a služeb se dokážou po dočasné platební neschopnosti opět vzchopit a dále fungovat s výrazně vyšší pravděpodobností než firmy právě podnikající ve stavebnictví nebo zpracovatelském průmyslu. U firem, které v posledních čtyřech letech začaly hradit své závazky více než 30 dnů od splatnosti, navíc hrozí výrazný nárůst rizika následného vstupu do úpadku.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).