Nejsme jako e-shop moc nadšeni, v jakém rozmezí doručuje balíky Česká pošta

12. 5. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Doručení balíku z e-shopu přesně na čas? Zavádí ho konkurence České pošty. Zatím však srabácky počkáme, jak se tato revoluce povede.

Z našeho módního e-shopu Different.cz expedujeme měsíčně už dost zásilek na to, aby se o nás přepravní společnosti přetahovaly. To je samozřejmě fajn kvůli našemu tlaku na cenu a předhánění se, kdo nám dá lepší služby.

Z různých konferencí si všímám, že se konečně přepravní společnosti v ČR začínají snažit zdokonalovat své služby. A to je dobře, protože často zrovna přepravní služby, které my jako e-shopy nemůžeme příliš ovlivnit, jsou zdrojem problémů s našimi zásilkami. 

Největší české přepravní společnosti jsou partnerem velkých online akcí, tlačí do reklamy, a myslím, že jejich služby jsou zatím vcelku vyrovnané.

Navíc je to vždy o lidech a my jsme moc spokojeni s naším řidičem PPL, který nám sváží balíky a je prostě fajn. Nehudruje a můžeme mu zavolat kvůli jakékoliv prosbě, požadavku nebo změně. Je celkově pozitivní, a tak nějak ho už bereme jako součást naší firmy. Aby také ne, když se s některými z nás vídá denně.

Čtěte také: Máte zaběhnutý e-shop? Nebojte se s dopravci handrkovat o ceně

Dopravci si konkurují hlavně službami

Přepravní společnosti už ale mají samozřejmě skoro celý stávající trh rozdělený, a tak musí začít bojovat lepšími službami. Cenami už to také moc nepůjde. Jednou jsem se dostal jen tak mezi řečí k náznakovým informacím o cenách přepravy, které má Alza. A překvapilo mě, že už teď jsme celkem blízko. Ono prostě doručení zásilky musí mít nějaký nákladový strop, pod který jít nejde. A současné ceny za přepravení balíku ze západu na východ naší země mi prostě přijdou vcelku logické a přívětivé.

Služby lze ale zlepšovat samozřejmě stále. DPD teď například chystá novinku, a to velkou úpravu doručovacího okna. V současné době na zadanou adresu přepravní společnosti doručují v tříhodinovém rozmezí, které oznámí zákazníkovi ráno SMS zprávou. Na tu zákazník může reagovat s prosbou o změnu. Třeba Česká pošta se s tímto moc netrápí – sedmihodinové doručovací okno působí v SMS velmi vtipně: Vážený zákazníku, převzali jsme od přepravy vaši zásilku. Tu vám budeme doručovat zítra mezi 8:00 a 15:00. Hmm, to je super, muset si vzít kvůli převzetí zásilky v práci volno, že? Ale DPD teď doručovací okno ruší a bude prý doručovat přesně na čas. Ten se bude vypočítávat dle GPS, dopravní situace atd.

Čtěte také: Doručení zásilky při prvním pokusu selhalo? Chyba může být i na straně e-shopu

Je doručování na čas reálné?

A tady mi mé realistické myšlení začalo hlásit možný problém. Jak bude systém ráno vědět, že se někde po obědě stane bouračka a ucpe všechny pruhy dané trasy? Jak bude vědět, že někde prostě dojde k zácpě, protože paní z Hoštic vyrazila na nákup po roce autem a ono jí to přestalo jet na kruhovém objezdu? Na doručení bude mít řidič 3 minuty. Když prý balík v daném čase nepředá, vypne se mu čtečka a pokračuje dále.

Je možné, že to přijde jen mně jako nesmysl vymyšlený od stolu v kanceláři? Držím DPD palce, bylo by samozřejmě skvělé, kdyby to celé takto fungovalo. Ale jsem občas i v osobní komunikaci s řidiči a věřte, že i oni to třeba v předvánočním období mají neuvěřitelně náročné. Jak fyzicky, tak psychicky.

Nehledě na 3minutový nesmysl. Bydlel jsem osobně v 13. patře a byly okamžiky, kdy jsem jen 3 minuty čekal na výtah. To sjedu dolů a řidič už bude pryč? Co když budu mít v tu chvíli na telefonu někoho důležitého? Co když si budu potřebovat odskočit na WC? Myslím, že denně se takových „zádrhelů“ stane mnoho a už teď lituji řidiče a asi také i zákazníky.

skoleni_8_1

Ony prý tyto 3 minuty budou mít řidiči i na svoz balíků. Při našem počtu zásilek a situaci, kdy ještě nepřipravujeme zásilky paletově, to, myslím, není možné. Napípat všechny zásilky do systému a na několikrát je odnosit do auta? A to ještě, když by je tam neměl jen hodit, ale asi trochu vyskládat, aby si na nás zákazníci nestěžovali, že mají poškozenou krabici? To za 3 minuty nedá, i kdyby mu koupili tryskové boty.

Zatím srabácky počkáme

Ale jak jsem již řekl, držím DPD palce a jsem nakloněn všem novinkám a revolucím, které se v našem oboru dějí a které mohou zkrátit dobu doručení zásilek našim zákazníkům. A strašně jim přeji, aby se celá tato revoluce v doručování podařila. Pokud ano, přejdu k vám. Teď zatím srabácky počkáme, jak tuto revoluci zvládnete.

Autor článku

Milan Polák vlastní módní portál Different.cz a několik dalších projektů. Od svých 17 let se věnoval modelingu a pohyboval v módním byznysu. Kromě e-shopu píše i módní blog.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).