Největší čeští nacionalisté? Přece zemědělci

21. 12. 2008
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Nekupujte levné zahraniční brambory, nekupujte levné zahraniční mléko. Kupujte české mléko, mléko z české krajiny od českých zemědělců. Je sice dražší, ale my nehospodární zemědělci přece musíme nějak přežít. Toť naši zemědělci.

Čeští zemědělci o sobě dávají v médiích vědět takřka v pravidelných měsíčních intervalech, když vždy projeví značnou nespokojenost s tím či oním. Poslední dobou svou kritiku zaměřují především na hypermarkety a obchodníky, kteří mají zemědělcům nabízet nekřesťansky nízké ceny za výkup mléka, aby posléze zákazníkům přirazili nemalou částku navíc. Zemědělci se nízkými cenami cítí poškozeni a plánují protestní akci, kdy chtějí rozdávat před vybranými obchody mléko a informovat spotřebitele o nehorázném chování hypermarketů. Přitom je až s podivem, kolik prostoru jim poskytují média, nakolik jim naslouchají politici a jak silnou lobbystickou skupinu tvoří. Vždyť každým ústupkem našim rolníkům poškozujeme především sami sebe, tj. spotřebitele tím, že se snažíme udržet nad vodou řadu nehospodárných a nekonkurences­chopných zemědělců.

Je horší špatná či dobrá úroda?

Neexistuje snad měsíc, kdy by média neinformovala o špatné situaci našich zemědělců. Z takových zpráv musí vznikat dojem, že se jedná zřejmě o nejvíce utiskovanou podnikatelskou skupinu u nás. České zemědělství až překvapivě postihují všechny možné události, které se u nás, ale i ve světě stanou. I proto musí vláda zemědělce značně dotovat a snažit se jim přece pomáhat, vždyť kde by se ocitla naše republika bez vlastních zemědělců? Vždyť krach některých českých rolníků by poškodil celou naši republiku a především nás všechny. To bychom pak museli jíst už pouze německá jablka a francouzské brambory. Asi nejednoho českého občana by zamrzelo, kdyby trojobal na řízek musel vytvořit za pomoci španělského vajíčka. Čtěte více: Merkantilismus v dnešní době? Zemědělská politika EU

Zemědělci si často stěžují na nízkou úrodu, kterou způsobila tuhá zima. Jenže pokud je teplá zima, úrodě to také nedělá dobře. Pokud je zima akorát, přijde zase pár mrazíků na jaře a úroda opět utrpí. Počasí je zkrátka úhlavním nepřítelem našich zemědělců. Není divu, počasí je vskutku rizikový faktor. Marně s ním bojují každoročně i čeští silničáři, které vždy zaskočí první sníh. Těžko říci, zda ho vždy očekávají až v létě, ale ať už začne padat sníh v říjnu, či v lednu, pokaždé to silničáře zaskočí.

Zemědělská politika EU je?

Zemědělci jsou na tom ovšem samozřejmě ještě hůře. Nejen že je poškozuje nízká úroda, ale občas zazlobí i úroda dobrá, jako například letos. V důsledku krize logicky klesá poptávka a v důsledku poklesu poptávky i ceny. Zemědělcům tak klesá odbyt a potažmo zisky. Navíc jim díky dobré úrodě přebývají zásoby, které nedokáží momentálně udat. Dobrá úroda může být také „prevít“, stát se zemědělcem v době, kdy se neporoučí větru ani dešti, není žádný med. Čtěte více: Zemědělci si zoufají nad návrhem státního rozpočtu

Aby toho nebylo málo, tak obchodníci, kteří tvoří distribuční článek mezi zemědělci a spotřebiteli, nabízejí zemědělcům nízké ceny za jejich produkty. Jak hanebně se chovají. Chci-li přece něco prodat, měl by mi za to kupující dát kolik chci a pokud to neučiní, je to od něj nemorální. Zvláště, když pak nedejbože můj výrobek prodá dál za vyšší cenu, aby vydělal. Někteří z kupujících mého produktu mi dokonce tvrdí, že když nepůjdu s cenou dolů, koupí substituční výrobek od někoho jiného. Prý možná i z ciziny, opravdu nehorázné chování. Spotřebitel pak totiž zaplatí méně za stejný německý výrobek, než by zaplatil za můj. Ale Němci to tak dobře a tak draze vyrobit neumí, takže v důsledku spotřebitel samozřejmě utrpí. Proto zemědělci musí požadovat od státu finanční podpory, proto musí existovat nějaké regulace minimálních cen, proto musí čeští zemědělci protestovat. Hrozí totiž spotřebitelům, že by za nižší cenu dostali srovnatelnou či vyšší kvalitu. Čtěte více: Zemědělci versus mlékárny. Kdo nakonec zvítězí?.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Stále zakořeněný ekonomický nacionalismus

Taková je logika českých zemědělců. Ekonomický nacionalismus u nich pevně zapustil své kořeny. Nutno ovšem podotknout, že se jedná pouze o argument jejich boje o vlastní přežití a pohodlí. Zemědělci dobře vědí, že české krávy nedojí lepší mléko než jejich západoevropské kolegyně. Zemědělci dobře vědí, že jejich srdceryvný boj za české produkty je pouze zápas o jejich přežití, které půjde na úkor všech občanů. Zemědělci dobře vědí, že finanční podpora, kterou jim stát poskytuje, pomáhá pouze jim a nikomu jinému.

Nejlepší vlastnost zemědělců? Ochota rychle a organizovaně konat

Zemědělci však jsou velmi silnou lobbystickou skupinou se skvělou organizací a obdivuhodnou organizační jednotností. Pokud jim začíná téci do bot, dokáží se v krátkém čase mobilizovat a uspořádat akce, které donutí stát jim opět pomoci. Kdyby takové organizační a komunikační schopnosti měla vládnoucí ODS, těžko by mohla prohrát nedávné krajské a senátní volby.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).