Zákazníci největších českých slevových serverů a dalších internetových obchodů se mohou dostat do problémů. A to ti, kteří používají platební bránu GP webpay. Ta má totiž už více než 24 hodin výpadky. Jako první o technických potížích platební brány informoval náš sesterský web Lupa.cz.
GP webpay nabízí obchodníci s pravidelnými klienty. Tato služba totiž umožňuje provádět takzvanou opakovanou platbu. V praxi to znamená, že údaje z platební karty stačí do systému zadat jen jednou a tím to končí. GP webpay si pak údaje bude pamatovat a urychlí každý další nákup. Údaje z karty nejsou spravovány internetovým obchodníkem, jsou uloženy u poskytovatele služby, který působí celosvětově a v České republice poskytuje služby i některým velkým bankovním domům, třeba ČSOB nebo Komerční bance. GP WebPay využívá pro ověření platebních karet 3D-Secure, tedy moderní zabezpečení, které využívají kartové asociace MasterCard a Visa. Peníze by teoreticky měly být v bezpečí. Jenže…
První výpadky se objevily už ve středu a potíže zřejmě stále trvají. Vůbec největším problémem jsou případy, kdy brána sice strhne zákazníkovi peníze, ale informace o proběhnuté transakci už se nedostane k obchodníkovi. Server Lupa.cz požádal o vyjádření největší internetové obchodníky a ti problémy potvrdili.
Internetoví obchodníci mají problém. Jimi nabízení platební brána nefunguje jak má. Zákazníkům strhává peníze a obchodníky o tom neinformuje.
Potíže s platební bránou GP webpay registrujeme od středečního večera. Od té doby platební brána střídavě funguje a zase vypadává. Zákazníky jsme o tom informovali prostřednictvím Facebooku. Technické výpadky platební brány zatím nepůsobí dramatické ztráty, lidé dál nakupují a provádějí objednávky, platby provádějí později,
sdělil Tomáš Bártla, zakladatel slevového serveru Vykupto.cz. Na facebookové profilu Vykupto.cz se objevila jen krátká zmínka. Velice se omlouváme, ale dočasně je nedostupná platba kartou (chyba na straně banky). Snad bude vše brzy vyřešené.
Za tři hodiny po tomto sdělení následovala informace, že už by vše mělo být vyřešené.
Menší potíže než ve středu hlásil včera i Václav Štrupl z Bonami.cz: Problémy s platební bránou jsme zaregistrovali už včera (ve středu) večer, dnes pokračovaly. Brána byla pomalá a zákazníci často nepoznali, zda transakce proběhla úspěšně. Někteří tak zaplatili vícekrát a my teď musíme řešit vrácení plateb. Nyní už to ale vypadá, že by vše mělo fungovat, jak má.
Peter Irikovský, ředitel Slevomatu, serveru Lupa.cz napsal, že na web umístili výrazný banner, ve kterém zákazníkům doporučují jiné platební metody. Dnes, tedy v pátek ráno, už ho tam ale nenajdete. Od partnera máme garantováno, že všechny případné ztráty (nepotvrzené transakce) bude odškodňovat ze svého,
doplnil Peter Irikovský.
Internetoví obchodníci se kvůli technickým potížím GP webpay dostali do nepříjemných situací, které jim odvádí klienty a musí proto hledat jiná řešení. Tak na vzniklou situaci reagoval například server DámeJídlo.cz. Objevilo se na něm prohlášení zakladatele služby Tomáše Čupra:
Moc nás mrzí problémy s platbou kartou v posledních dnech. Rád bych vám vysvětlil, co se děje a zároveň se za poskytovatele těchto služeb omluvil. Celá věc funguje tak, že DameJidlo.cz je klientem ČSOB a každá banka má nějaký nástroj pro procesování platebních karet. Některé banky mají vlastní, ale většina používá firmu Global Payments Europe. Jsou to ČSOB, RB, KB a další. Banka má obvykle smlouvu pouze s jedním poskytovatelem.
Když servery GPE nefungují nebo jejich programátoři udělají nějakou chybu, tak nefungují platby kartou. Nejen pro nás, ale pro všechny firmy, které jsou klienty uvedených bank a používají jejich platební bránu. To je obrovské procento plateb na českém internetu. Věřte mi, že mě tento problém trápí a GPE si nejen za výpadky, ale i za amatérské řešení a komunikaci celé situace, vyslechlo nejedno nelichotivé slovo. Zároveň pracujeme na alternativním řešení, abychom na GPE nebyli závislí.
Vzniklou situaci musí podle serveru Lupa.cz řešit i České dráhy. Ve větší míře se tyto výpadky objevují od včerejška. Zatím se jedná řádově o desítky až stovky nerealizovaných transakcí,
sdělil Petr Šťáhlavský, mluvčí železničního dopravce. České dráhy věc řeší v úzké koordinaci s provozovatelem platební brány GP webpay. Urychlené vyřešení je nejen pro České dráhy, ale i další internetové obchodníky před nadcházejícím víkendem prioritní.
Co tedy pro vyřešení problémů dělá provozovatel platební brány, společnost Global Payments Europe? Informaci opět zjistil náš sesterský server Lupa.cz: Provozovatelům e-shopů i jejich zákazníkům se omlouváme za problémy se zpracováním plateb kartou, které se v krátkých intervalech objevily v průběhu včerejšího večera a dnešního dne. V současné době analyzujeme příčiny výpadků, intenzivně se věnujeme nápravě a přijímáme další opatření pro zajištění dostupnosti systému GP webpay. Jsme si plně vědomi nepříjemností, které nedostupnost platební brány GP webpay provozovatelům e-shopů i jejich klientům způsobila. Za vzniklé potíže se hluboce omlouváme,
sdělil ve čtvrtek večer Vít Skřebský, marketingový manažer Global Payments Europe.
Protože poskytovatel platební brány zatím nepotvrdil, že technické potíže jsou vyřešeny, je zákazníkům internetových obchodů doporučováno využití jiných platebních metod.