Obchodníky zachraňuje internet. Čtěte, jak postupovat při zakládání e-shopu

27. 3. 2020
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Současná situace donutila řadu obchodníků přehodnotit svůj byznys a zamířit se svým zbožím na internet. Jak při zakládání internetového obchodu postupovat?

Situace spojená s opatřeními kvůli koronavirové pandemii dolehla na celou řadu podnikatelů. Jejich kamenné obchody jsou už téměř 14 dní zavřené, je třeba využít internetový prostor. 

Zatímco je současná situace velice složitá, založit si v dnešní době e-shop nic složitého není. Pokud chce podnikatel začít provozovat e-shop, musí splnit základní podmínky, které jsou obecně platné pro vstup do podnikání. Musí disponovat živnostenským oprávněním, které ale v této situaci nebude problém. stejně tak i povinná registrace na finančním úřadě a správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně. 

Vytvoření e-shopu lze svěřit specializovaným odborníkům. Další možností je pronájem platforem v mnoha barevných variacích. Mnoho firem, které zprostředkovávají pronájem e-shopů, nabízí i oslovení širší skupiny potenciálních zákazníků zprovozněním e-shopu na Facebooku i na aukčním serveru, pomůžou i s exportem zboží na porovnávače.

Neméně důležité je vybrat si vhodnou doménu, která by měla odpovídat jménu e-shopu. Na stránkách e-shopu potřebujete mít kromě zboží také:

  • reklamační řád
  • obchodní podmínky
  • identifikační údaje (jméno, adresa provozovny, IČ, DIČ…)

Většina e-shopů bude fungovat jako maloobchod a kupující budou vůči nim v postavení spotřebitelů. Ti jsou, jak je dobře známo, ze zákona chráněni a v případě e-shopů je jejich ochrana ještě širší. Na provozovatele e-shopu se vztahuje rozsáhlá informační povinnost sdělit spotřebiteli zákonem vyžadované údaje před uzavřením kupní smlouvy. Tyto informace jsou pak nejčastěji vtěleny do všeobecných obchodních podmínek, které jsou následně začleněny do kupní smlouvy.

Čtěte také: E-shopy jsou pro podnikání ideální, je však potřeba hlídat si jejich specifika

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Pozor na práci s osobními údaji

Provozovatel e-shopu často zapomíná na fakt, že pracuje s osobními údaji, které ze zákona podléhají ochraně. Pokud tyto skutečně využívá jen pro zaslání objednaného zboží zákazníkovi, nestává se ze zákona správcem osobních údajů, nicméně při jakékoliv jiné operaci s nimi, kupříkladu zasílání newsletteru registrovaným zákazníkům, již ano. A jako správce osobních údajů je povinen se registrovat na Úřadě pro ochranu osobních údajů, kde v registraci oznámí záměr zpracovávat osobní údaje. Nedodržení této povinnosti může být sankcionováno jako správní delikt. 

Někteří podnikatelé se domnívají, že když prodávají zboží přes Facebook, vztahují se na ně jiná pravidla než na internetové obchody. Opak je však pravdou. Prodáváte přes Facebook? Platí pro vás stejná pravidla jako pro e-shopy

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).