Na mateřské si Češi přivydělávají i podvody v soutěžích na Facebooku

19. 5. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Investovat nemalé prostředky či ceny do soutěží v rámci sociálních sítí se nemusí pokaždé vyplatit. Také na Facebooku se objevují falešní hráči, kteří si podvody přivydělávají. Jak se tomu bránit? Čtěte profily podvodníků.

Přítomnost falešných hráčů v soutěžích na Facebooku nebude pro nikoho překvapením. Tím však určitě bude rozsah podvodů u soutěží, které na dodržování pravidel z různých důvodů nedohlížejí nebo nejsou spravovány poučeným a technicky dostatečně vybaveným personálem. Čtete více: Vytváříme stránky pro Facebook: Jak si vytvořit vlastní záložky a zapamatovatel­nou adresu

Průměrný falešný hráč dokáže na Facebooku odhlasovat, odhlásit se, přihlásit se na jeden další z mnoha falešných účtů a znovu hlasovat každé 3 minuty, což představuje 20 hlasů za hodinu.

Podvodník = asociální profesionální hráč

Ať už je profesionální soutěžící sólista a nebo člen hráčského gangu, musí pro svůj úspěch vynaložit nemalé úsilí. Je nucen neustále komunikovat, budovat svoji síť a také se sám účastnit všemožných soutěží jako pomocník jeho přátel či kolegů z gangu.

Najdou se však i tací, kteří se snaží bez pomoci jiných obejít a vystačí si s postupně se rozšiřující sbírkou falešných facebookových profilů. V praxi není neobvyklé setkat se soutěžícími, kteří mají založeny stovky pravidelně využívaných profilů.

Na základě analýzy chování účastníků námi spravovaných soutěží můžeme klasické ráno podvodníka popsat přibližně takto. Vstává okolo 7:00, uvaří si čaj či kávu a zapíná počítač. Přihlašuje se na Facebook pod jedním ze svých účtů a poprvé hlasuje v soutěži, přičemž do svého odchodu z domova v 8:00 stihne v průměru každé 3 minuty přepnout na jiný účet a znovu hlasovat.

Tento popis je však hodně zjednodušující, ve skutečnosti lze podvodníky na základě jejich chování a dalších parametrů rozdělit do třech základních skupin s pracovními názvy:

  • Rodič na mateřské
    Takový podvodník pokračuje v aktivitě po celý den s přestávkami na jídlo, osobní hygienu a případnou vycházku s kočárkem. Pravidelně se věnuje vytváření dalších profilů a často kombinuje hlasy získané od členů gangu s těmi z jím ovládaných falešných účtů.
  • Pracovník měsíce
    Zaměstnávat takového člověka musí být skutečná radost. Aktivitu vykazuje zpravidla ráno před odchodem do práce, následuje přestávka na přesun do zaměstnání, a pak další hodinová seance. Hlasování pak pokračuje po návratu z oběda a také hodinu před odchodem domů.
  • Noční lovec
    Seance těchto podvodníků začínají často až pozdě večer a končí až v brzkých ranních hodinách.

Ve všech třech případech však analýza odhalí podezřelou aktivitu vytvářenou na jednom počítači, která koreluje s hlasování v krátkých intervalech z účtů tohoto typu:

Obrázek 1: Jak vypadá hlasování podvodníka při analýze

Škodlivost podvodníků pro soutěže je na rozdíl od profesionálních soutěžících zcela nezpochybnitelná. Nedávají šanci k výhře skutečným soutěžícím, odrazují je od účasti v soutěži a navíc místo skutečných uživatelů získáváme pouze stovky falešných profilů ovládaných jednou osobou. Čtete více: Vytváříme stránky pro Facebook: Využijte pomůcky pro navýšení počtu fanoušků nebo návštěvnosti

Proti podvodníkům však existuje účinná a poměrně spolehlivá obrana, záleží však na tom, zdali pořadatel soutěže najde k protiútoku odvahu.

Výsledky analýz jsou často hrozivé a ukazují, že se počty účtů s nestandardním chováním pohybují mezi 10% – 15% všech zapojených soutěžících. To znamená, že z 1000 fanoušků přivedených na stránku pomocí soutěží je v průměru 100 až 150 navázáno na jednoho uživatele.

Analyzátor chování uživatelů soutěžních aplikací na Facebooku

Je například k dispozici analyzátor chování uživatelů, pomocí kterého lze odhalit podvodníky. Zároveň je možné pomocí ní vytvářet jakousi černou listinu účtů zneužívaných pro nekalosoutěžní praktiky, tedy především hlasování v jedné řadě z jednoho počítače. Podvodníkům tak analyzátor znepříjemňuje život, protože účet, který je na černé listině, už nelze použít nejen v soutěži, ve které byl odchycen, ale ani v žádné jiné, která je ve právě analyzátoru.

Obrázek 2: Chování účastníků soutěže optikou našeho analyzátoru.

Výsledky analýz jsou často, především z počátku soutěží, než dojde k eliminaci, hrozivé a ukazují, že se počty účtů s nestandardním chováním pohybují mezi 10 % – 15 % všech zapojených soutěžících. To znamená, že z 1000 fanoušků přivedených na stránku pomocí soutěží je v průměru 100 až 150 navázáno na jednoho uživatele. Pokud však porovnáme černou listinu a výherce, některých soutěží, které nemáme ve správě, můžeme s vysokou jistotou odhadnout, že bylo toto procento u těchto soutěží výrazně vyšší. Čtete více: Jaké jsou slasti a strasti soutěží na Facebooku? Zjistili jsme za vás

Ani zde však není vše tak růžové, jak by se mohlo zdát. Odhalení podvodníci jsou totiž zhusta agresivní, vulgární a rozhodně nemají problém s tím vybít si svoji frustraci na zdi příslušné facebookové stránky. Popírání nekalého jednání, výhrůžky a peprné výrazy v komunikaci viditelné i poctivým soutěžícím proto zadavatele často vede k tomu, že nad podvody raději zavře oči, než by je důrazně a jasně řešil. Takový přístup je však krátkozraký a nesprávný.

Pro Podnikatel.cz připravila internetová agentura Cognito 
Cognito logo
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).