Vlastním celkem 17 věrnostních karet a kartiček. Pravidelně používám dvě, několikrát do roka pak další tři. Zbytek karet vlastním zbytečně. Jsem ukázkovým příkladem zákazníka, který by měl být věrným klientem u 17 firem. Nicméně tomu tak není. A proč? Čtěte také: 5 pravidel, jak získat a udržet věrného zákazníka
Věrnostní programy jsou obecně dobrým způsobem, jak budovat vztahy se svými zákazníky. Jelikož udržet si zákazníka je stále výhodnější než shánět nového. Nicméně není systém jako systém.
Vždy je vhodné dopředu promyslet všechny aspekty věrnostního systému. A opravdu nejde jen o to, jak ho pojmenujete, i když to je samozřejmě také důležité. Dříve, než věrnostní program spustíte, byste se měli zamyslet nad následujícími otázkami. Čtěte také: Pravidelný a věrný zákazník – jak ho najít a udržet?
- Budete členství nabízet všem zákazníkům nebo jen těm vybraným?
- Jak bude systém fungovat? Budou kupující sbírat body, známky, a to fyzicky nebo elektronicky?
- Bude systém odměňovat zákazníky jednorázově, nebo pravidelně a jakou formou?
K tomu, abyste se dobře rozhodli, jak program nastavit, pomůže marketingový průzkum mezi klienty. Dozvíte se, co by chtěli a co pro ně není zajímavé. Také je vhodné poradit se s odborníky, prozkoumat programy konkurence a v neposlední řadě dát i na svůj úsudek. Nikdo nezná klienty lépe než vy.
Obecně existuje několik poznatků, které mohou pomoci v budování dobrých věrnostních programů. Lidé mají rádi pocit jedinečnosti. Dejte jim pocit přátelské vazby, toho, že si jich vážíte, a to ve všech komunikačních prvcích. Oslovujte klienty personalizovaně. Podstatné také je, abyste jim dobře a srozumitelně vysvětlili všechny výhody. Čtěte také: Kolik zákaznických karet se vejde do peněženky?
Nezapomínejte ani na proces samotného zařazení do klubu. Není nic horšího, než když vám měsíc po nákupu dojde věrnostní karta. Lepší je klientovi nabídnout něco, co si může odnést hned při koupi. A není ani ideální komplikovat proces tzv. dočasnými papírovými kartami, nikomu se nechce čekat na tu „opravdovou“. Čtěte více: Jak udělat zákaznické karty, aby nebyly jen efektní, ale i efektivní?
Především pak nezapomeňte, že výhody musí mít smysl. Jsem sice členem několika klubů, ale takové, kde mi po dvou letech nákupů přijde nesmyslná nabídka na slevu 100 Kč, když utratím dalších 5000 Kč, mě přestávají bavit. Tvořte věci, co mají smysl pro zákazníky, přidejte prvek zábavy do sbírání „bodů“ a nakonec nezapomeňte na špetku emocí a zákazník vás bude milovat.
Autorka článku: Zdeňka Mindlová, expertka na marketing pro ženy, MARKETINGOVÁ-KANCELÁŘ.CZ