Pokuta pro Telefónicu kosmeticky snížena na 92 milionů, kauza zřejmě nekončí

3. 1. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Antimonopolní úřad mírně snížil pokutu, kterou udělil společnosti Telefónica. Firma však s rozhodnutím opět nesouhlasí a případ tak zřejmě nekončí.

Antimonopolní úřad dnes svým druhostupňovým rozhodnutím mírně snížil pokutu pro společnost Telefónica Czech Republic na 91 909 700 korun. Firma Telefónica měla v letech 2001 a 2002 zneužít své dominantní postavení na trhu poskytování veřejných telefonních služeb určených podnikatelským subjektům prostřednictvím veřejných pevných telekomunikačních sítí. Původně pokuta činila 93 108 600 korun, věcně se na rozhodnutí nic nemění. Petr Rafaj, předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který měl druhostupňové rozhodnutí na starost, se zabýval hlavně podrobným výpočtem sankce.

Čtěte také: Kostlivci ve skříni se vrací. Pokuta pro Telefónicu vzrostla na 93 milionů korun

Petr Rafaj nesouhlasil s tím, že prvoinstanční orgán do pokuty zahrnul i postih za nesprávné nahlášení výše obratu, na jehož základě se vypočítává sankce za protisoutěžní jednání. Úřad tuto skutečnost zařadil mezi přitěžující okolnosti a pokutu příslušně navýšil. Podle druhostupňového rozhodnutí však měla být sankce za nahlášení nepravdivých informací zpracována jako samostatná procesní pokuta, nikoliv začleněna do pokuty za zneužití dominance, vysvětlil Rafaj.

K prohřešku došlo před více než 10 lety

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

První pokutu dostala Telefónica (dříve Český Telecom) už v roce 2004 a činila 81,7 milionu korun. Sankce byla za to, že Český Telecom v letech 2001 a 2002 uzavřel smlouvy s takřka 3000 podnikateli na poskytnutí cenových plánů. V nich se zákazníci zavazovali provolat každý měsíc minimální stanovený objem hovorů, které museli zaplatit, i když objem hovorů nevyužili. Smlouvy navíc nešly ze strany zákazníka vypovědět před datem ukončení stanoveným ve smlouvě a zákazníci rovněž nesměli využívat hlasových služeb od jiného poskytovatele.

Český Telecom dále vůči některým zákazníkům uplatňoval individuální podmínky, které se lišily od podmínek standardních cenových plánů pro podnikatele. Firma k tomu aplikovala programy Winback/Retence s cílem získat či udržet zákazníky na úkor konkurence. Popsaným jednáním Českého Telecomu došlo v období, kdy existoval veřejný zájem na liberalizaci telekomunikačního sektoru, k narušení hospodářské soutěže. A to nejen vytvořením bariéry pro rozvoj konkurence, ale i cenovou diskriminací podnikatelských subjektů, které s účastníkem řízení uvedené smlouvy neuzavřely, uvedl Rafaj.

Čtěte také: Porušili jste antimonopolní zákon? Přiznejte se a úřad vám část pokuty odpustí

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

O případu následně skoro osm let rozhodovaly správní soudy, které vydaly celkem pět rozsudků. Zatím poslední rozsudek Krajského soudu v Brně z dubna 2011 uznal věcně závěry ÚOHS o tom, že došlo ke zneužití dominance, avšak zrušil část o uložení pokuty. Soudu se totiž nelíbilo, že výše pokuty nebyla dostatečným způsobem odůvodněna. I proto se antimonopolní úřad ve svém posledním rozhodnutí zaměřil především na způsob a zdůvodnění výpočtu sankce.

Telefónice se rozhodnutí nelíbí

Společnost Telefónica s rozhodnutím úřadu ale nadále nesouhlasí a celý případ tak zřejmě nekončí. S rozhodnutím ÚOHS nesouhlasíme. V tuto chvíli zvažujeme další kroky v této věci, uvedla serveru Podnikatel.cz Blanka Vokounová ze společnosti Telefónica Czech Republic.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).