Kvůli koronaviru nastal globální nedostatek čipů, ale problémy jsou také s některými materiály nebo s kapacitami lodní a letecké dopravy. To má dopad také na trh s hračkami.
Co se dozvíte v článku
Jaké je nedostatkové zboží?
Karolína Steinerová, marketingová a PR manažerka Hamleys říká na úvod, že vliv koronaviru je viditelný i na trhu hraček a poptávka produktů přesahuje nabídku, výrobci mají jen omezené množství zboží. Je to podle ní vidět snad u všech produktů, nejvýrazněji u plyšových hraček a hraček na dálkové ovládání. Výrobci bojují hned s několika faktory – nejvýraznějšími jsou nedostatek materiálu nebo problémy s dopravou. Protože tento stav trvá už několik měsíců, řeší jej brzkými objednávkami, takže i zásoby na Vánoce poptávali s velkým předstihem. Ve velkoobchodu hraček KAMARO cítí omezené dodávky hlavně u zboží z Číny, což je u hraček převaha. Podle majitele velkoobchodu Martina Klinkovského je to způsobeno hlavně problémy s lodní dopravou, nedostatkem kontejnerů a několikanásobně vyšší cenou. Například velké plyšové hračky nebo některé velké věci na zahradu, které jsou objemné, se skoro nedovážejí a tím se zpožďují dodávky zboží, omezuje se jejich množství nebo se zvyšuje cena.
Podobně jako v případě Hamlys o tomto problému ví a pro velkoobchod a prodejnu nakupovali už s velkým předstihem a ve větším množství, aby měli na vánoční sezónu dostatek zboží a ještě za „staré“ ceny. Také majitel sítě hračkářství Bambule a Sparkys Petr Homolka pro SeznamZpravy.cz uvedl, že náklady na dopravu jsou tak extrémní, že už nikdo v Evropě nevozí z Číny velké plyšáky. Podle Radomíra Švece, CEO Albi, je spousta nedostatkového zboží, jako je například papír nebo čipy do elektronických produktů a podobně. Reagujeme tak, že musíme akceptovat vyšší ceny za dodání zboží, nic jiného nám nezbývá,
podotýká. Martin Klinkovský dále zmiňuje, že situace s plastovými výrobky u českých výrobců už je lepší, ale i tak ty důležité věci, jako jsou boby, sáňky nebo velká plastová auta, raději drží na skladě ve větším množství, aby se neopakoval výpadek ze začátku tohoto roku, kdy byl zázrak sehnat toto zboží. Občasné potíže jsou podle něj i u papírových obalů, a proto je dočasně nedostupná celá hračka, i když ji výrobce má vyrobenou. Obal tvoří nejen estetickou stránku výrobku, ale i informativní. A tak není možné dát takovou hračku do prodeje,
doplňuje.
Nutné změny
Internetové obchody serveru Podnikatel.cz už dříve potvrdily, že musely výrazně navýšit skladové prostory a prodejci hraček na tom byli podobně. V Kamaru navýšení skladových a prodejních prostor dobře zvažovali, protože covidová doba je velmi nejistá. Nakonec do toho šli a zvětšili prodejní plochu, což jim umožnilo nákupy do zásoby a rozšíření sortimentu na cca 8000 položek. Co se týká peněz, část jsme čerpali z našich vlastních rezerv, které doporučuji každému podnikateli, aby měl a v době prosperity myslel na zadní kolečka. A menší část financí jsme zajistili krátkodobým úvěrem,
prozrazuje Martin Klinkovský. Radomír Švec uvádí, že dochází k výraznému zpoždění při doručení mnoha zásilek, a to o jeden až tři měsíce. U zásilek z Číny jsme z toho důvodu volili někdy i alternativní druhy dopravy (vlak nebo kamion),
zmiňuje.
V Hamlys už teď ví, že část zboží, které chtěli nabízet před Vánocemi, nedorazí. Pravidelně tedy kontrolují skladové zásoby, jsou v kontaktu s dodavateli, aby v Hamleys neslevili z široké nabídky hraček v různých cenových kategoriích. Nákupní oddělení je ve stálém kontaktu s marketingovým oddělením, řeší skladové zásoby a podle nich propagaci vybraných produktů. A i když je u některých značek doba dodání výrazně delší než v minulosti, daří se nám v Hamleys na 6 000 m2 plochy zajistit spoustu originálních hraček a velký výběr dárků,
ujišťuje Karolína Steinerová.
Zdražování je nevyhnutelné
Podle Martina Klinkovského se bohužel zdražování týká i hraček, protože všechny vstupy firmám v tomto roce výrazně rostou a na to musí výrobci a dovozci reagovat. Není to naštěstí ale u hraček tak drastické navýšení, jako se to děje u energií a některých dalších komodit. Solidní firmy, od kterých odebíráme zboží, situace nezneužívají a navyšují jen o nezbytné částky,
uvádí. V Albi.cz budou nuceni ke zdražování přistoupit v budoucnu, a to také především kvůli rostoucím nákladům na produkty a logistiku. Podle Karolíny Steinerové má dražší doprava vliv na cenu některých hraček, ale spíše se projevuje nedostatek zboží a s tím související tradiční výprodeje, které nebudou tak velké jako v minulosti.
Byl velký zájem o hry
Už dříve jsme psali, že mezi nové segmenty, jejichž obrat v loňském roce přesáhl miliardu korun, se díky koronaviru a online nákupům nově zařadily beauty a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport a tiskárny a spotřební materiál. Co se týče sortimentu v covidové době, méně se prodávali přes e-shop drobnosti (jako např. sliz, omalovánky, tetování atd.), větší zájem jsme zaznamenali v oblasti společenských her, puzzle a stavebnic,
vyjmenovává Martin Klinkovský s tím, že jim výrazně klesly prodeje kvůli zavřeným kamenným obchodům, ale částečně to kompenzovaly zvýšené obraty z e-shopu. Podle Radomíra Švece však u deskových her a vzdělávacích produktů k poklesu nedošlo.
Po čem je nyní největší poptávka?
Martin Klinkovský vyjmenovává, že mezi trendy poslední doby jsou hodně elektronické hračky, které mají co nejvíc funkcí, reálný projev a vzhled. Populární jsou také sběratelské série hraček, kde si děti mohou mezi sebou vyměňovat různé druhy a hrát si s nimi společně. Oblíbené jsou L.O.L. panenky, Pokémon kartičky, Littlest Pet Shop zvířátka. Také podle Karolíny Steinerové se stále oblíbenějšími a vyhledávanějšími stávají smart hračky pro děti, včetně například robotů. Oblíbenou stálicí jsou podle ní hračky a doplňky s motivy oblíbených hrdinů jako je Harry Potter, ale také Tlapková patrola a superhrdinové jako je Spiderman, Batman a další filmoví hrdinové.
Radomír Švec uvádí, že se velké popularitě těší rodinné hry (zejména Karak a Catan), párty hry (například Tipni si! a Párty Alias), dětské hry z edice Kvído, desková hra Mozkovna, ale i náročnější strategické hry (jako jsou Scythe či Gloomhaven) a spousta dalších. Poptávka je v tomto sektoru hodně ovlivněna reklamou, protože děti a následně pak i rodiče chtějí to, co vidí v televizi, na internetu a jinde. Chápu to, taky mám doma malou princeznu a byla by zklamaná, kdyby pod stromečkem nenašla, co si přála. Chci ale apelovat na rodiče, aby vybírali hračky a hry i podle sebe a toho, co je pro jejich děti přínosné, čím se učí a rozvíjí jejich talent,
uzavírá Martin Klinkovský.