Obchodníci jsou nepoučitelní, ČOI odhalila stovky podvodů při slevových akcích

24. 11. 2017
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Dnes probíhá v řadě obchodů slevový Black Friday. Slevové akce však obchodníci nabízí celoročně a často v nich, jak ukázaly kontroly ČOI, podvádí.

Od 1. července do 30. září 2017 provedla Česká obchodní inspekce (ČOI) 924 kontrol, přičemž porušení právních předpisů zjistila v 374 případech (40,5 %). Nejčastější zjištění se týkalo cen, kdy deklarovaná cena neodpovídala ceně účtované.

Čtěte také: Český Black Friday: Místo dne týden slev, které často slevami ani nejsou

Účtují se jiné ceny, než se deklarují

Ačkoli se mnoho obchodníků dnes zapojilo do slevové akce Black Friday, faktem zůstává, že slevy často anoncují celoročně. ČOI se proto od 1. července do 30. září 2017 zaměřila ve svých kontrolách na nabídku a prodej zboží za akční ceny a ze sezónních slev. Celkem uskutečnila 924 kontrol a porušení právních předpisů zjistila v 374 případech (40,5%). Nejčastější zjištění se týkalo cen, kdy deklarovaná cena obvykle neodpovídala ceně účtované. V jednom případě byl například zjištěn rozdíl až 111 korun v neprospěch spotřebitele.

Vzhledem k tomu, že obchodníci nabízí zboží za akční ceny celoročně, tak ČOI věnuje této problematice zvýšenou pozornost. Při kontrolách rovněž využívá podněty od spotřebitelů, kteří často poukazují na nesprávné účtování cen výrobků. U některých obchodních řetězců stále přetrvávají problémy s deklarovanou a účtovanou cenou, a proto budeme v těchto kontrolách i nadále pokračovat, říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Zjištěné nedostatky

Nejčastěji docházelo k porušení zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

  • ve 132 případech došlo k porušení poctivosti prodeje výrobků, kdy například nebylo správné účtování cen (§ 3).
  • ve 119 případech prodávající neinformoval spotřebitele v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb (§ 12).
  • ve 47 případech prodejce nevydal spotřebiteli doklad o zakoupení výrobku nebo poskytnutí služby (§ 16).
  • další porušení tohoto zákona bylo v menší míře.

Za porušení zákona udělili kontroloři 351 pokut v celkové výši 7 712 500 Kč. Nejvyšší úhrnná pokuta 1 700 000 Kč byla uložena společnosti Tesco. Dále pak následovala firma Kaufland s pokutou 790 000 Kč a Ahold ve výši 750 000 Kč.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).