Nový občanský zákoník (NOZ), jenž má za sebou 9 měsíců účinnosti, se dotkl i fungování e-shopů. Zjistili jsme, jak se e-shopy s novou právní úpravou vypořádaly, co jim dělalo největší potíže a které změny by v dané oblasti ještě uvítaly. Online obchody se vesměs shodly, že přizpůsobení NOZ proběhlo bez větších potíží. Zároveň však upozorňují, že kvůli špatné implementaci směrnice EU se z nich částečně staly půjčovny.
NOZ změnil i podmínky pro fungování e-shopů
Ani online obchody se nevyhnuly změnám, které na počátku roku přinesl nový občanský zákoník. Ve většině aspektů šlo spíše jen o formální změny, rozšíření informačních povinností či upřesnění některých nejasností, které provázely předchozí právní úpravu. Nejvíce se norma dotkla oblasti reklamací. Nově se vady dělí na podstatné a nepodstatné a dle toho se dále postupuje. U nepodstatných vad má zákazník právo na odstranění vady nebo slevu. U podstatného porušení si může zvolit, zda chce věc opravit, vyměnit, dostat slevu nebo vrátit peníze.
Poměrně výrazné změny též přinesla oblast odstoupení od smlouvy do 14 dnů. Kromě jiného se ujasnil stav, kdy zákazník odstoupí od smlouvy, ale zboží nevrátí. Obchodník nyní nemusí vracet peníze do té doby, dokud mu zboží zpátky nepřijde, nebo dokud spotřebitel nedokáže jeho odeslání. Nepoučí-li prodejce zákazníka o právu odstoupit od smlouvy, prodlouží se zmíněná lhůta na 1 rok a 14 dnů. Dále platí:
- Spotřebitel může odstoupení od smlouvy do 14 dnů odeslat.
- Spotřebitel musí odeslat zboží obchodníkovi zpět do 14 dnů od odstoupení.
- Obchodník musí vrátit spotřebiteli finanční prostředky do 14 dnů od odstoupení. Může však počkat na zpětné doručení zboží nebo vyžádat důkaz o jeho odeslání.
- Spotřebitel má právo na vrácení nákladů za dopravné v nejlevnější nabízené variantě dopravy obchodníka.
Čtěte více: 5 změn, které e-shopům přinesl nový občanský zákoník
Velké e-shopy problémy neměly, menší však drobné potíže hlásí
Co se týče změn, samotné e-shopy údajně s jejich implementací větší problémy neměly. Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) je přesvědčen, že všichni členové asociace přechod na NOZ zvládli. Mimo APEK se jistě najdou ještě e-shopy, které mají například obchodní podmínky podle starého občanského zákoníku, obecně se ale trh s NOZ vypořádal dobře,
uvedl serveru Podnikatel.cz Vetyška. Že se e-shopy jako celek přizpůsobily NOZ bez větších problémů, se domnívá i Jan Kriegel, manažer zákaznického servisu nákupního portálu Heureka.cz. Okolo přechodu na NOZ bylo mnoho očekávání a obav, ale v praxi jsme výraznější problémy nezaznamenali. Stále totiž platí, že kvalitní e-shopy chtějí mít spokojené zákazníky a tak jim často vychází vstříc i nad rámec svých povinností daných zákonnou úpravou,
vysvětlil Kriegel.
Slova Jana Vetyšky a Jana Kriegela potvrzují i velké online obchody. Stačilo jen lehce upravit procesy, jinak vše funguje stejně jako dříve,
komentovala Andrea Čižmářová, ředitelka Kasa.cz. Podobný pohled má na NOZ i nákupní galerie Mall.cz. Práva spotřebitelů na internetu už poměrně silně ošetřoval původní zákoník, takže pro nás jako e-shop nebyl NOZ zásadní změnou,
připojila se Michala Gregorová, mluvčí Mall.cz. Bezproblémové přizpůsobení NOZ hlásí i další velký hráč na trhu obchod Alza.cz.
Obchodní giganti sice novou právní úpravu zvládli bez větších potíží, menší obchodníci už však tak pozitivní nejsou. Vzhledem k tomu, jak dlouho příprava NOZ trvala, hodnotím novou úpravu velmi záporně. Nedokáži pochopit, proč se při přípravě jednotlivých částí zákona nespolupracuje s odbornými organizacemi, např. při přípravě části týkající se e-shopů s APEKem. Zákon pak vypadá tak, že ho připravil někdo, kdo absolutně nemá přehled o realitě,
řekl serveru Podnikatel.cz Michal Jirek, provozovatel e-shopu Čerstvákáva.cz.
Podle Jirka byl a dodnes je velký problém například v oblasti reklamací. Největší problém jsme měli a dodnes máme s pochopením, kdy při reklamacích vycházet z obecné úpravy dle § 2099 a násl. a kdy ze specializované úpravy pro prodej v obchodech dle § 2158 a násl., a jak jsem se přesvědčil v mnoha článcích na internetu, které NOZ z hlediska reklamací rozebírají, nemá v tom zřejmě jasno nikdo,
upřesnil Jirek.
Čtěte také: Nový občanský zákoník přinesl i sporné body. Které nejasnosti řeší e-shopy?
Z e-shopů se staly půjčovny
NOZ nicméně přinesl ještě jeden závažný problém, který se týká odstoupení od smlouvy v 14denní lhůtě. NOZ totiž nastavil benevolentnější pravidla pro navrácení zboží, která jsou spouštěčem pro nepoctivé zákazníky, kteří využívají 14denní lhůtu pro vrácení peněz jako jakési půjčovné. Autoři NOZ totiž nepřesně implementovali směrnici EU. Jde o způsob používání vs. použití zboží před odstoupením od smlouvy a následným vrácením. Správně to má být tak, že spotřebitel si může vyzkoušet vlastnosti zboží, tedy jej použít, ale neměl by ho používat. Ovšem v NOZ je toto implementováno špatně, teoreticky pak může spotřebitel používat zboží bez omezení,
vysvětlil serveru Podnikatel.cz Jan Vetyška, šéf APEK.
Současná právní úprava tak způsobila, že si někteří zákazníci začali dělat z e-shopů půjčovny. Tito zákazníci zboží koupí, použité ho vrátí a e-shop je jim pak dle zákona nucen vyplatit plnou kupní cenu,
doplnil Dominik Jambor, vedoucí oddělení bezpečnosti transakcí obchodního portálu Aukro.cz. To může být problém hlavně pro menší obchody. Jak ale připomněl Jambor, legislativním procesem nyní prochází balíček změn v NOZ, který předložilo ministerstvo spravedlnosti a který by nutnost vyplacení celé kupní ceny při vrácení opotřebeného zboží omezil.
Čtěte také: Přísnější zákon může poškodit e-shopy. Ty „slušné“ budou muset zdražit