Nemáte na kvalitního blogera? Dejte příležitost svým zaměstnancům

14. 7. 2017
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Z blogu se stal tradiční marketingový nástroj. Je méně formální než web, a nemusí ho proto nutně psát profesionál. Oceňuje se hlavně lidský přístup.

Umí-li firma blog jako marketingový nástroj využít, může tím hodně získat. Je ale dobré si uvědomit, že blog není přímým prodejním kanálem a má své zásady. 

Blog by měl působit lidsky a být psaný víc uvolněně. Nejde o další místo, kde bude firma prezentovat své tiskové a jiné zprávy, v ještě horším případě z něj udělá druhou verzi svého e-shopu. Blogy jsou vyhledávány lidmi, kteří mají k danému tématu nějaký vztah a zajímají se o konkrétní brand nebo firmu víc než běžný konzument produktů. Stále více firem si proto najímá blogery, aby jim pomohli dostat mezi lidi zajímavé informace. Blogeři se díky tomu profesionalizují a firmy je berou za své partnery. Tento přístup ale nemusí být tím nejlepším. Profesionální tvůrci obsahu mohou postrádat potřebné zaujetí. Téměř polovinu z nich společnosti oslovují a nabízejí jim vedle širší spolupráce vzorky, produkty a pozvánky na všemožné události a akce, upozorňuje Tomáš Jelínek, výkonný ředitel agentury Donath Business & Media, která provádí průzkumy Blogbarometr. 

Za to ale není možné blogery odsuzovat. Pokud někdo napíše kvalitní text, případně natočí vlog, který obohatí firemní prezentaci, měl by za to dostat náležitou odměnu. A někteří tvůrci odvádějí velmi dobrou práci. Správně nastavená spolupráce firmy s blogerem tedy nemusí být špatná ani pro jednu stranu. Blogeři by se ale měli držet toho, že jejich sdělení budou upřímná. Jejich cílem není vytvářet reklamní články o čemkoliv a pro kohokoliv jen proto, že za to dostanou zaplaceno. Já sama se při pořizování nových věcí ráda nechávám inspirovat u blogerů, o kterých si myslím, že se opravdu vyznají ve svém oboru a píší to, co si skutečně myslí, říká blogerka Iri Novak

Ano, u blogů jde především o opravdovost. To je hlavní důvod, proč je lidé začali s oblibou navštěvovat. Za zveřejněnými články konečně nestojí redakce, mnohdy člověk, který text sestavil jen na základě dodaných informací a zboží nebo službu nikdy neviděl a nevyzkoušel. Otázkou je, kam se posouvá relevantnost blogu a důvěryhodnost blogerů, když začnou ve velkém neuváženě spolupracovat s PR agenturami a z jejich blogů se stanou doslova palební pole střílející jeden PR článek za druhým. Jsem si jistá, že neuvážená inzerce, PR propagace a podobně jsou cestou do pekel pro všechny blogy, komentuje blogerka Markéta Pavleje

Zaměstnanecký blog musí být zdrojem zajímavostí, ne drbů 

Kvůli těmto rizikům, ale také proto, že někteří blogeři začínají být neúnosně drazí, není od věci začít blogy tvořit svépomocí přímo ve firmě. Někdy se do toho pouští přímo vedení společnosti, jindy dostanou příležitost projevit své literární a publicistické nadání přímo zaměstnanci. A vyzkoušet druhou variantu rozhodně není od věci.

Právě zaměstnanci firmy jsou ti, kteří rozumí danému tématu a jsou schopni komunikovat se čtenáři. Ti záhy poznají, že se jedná o zainteresované autory a ocení možnost kontaktu s nimi. Pozitivní dopad bude mít tvorba blogu i na samotné zaměstnance, jejich výkon a loajalitu. Získají totiž novou pracovní náplň, při které mohou projevit své literární a publicistické nadání a ukojit své ambice, budou moci rozvíjet své myšlenky a ještě víc souzní s firmou. Důležité je také to, že podílení se na tvorbě firemního blogu udrží na potřebné výši kreativitu zaměstnanců. Nezřídka se stává, že lidé mezi sebou soutěží o nejlepší a nejvíce navštěvovaný nebo sdílený text. A pokud to dělají s nadšením a mají zájem o rozvoj firmy, nic víc si zaměstnavatel nemůže přát. Spokojenost je pak jak na straně vedení firmy, tak zaměstnanců, a v neposlední řadě i na straně čtenářů – zákazníků. 

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

Blogy nemají být přísně korporátní. Naopak firmám umožňují ukázat se v jiném světle. Proto je potřeba dbát na lidštější podobu textů. Vyumělkované pasáže nebudou návštěvníky blogu zajímat a po čase ho přestanou navštěvovat. Měl by je proto vytvářet někdo, kdo rozumí danému tématu, ale umí ho podat laicky a s potřebnou dávkou nadšení. Ideální je, pokud má zároveň i nadání získat od čtenářů zpětnou vazbu nebo kontakt. To vše ale bez zjevného nátlaku, který by mohl odrazovat. 

Dále čtěte: Jakých přehmatů se při psaní firemního blogu vyvarovat? Poradíme vám

Tvůrce blogů z řad zaměstnanců by mělo vedení firmy alespoň částečně korigovat. I publikování textů na blogu totiž musí zapadat do firemní komunikační strategie a vhodně doplňovat ostatní kanály, jako jsou web, sociální sítě, e-mailing a podobně. Nejprve je proto nutné udělat analýzu a plán toho, pro koho a o čem mají zaměstnanci blogy tvořit a jak často je budou publikovat. Autor blogu by měl mít rozmyšleno, co chce návštěvníkům sdělit a proč, a jeho obsah vytvářet v souladu s touto koncepcí. Pište o trendech vašeho odvětví a dávejte tipy a triky. Naopak se vyvarujte politiky, protože nikdy nevíte, koho urazíte. Při komentování politicko-ekonomického dění važte slova a nebuďte vulgární. A také nesklouzněte do bulváru. Ten je vhodný jen v případě, že má něco společného s vašimi produkty. Pokud vyrábíte nebo prodáváte módu, šperky a podobně, směle do toho, radí bloger Marcel Kupka

Je potřeba sledovat aktuální dění a psát v souvislosti s ním. Pokud třeba prodáváte nebo vyrábíte cyklodresy, máte teď rozhodně o čem psát. Zhodnoťte každou etapu právě probíhajícího závodu Tour de France, nacpěte tam Sagana a Kreuzigera. A pokud seženete někoho, kdo třeba vrcholově jezdil a dodnes je známý, využijte ho jako experta. Pak jen sledujte, kolik tisíc lidí se dozví o vaší značce a e-shopu jen díky tomu, že si budou na internetu hledat články o tématu, které je zajímá, dodává bloger s tím, že i u blogů je důležitý chytlavý titulek, perex a další náležitosti, jako jsou odsazení odstavců, mezititulky a fotografie. 

Mohlo by vás zajímat: 3 důvody, proč mít firemní blog

Klíčový je ale vždy především obsah, článek musí nést nějaké unikátní sdělení. Pokud vedení firmy a kompetentní zaměstnanci mají pocit, že nemají o čem psát, není dobré se do tvorby nutit a publikovat například zbytečné drby z kanceláře. Firemní blog má být o oboru a byznysu. Periodicita má ale podstatný vliv na návštěvnost a dopad blogu. Nový obsah by se měl objevit minimálně jednou za dva týdny. Není úplně důležité, na jaké téma bude. Jde o kvalitu textu. I méně závažné téma a nadčasové je lepší než zastaralý blog. A pokud zaměstnanci blogují, je vhodné, aby každý z nich vystupoval pod svým jménem. Firma tak získá lidskou tvář a čtenáři se rádi ztotožní s názorem nebo radou od skutečného člověka.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).