Nemůže na trhy a chce prodávat své výrobky před garáží. Je to dobrý nápad?

5. 5. 2021
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Nejen farmáři, ale také umělci a další tvořící podnikatelé to dnes nemají jednoduché, protože nemají kde prodávat. Jak se to dá vyřešit?

Zuzana se živí ruční prací a v dnešní době je tedy závislá jen na svých webových stránkách, protože všechny jarmarky byly zrušeny. Přemýšlí tedy, že by u domu na pár dní vystavila zboží pro kolemjdoucí a uspořádala tak její malý jarmark před domem. Na rady se ptala ve facebookové skupině určené pro výměnu zkušeností mezi podnikateli.

Co se dozvíte v článku
  1. Někdo radí to zkusit
  2. Nejsou trhy jako trhy
  3. Řešením je výdejové okénko
  4. Projděte si další komentáře na sociálních sítích:
  5. Možností je více

Někdo radí to zkusit

Helena se obratem vyjadřuje, že záleží, co znamená před domem. Jestli na ulici před panelovým domem, v centru města nebo u sebe na zahradě. „Pokud budete stát před domem v centru města, musíte mít povolení od města za pronájem,“ podotýká. Podnikatelka odpovídá, že myslí před vlastní garáží u jejich rodinného domu. Markéta viděla u známých nafocené výrobky zalaminované a vyvěšené na plotě s kontakty. To už Zuzana udělala, ale počasí a silný vítr to z plotu smetly. Prostě to udělejte. Pokud se úředníkům bude zdát, že potřebujete nějaké povolení, ozvou se, doporučuje Jitka s tím, že bude nejjednodušší se zeptat úřadů v místě bydliště. Když budete na vlastním pozemku, nemusíte mít od města nic. Když chcete být na městském pozemku, musíte se zeptat na úřadě, protože každé město tohle upravuje svou vyhláškou jinak, přidává se Lenka.

Podle Alexandry, aby mohla Zuzana prodávat doma, má nahlásit na živnostenském úřadě provozovnu a zeptat se na podrobnosti. Provozovnu označte – otvírací doba, odpovědná osoba, provozovatel, IČO, adresa. Na trhy jezdíte, takže paragon případně terminál máte? EET bylo pozastaven a nás se ještě netýká, takže ok, píše dále. Zuzana má provozovnu nahlášenou na trvalém bydlišti, jinak funguje na Facebooku a případně si na té adrese zákazníci zboží vyzvedávají, tím pádem by neměl být problém. Pokud máte hlášenou provozovnu uvnitř a prodávat budete venku, tak bych nic neřešil. Pokud provozovnu nemáte a bude to na pár týdnů, asi taky nic. Jinak by to chtělo aspoň mobilní provozovnu – protože provozovnu v domě/bytě většinou nedostanete bez kolaudace apod., zamýšlí se Jan.

Nejsou trhy jako trhy

Jan dále dodává, že trhy mimo jídlo ke konzumaci už můžou být a prodej mimo provozovnu například venku před garáží nebyl zakázaný nikdy. Na trzích však může být jen jídlo bez konzumace a sadba, výrobky zatím nikoliv, což nechápou ani ostatní podnikatelé a diví se, proč jsou některé jarmarky už povolené a prodávají se na nich výrobky i dekorace. Jarmarky ano, ale podívejte se na sortiment, který se tam prodává. Jezdíme normálně na 50+ trhů ročně a věřte, že to sleduju, doplňuje Markéta s tím, že tomu nerozumí, ale tuto informaci jí potvrdila i místní krajská hygiena.

Do 10. května se v Mimořádném nařízení zakazuje prodej na tržištích, v tržnicích a v mobilních provozovnách (prodej ve stáncích, v pojízdných prodejnách a prodej z jiných mobilních zařízení), pochůzkový a podomní prodej; zákaz se nevztahuje na pojízdné prodejny zajišťující prodej potravin a drogistického zboží v obcích, kde není možno toto zboží zakoupit v jiné provozovně. S tím, že zákaz se dále nevztahuje na prodej ovoce a zeleniny (v čerstvém nebo zpracovaném stavu), květin a jiných rostlin, jejich plodů, osiva, semen, mléka a výrobků z mléka, masa a výrobků z masa, včetně živých ryb, vajec, pekařských a cukrářských výrobků, medu a výrobků z medu.

Provozovatelé musí dodržovat následující pravidla:

  • a) zajistit odstupy mezi stánky, stolky nebo jinými prodejními místy nejméně 2 metry,
  • b) v jeden čas se na ploše tržiště nebo tržnice nesmí vyskytovat více než 1 osoba na 15 m2 ,
  • c) umístit nádoby s dezinfekčními prostředky u každého prodejního místa,
  • d) zakazuje se provozovat stravovací služby a prodávat pokrmy včetně nápojů určených k bezprostřední konzumaci,
  • e) zakazují se stoly a místa k sezení.

Od pondělí 10. května 2021 (00:00) pak zůstávají tato pravidla, ale už nedojde k omezení prodávaného sortimentu.

Řešením je výdejové okénko

Marie se přidává k ostatním s tím, že takové zákazy stále nechápe a Zuzaně radí udělat to jako výstavu s tím, že když by měl někdo o něco zájem, tak by to „naťukala“ přes e-shop jako objednávku s osobním odběrem. S podobným doporučením přichází i Katka: Postavte si na zahrádce (20 cm od plotu) takovou tu socialistickou nástěnku za skleněným okýnkem (nebo zasklenou almaru), vyvěste zboží, napište tam kontakt na e-shop, ať lidi píšou třeba SMS nebo e-mail a zboží jim dáte v reálném čase jako „výdejní okénko“, vysvětluje. 

V Ostravě má takto spousta zavřených obchodů aktualizované výklady s takovým kontaktem a lidé v rozestupech stojí „frontu“, pokud se v jednu chvíli sejde větší počet. Prodáváte „z výdejového okénka“, tak bych to viděla já. Dnes jsou předpisy tak gumové, že ani právníci neví, co se vlastně smí, nesmí, které opatření je protiústavní, které ne. Jsme všichni v zajetí byrokratického chaosu a zakleknout může na kohokoli kdejaký úředník. Není to dobrá doba, dodává Lenka.

Projděte si další komentáře na sociálních sítích:

Možností je více

Podnikatelka se následně rozhodla udělat událost jako jarmark nebo by ji mohla přejmenovat na výstavu. V praxi by to znamenalo, že budu mít ty dva dny před garáží vystavené zboží, na které se lidé budou moci přijít podívat, ale už jim na místě nic neprodám, jen je odkáži na naše stránky, ať mi pak napíšou na ně a objednají tam, popisuje. Katka odpovídá, že by do toho nepletla ani jarmark, ani trhy. Stavějte na e-shopu a výdejním okénku buď na základě objednávky, nebo v určitém čase, doplňuje. Anna uvádí, že u nich v bloku mají lidé do plotu zabudovaný prodejní automat na med a voskové výrobky. Není to takový ten padací, ale jsou v něm okénka a po zaplacení se vybrané otevře. Netuším, kolik stojí provoz, ale třeba by se vám to taky vyplatilo, podotýká. Podle Martina by stálo za to zkusit co nejlepší marketing přes sociální sítě, protože mají neuvěřitelnou moc.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).