Kontroly České obchodní inspekce v oblasti internetového obchodování se zaměřily především na plnění povinností vyplývající ze zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a dalších právních předpisů. Z 315 byly odhaleny nedostatky ve 269 případech. Sankce dosahují více jak 1,3 milionu korun. Nutno ale připomenout, že se kontroly ČOI cíleně zaměřují na problémové obchody a výsledky kontrol tak neodpovídají stavu celé tuzemské e-commerce.
Česká obchodní inspekce tento stav mimo jiné přisuzuje nedostatečné znalosti provozovatelů e-shopů v oblasti změny zákona o ochraně spotřebitele, která od února 2016 obchodníkům ukládá také povinnost informovat spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů,
říká ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.
Psali jsme: Mimosoudní řešení sporů při ČOI? Podnikatel neodpoví, dostane vysokou pokutu
Nejčastější nedostatky
- Prodejci používali nekalé obchodní praktiky a klamavé konání, které jsou trvajícím problémem českých e-shopů.
- Provozovatelé prodeje zboží přes internet nejčastěji uvádí nepravdivou nebo pravdivou, ale zavádějící informaci, která může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil.
- Provozovatelé neinformují spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení spotřebitelských sporů.
- Provozovatelé nedodržují povinnost stanovující prodávajícímu informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění reklamace.
- Prodejci se dopouští klamavého opomenutí.