Nepříjemné prodavačky dokážou obchodníkovi zkazit jeho byznys

16. 6. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Také neradi chodíte do obchodu, pokud se na vás prodavači tváří kysele, nebo svými pohledy naznačují, že vy si jejich zboží určitě dovolit nemůžete? Čeští obchodníci si stále neuvědomují, že jejich zaměstnanci jsou největším klíčem k úspěchu.

Nakupování mají Češi v krvi. Ročně jsou schopni utratit desetitisíce jen při vánočních nákupech. Jejich peněženky krvácely i v době finanční krize, i když jejich spotřeba byla nižší než obvykle. Česko si již zažilo svoji velkou vlnu mega obchoďáků, z nichž byli všichni přímo nadšeni. Tolik zboží na jednom místě se přeci jen tak nevidí. Jenže z nákupních center se pomalu stává přehlídka zbytečných obchodů s oděvy, kde stejně neseženete to, co jste hledali. V nákupáku ve finále strávíte celé odpoledne a odnášíte si z něj věci, pro které jste tam ani vlastně nejeli. No, nekup to, když je to za 50% slevu, je pak slyšet na přilehlých autobusových zastávkách, když se dav spokojených zákazníků vrací do svých panelákových králíkáren. Pravdou však bohužel je, že 50% sleva byla jen marketingovým trikem, kdy obchodníci jen využili nevědomí nakupujících o cenách, kterou uměle vyšroubovali proto, aby ji pak mohli „výrazně snížit“. Obchodníci tak i tak na transakci vydělají a nakupující je opět vesele oškubán.

Po boomu nákupních center začaly především již zavedené řetězce budovat v Česku síť malometrážních prodejen, u nichž prý upřednostňují osobní přístup, který spočívá v tom, že nakupujícímu prodavač poradí, zajímá se o něj, doporučuje výhodné akce apod. Omlouvám se za svou tupost, ale kde jsou, prosím, takové obchody? Když zajdu do jakékoli menší pobočky řetězců jako je Tesco, REWE, Ahold, stále se setkávám s přístupem neosobním. Potkám leda tak u kasy znuděnou prodavačku, která si ještě při projíždění čárových kódů stěžuje, že je tam na všechno sama, že by už potřebovala dovolenou a že jí to tam prostě nebaví. Děkuji, ale takové nakupování nechci. Čtěte více: Mít v kanceláři prsatou blondýnu, která umí uvařit jenom kafe? To už dneska není in

Osobní přístup u nakupování vyhledávám aktivně a setkávám se s ním pouze u malých obchodů drobných podnikatelů, jejichž prodejna je jedinou jejichž obživou a na přístupu je to hned znát. Není snad milé, když navštívíte obchod, kde se na vás prodávající usměje, trochu poklábosí, jak ta politika stojí za dvě věci, šibalsky vám vnutí nové zboží, které zrovna přišlo skladem a ještě se zeptá, zda nepotřebujete objednat něco extra, co by splnilo vaše přání. Do takového obchodu se vracím pravidelně a rád. I když bych mohl zboží sehnat v jakémkoli větším supermarketu levněji, penězi zde nešetřím, protože vím, že nepůjdou do kapsy nenasytným akcionářům obchodních řetězců, které zisky vyvádějí ke své „matce“ do zahraničí.

skoleni_8_1

Negativní typologie prodavačů

Prodavači jsou klíčem k úspěchu a větší čeští obchodníci si to stále neuvědomují. Pojďme si shrnout, na jaké negativní typy prodavačů můžeme při běžném nakupování narazit.

  • Prodavač znuděný: vyznačuje se absolutní neochotou s čímkoli poradit. Často ani nevnímá, co mu říkáte. Vaše přání a potřeby ho nezajímají a svým pohledem nevědomky směřuje ke vchodu prodejny, čímž naznačuje, abyste co nejdříve odešli právě tímto směrem.
  • Prodavač otravný: nedá vám ani oddechnout a hned při vstupu se falešným úsměvem ptá, zda nepotřebujete s něčím poradit. Je to většinou nařízení obchodníka, který striktními pravidly vyžaduje proaktivní přístup k zákazníkovi. Pokud však ochota nevyzařuje z osobních předpokladů prodavače, jeho úsilí skončí pouze v podobě otravného obtěžování. Zákazník pak často jen letmým pohledem prodejnu prohlédne a se strnulým výrazem ji během chvilky opouští.
  • Prodavač zoufalý: jsou prodejny, kde se dveře zrovna dvakrát netrhnou. Je to především u zboží, které není až tak často vyhledávané či u zboží luxusního, které se prodává skrze obchodní centra. Takové prodejní plochy zejí prázdnotou a když už je někdo navštíví, prodavač ihned vyrazí k blížícímu se zákazníkovi, který se však zbrklého přístupu zalekne a opět odchází.
  • Prodavač povýšený: u většiny nakupujících je tento typ prodavačů opovrženíhodný. Jakmile vstoupíte například do prodejny šperků, luxusních hodinek či nábytku a máte na sobě no name tričko a vytahané džíny, takový prodavač vás ihned při vstupu viditelně změří pohledem a často s druhým prodávajícím pronese ironickou poznámku, nejlépe dosti slyšitelnou. Pokud se jedná o prodejnu větších rozměrů, prodavač si nenechá ujít možnost projít v těsné blízkosti kolem vás a opět vás viditelným pohledem změřit.
  • Prodavač upřímný: tento typ někteří zákazníci vítají, může být však hrozbou obchodníkovi. Kvůli špatným vztahům se svým zaměstnavatelem, nemotivujícímu finančnímu ohodnocení či nekonečným pracovním hodinám se snaží zákazníkovi „upřímně“ poradit, že nabízené zboží není příliš kvalitní a že by se měl poohlédnout raději někde jinde.
  • Prodavač neviditelný: je typické především pro velkometrážní prodejny, kde jsou sice k dispozici informační stánky, ale získat radu či pomoc je možné pouze díky aktivnímu přístupu výhradně směrem od zákazníka k prodavači.

Máte další negativní zkušenosti?

Zkuste nám je popsat v našem diskuzním fóru v sekci Zaměstnanci. Zadat nový příspěvek

Pokud jste tedy podnikatel, který zaměstnává několik prodavačů, otestujte si je prostřednictvím nastrčeného zákazníka, který může popsat, jak se prodávající k novému zákazníkovi chová. Protože pokud se chová prodavač dle výše uvedené typologie, máte jistotu jedinou, zákazník se vám již nevrátí. Čtěte více: Špatná vizitka je průšvih, dobrá pouze malou částí celé komunikace

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).