Odběratelé proplatí fakturu se zpožděním, v horším případě ji neproplatí vůbec. Právě to jsou momenty, kdy se majitelům firem začne objevovat pot na čele a stoupá stres. Může to mít totiž výrazný dopad na cash-flow firmy a vůbec na celé její hospodaření.
Čtěte také: Splatnost faktur je už více než rok omezena zákonem. Pomohlo to podnikatelům?
Stejně jako se zlepšuje platební morálka tuzemských společností, zlepšuje se také platební morálka v evropských zemích. Počet pozdě uhrazených faktur se snížil z 23 % na 20 %. S lepší platební morálkou se mohou české firmy setkat v západní Evropě. Nejméně opožděných plateb a nedobytných pohledávek zaznamenávají firmy v Německu (18 %), Rakousku (19 %) a překvapivě i ve Španělsku (19 %). Na chvostu žebříčku je Bulharsko (28 %), Rumunsko, Rusko a Řecko (po 26 %).
Průměrné zpoždění plateb je 22 dní
Aktuálně dosahuje průměrné zpoždění plateb hranice 22 dnů po splatnosti. Oproti loňskému roku je tato doba o osm dnů kratší. Co se naopak příliš nezlepšilo, je objem nedobytných pohledávek. Ty mnohé firmy označují za největší existenční riziko. Častěji pak ve státech východní Evropy,
říká Vladimír Vachel, jednatel inkasní společnosti EOS KSI.
Je možné počet neproplacených faktur eliminovat
Server Podnikatel.cz se na toto téma zaměřil již dříve, kdy se s žádostí o doporučení, jak eliminovat počet neproplacených, případně pozdě zaplacených faktur, obrátil na zkušené podnikatele.
Jedno z doporučení se týkalo zesilování urgencí s možností nabídnout nový termín proplacení. Reagujeme důrazněji tím, že pozastavíme veškeré práce a zároveň upomínáme oficiální písemnou výzvou s vyčíslením úroků z prodlení. Pokud ani v takovém případě nedojde k vyřešení, musí nastoupit právní cesta,
řekl pro server Podnikatel.cz Luboš Plotěný, spolumajitel agentury Dobrý web.
Čtěte více: Platební morálka firem se zlepšuje. Problém je s dopravou a stavebnictvím
Eliminovat počet neproplacených faktur lze také tím, že je klientská základna rozšiřována výhradně na základě doporučení stávajících klientů. Pokud bychom byli okolnostmi donuceni přijmout “cizího” klienta, snažili bychom se dodržet tři body – uzavřít dobrou smlouvu, pro dodávky zboží v maximální míře využít zálohové faktury a ve službách používat měsíční cyklus úhrady paušálního poplatku,
doporučil Jindřich Šaur, majitel společnosti ACMT.
Doporučení dalších zkušených a úspěšných podnikatelů, mezi kterými je také například Dalibor Dědek, majitel společnosti JABLOTRON, si můžete přečíst v článku: 5 podnikatelských matadorů radí: Jak snížit množství neproplacených faktur