Slevové akce e-shopů? Tradiční blamáž, zboží jinde koupíte levněji i bez slev

17. 7. 2020
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
V současné době probíhají na několika e-shopech velké slevové akce. Ne vždy je však taková akce zárukou nejnižší ceny.

Podívali jsme se na Obrovský výprodej Alzy a Mall dny a přinášíme vám srovnání cen u několika vybraných výrobků. 

Proč právě teď? 

Na Mall.cz jsou Mall dny označovány jako „největší nákupní svátek na českém internetu“. V rámci nich je na e-shopu zveřejněno přes 100 kuponů na slevy vybraných značek, a to až do výše 30 procent. Letos se konají už po osmé. Podobně také letní Obrovský výprodej na Alze patří k tradičním slevovým akcím tohoto obchodu. Tentokrát máme v akčních nabídkách 18 tisíc produktů napříč celým sortimentem. Ohlasy jsou velmi dobré, zákazníci jsou na podobné akce již zvyklí a mnohdy na ně i čekají, dodává místopředseda představenstva Alza.cz Petr Bena

Pro e-shopy je takový výprodej příležitostí, jak nalákat zákazníky, zvýšit tak návštěvnost webu a zvýšit tržby. Na každé další vlně s námi spolupracuje více partnerů a značek a na číslech vidíme, že se zapojuje více zákazníků a roste také počet transakcí a prodaných kusů. Proto také máme v plánu tuto akci přinášet několikrát ročně, popisuje Pavla Hobíková, PR manažer a tisková mluvčí Mall.cz. Cíle jsou tedy podobné jako u podzimních výprodejů typu Black Friday. Nejlépe se prodává tradičně elektronika, zejména mobilní telefony a notebooky, domácí elektro, velká bílá a televize, velká poptávka je také po segmentu hobby a zahrada, drogerie, sportovní vybavení a hračky, vyjmenovává dále Petr Bena. 

Psali jsme: Český Black Friday: Místo dne týden slev, které často slevami ani nejsou 

Srovnávejte pečlivě 

Než zákazník nakoupí na e-shopu, má díky internetu možnost si ceny porovnat. A v případě takových velkých marketingových akcí se to vyplácí o to více. V mnoha případech totiž výrobky po slevě z oněch „obrovských“ výprodejů odpovídají běžným cenám v jiných e-shopech.  

Slevy jsou jak u Mall.cz, tak na Alze, například na televize od značky SAMSUNG. Sedmdesáti pětipalcový model UE75TU7172 na Mall.cz seženete s kuponem za 25 491 korun, bez něj pak za běžnou cenu 29 990 Kč. Na Alze vyjde levněji, konkrétně na 23 990 korun. Za nejnižší cenu tento televizor nabízí internetový obchod K24.cz, a to za 25 231 korun.

Ceny televize SAMSUNG
E-shop Cena
Alza.cz 23 990 Kč
K24.cz 25 231 Kč
Mall.cz 25 491 Kč (29 990 Kč bez kuponu)
Cheapgame.cz 29 099 Kč
Patro.cz 29 990 Kč

Dále mikrovlnná trouba Gorenje MO20A3W stojí bez kuponu na Mall.cz 2 013 Kč a s kuponem pak 1 610 korun. To je při porovnání s ostatními internetovými obchody nejlevnější cena. Na Alza.cz stojí však tato mikrovlnná trouba 1 999 korun v rámci Obrovského výprodeje. V e-shopu Extreme digital je však možné stejnou troubu koupit jen za 1 777 Kč.

Ceny mikrovlnné trouby GORENJE
E-shop Cena
Mall.cz 1 610 Kč (2 013 Kč bez slevového kuponu)
ExtremeDigital.cz 1 773 Kč
Tamato Elektro 1 990 Kč
Alza.cz 1 990 Kč
Onlineshop.cz 2 013 Kč

Podobně na Alza.cz pořídíte dráž než v jiných internetových obchodech také vestavnou myčku AMICA MI 639 BEBLD. Ta je navíc za tuto cenu v rámci Obrovského výprodeje evidentně prodávána proto, že se jedná o vystavovaný kus. To se návštěvníci webu dozví ne přímo u produktu, ale jen v seznamu produktů.

Ceny myčky AMICA
E-shop Cena Poznámka
Mall.cz 8 792 Kč (10 990 Kč bez kuponu)
Exasoft.cz 9 490 Kč
Onlineshop.cz 9 841 Kč limitovaná cena
Dvorský.cz 9 921 Kč
Alza.cz 10 990 Kč vystavený kus

Na upozornění, že se dá některé zlevněné zboží na Alza.cz koupit bez akce za stejnou nebo nižší cenu, odpověděl Petr Bena tak, že se nesrovnávají s nejlevnějšími e-shopy a přináší zákazníkům vysoký standard nakupování a kvalitní služby, jako je například rychlé doručení nebo širokou síť výdejních míst. Věříme, že spokojenost zákazníka se neodvíjí pouze od ceny, ale od celkového nákupního zážitku, doplňuje. 

Podobně také Pavla Hobíková uvádí, že chtějí svým zákazníkům přinášet skutečně zajímavé akce a nabídky za atraktivní ceny, a proto neustále reagují na aktuální situaci na trhu, dělají si pravidelná cenová srovnání a s cenami pracují. E-commerce je velmi rychlá a v online prostředí se koncové ceny pro zákazníky u některých kategorií mohou v návaznosti na aktuální situaci na trhu měnit každý den. Velmi důležité je pro nás, aby měli zákazníci pozitivní zákaznickou zkušenost, ať už jde o produktovou nabídku, bezproblémové doručení nebo služby, protože lidé se vracejí pouze tam, kde byli spokojení, dodává.

Ceny se různí i u levnějších produktů

Zdaleka neplatí, že si musíte dávat pozor na ceny jen u dražších produktů. Rozdíly jsou jak u menších spotřebičů, tak také u produktů do domácnosti například z řad drogerie.

Žehlička na vlasy Remington S8500 Shine Therapy stojí na Alze 799 korun a na Mall.cz bez kuponu také. S ním je cena snížena o 20 % na 639 korun. Při srovnání cen na Heureka.cz je však patrné, že v menších e-shopech se cena pohybuje běžně kolem 600 korun a nejlevněji jde sehnat za 631 v obchodě s elektronikou Eberry.cz, kde je nyní také v akci.

Ceny žehličky na vlasy REMINGTON
E-shop Cena
Eberry.cz 631 Kč
Mimi a dům.cz 635 Kč
Mall.cz 639 Kč (799 Kč bez kuponu)
Exasoft.cz 650 Kč
Alza.cz 799 Kč

Obezřetnost je namístě také v případě produktů, jako jsou kapsle do myčky. Ty v rámci Mall Dnů můžete koupit za 254 korun, ale v jiných obchodech jsou běžně k dostání levněji. Na Alze jsou kapsle zařazeny do Obrovského výprodeje, ale jejich cena ve výši 299 korun je běžná, jak si je možné ověřit také díky službě HlidacShopu.cz.

Ceny kapslí do myčky FINISH
E-shop Cena
Eva.cz 229 Kč
Pemi.cz 249 Kč
Surtep.cz 249 Kč
Mall.cz 254 Kč (299 Kč bez kuponu)
Alza.cz 299 Kč

Jak serveru Podnikatel.cz potvrdil Petr Bena, do těchto výprodejových akcí produkty nominují nákupčí daných obchodů tak, aby výsledná nabídka byla co nejpestřejší a zákazníky zaujala. Tedy tak, aby si ve slevách dokázal vybrat opravdu každý. V Mall.cz se zákazníkům vždy snaží nabídnout stovky slevových kódů napříč sortimentem.

Klamat spotřebitele se nevyplácí

Podle Marcela Ivánka z časopisu dTest přístup obchodníků na tuzemském trhu k určování cen a slevám obecně není vždy etický a férový směrem ke spotřebitelům. V dTestu je poměrně zásadním problémem časté vypočítávání slev z „ceníkových“ cen, za které se zboží vlastně nikdy neprodávalo. Takové navýšení původní ceny potom samozřejmě znamená, že obchodník uvede ke zboží výrazně vyšší slevu, než kdyby ji počítal z ceny reálné. Tuto a podobné techniky upravování čísel, aby byla pro spotřebitele co nejatraktivnější a ovlivňovala jejich rozhodování tak, aby nakoupili co nejvíce, lze často identifikovat jako nekalé obchodní praktiky. 

skoleni_8_1

Více o této problematice najdete v článku Na srovnávačích najdete nižší ceny než v e-shopech. Je to fér? 

S cenami měla problém také Alza v Maďarsku, kde dostala vysokou pokutu. Maďarský antimonopolní úřad uložil tamní Alze a její české mateřské společnosti pokutu ve výši 67 milionů korun (892 milionů forintů) za používání nekalých obchodních praktik během propagačních akcí Black Friday. Obchod při akcích uváděl slevy “až 80 %”, čtyř pětinová sleva se však týkala jen zlomku produktů (jen 10–20 produktů z celkové nabídky s více než 80 000 položkami). V reklamních materiálech navíc zobrazovala zboží, na které se vztahovala mnohem nižší sleva.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).