Lidé jsou nenapravitelní. Léta dělají stejné chyby a vinu svádí na druhé. A takové chyby v reklamě nejsou zadarmo. Vyznáte se v pravidlech inzerce na Facebooku?
Rozhodli jste se inzerovat na Facebooku, ale očekávaný výkon se nedostavil? Pak to nemusí nutně znamenat, že je pro vás tato sociální síť nevhodná. Pravděpodobnější je spíš to, že jste se dopustili některé či některých stále se opakujících chyb. Že jde pořád o jedny a ty samé, to dokazují až neuvěřitelně shodné komentáře oslovených marketérů. Díky jejich radám a připomínkám teď můžete své reklamní aktivity na Facebooku vylepšit a zkusit své podnikání posunout o kus dál.
Špatné cílení
Jednou z nejfatálnějších chyb ve facebookové reklamě je naprosto obecné cílení. Žádná služba nebo produkt nejsou určeny pro všechny, a proto je nutné cílit na konkrétní uživatele. Dělat reklamu bez jasného cíle a souvislostí je čiré riziko a přístup „tak tedy zkusíme nasypat nějaké peníze do Fejsbůku, když je to v módě“ může zafungovat jen s obrovskou dávkou štěstí. Dalším problémem je provádění cílení teprve ve chvíli, kdy si podnikatel uvědomí, že nemá specifikované publikum, tedy okruh lidí, kterým se má reklama ukázat. Čím specifičtější produkt, tím je třeba lepší cílení. Kdo tohle podcení, tak platí za reklamu, která se ukazuje lidem, které vůbec nezajímá,
upozorňuje Lubomír Černý, ředitel marketingové agentury IMCerny.com. Pamatujte, že konkrétnějším cílením naleznete největší procento vašich potenciálních zákazníků. Míra prokliku bude vyšší a jednotlivé prokliky tím pádem levnější.
Definujte si tedy svou cílovou skupinu už na samém začátku. Čím lepé to uděláte, tím více potenciálních zákazníků budete mít. A udělejte to nejen kvůli plánování investice do reklamy na sociálních sítích. Problémy bohužel většinou pramení mnohem hlouběji v podnikání. Spousta podnikatelů nezná své zákazníky. Neví, co konkrétně jim nabízí a co zákazníci reálně kupují, nehledě na nějakou komplexnější marketingovou strategii a její pravidelné vyhodnocování. Facebook je jen jeden ze způsobů, jak své poselství dostat k lidem. Pokud nevím, co a komu chci říct, je to vyhazování peněz oknem,
dodává marketingový freelancer a digitální nomád Matouš Vinš.
Psali jsme: Nejčastější chyby společností na Facebooku s konkrétními příklady
Bez testování to zkrátka nejde
Facebook je obřím reklamním prostorem. Jednou z velmi častých chyb je proto takzvaná sázka na jednu kartu. Podle Lubomíra Černého není důvod spouštět reklamu jen s jedním obrázkem a textem. Sociální síť umožňuje spustit současně několik variant, takže je možné si nachystat reklamu seriózní, stejně jako odvážnou, a sledovat, která má větší úspěch. V každém případě by ale sdělení mělo být srozumitelné a ideálně i otestované aspoň na kolezích a přátelích. Promýšlejte i klíčová slova, díky kterým můžete snadněji zacílit na uživatele. Pokud nepřináší očekávané výsledky, v průběhu kampaně je doplňte nebo vyměňte. Stále ale platí, že prvně je potřeba hlavně vědět, proč reklamu dělám a co konkrétně od ní očekávám. Pak teprve mohu testovat, vyhodnocovat a optimalizovat,
připomíná Matouš Vinš. Jen tak je možné správně kombinovat veškerou kreativu, tedy texty a grafiku.
Kromě toho je potřeba dohlédnout na zobrazování reklamy. Mnohdy odradí špatně oříznuté příspěvky, ve kterých chybí kusy textu nebo obsahují nehezky osekané obrázky. Zadavatel reklamy musí mít jasno v tom, kde se má jeho sdělení objevovat, a přizpůsobit reklamu vybranému formátu. Pro mobilní zařízení je lépe nastavit stručnější sdělení.
Já osobně pokládám za fatální chybu to, když je kampaň směřovaná na konkrétní produkt, ale po prokliku je uživatel poslán na úvodní stránku dané firmy. Je to smutné, ale tyto případy jsou stále velmi početné. Když se mi líbí konkrétní skříň do domu, tak se chci dostat přímo na stránku s touto skříní, ne na úvodní stranu s příběhem o vzniku firmy,
varuje před dalším rozšířeným nešvarem výkonný ředitel agentury Yesmark.eu Adam Dolanský. Pokud se tak děje, je podle něj zcela logické a oprávněné, že takové placené příspěvky mají až brutální úmrtnost, konverze jsou téměř nulové a prostředky, které do kampaně byly vloženy, jsou v tomto případě penězi vyhozenými z okna. Proto se snažte potenciálním zákazníkům nákup co možná nejvíc zjednodušit, není to až tak pracné. Stačí na to jen myslet.
Bude vás zajímat: Kdo doporučuje Facebook jako jediný marketingový nástroj, je idiot, říká Bartoš
Víte co, proč a jak měřit?
Možná až překvapivě často chybují zadavatelé reklamy v jejím měření a vyhodnocování. Nejde jen o to, že ji měří špatně, ale že vůbec nevyhodnocují její úspěšnost. Když si podnikatel nastaví reklamu a potom ji vůbec nesleduje a nevyhodnocuje, je to naprosto nepochopitelné. Děje se tak i přesto, že reklama umožňuje výstupy v reálném čase, takže je okamžitě vidět, kolik stojí a jakých dosahuje výsledků,
říká Lubomír Černý a Matouš Vinš ho doplňuje: Bez vyhodnocení se kampaně dají těžko průběžně zlepšovat a hlavně se těžko rozhoduje, jak obecně využívat svůj marketingový budget. Krom okamžitě viditelných metrik mám na mysli i dlouhodobé hodnocení například vlivu kampaní na brand.
Když už se zadavatelé reklamy snaží její účinek hodnotit, měří ho často špatně. Netuší totiž, jaké použít metriky. Spousta lidí pak často sklouzne k Engagementu či maximálně dosahu a proklikům na web. To všechno jsou ale jen jakási pomocná čísla. Čísla jako dosah nebo počet interakcí na Facebooku mohou zkreslovat. Je proto nutné využít dalšího měření. Možností je hned několik. Google Analytics nebo Pixel od Facebooku, který lze implementovat přímo do webových stránek dané firmy. Je potřeba mít tyto nástroje správně nastavené a vědět, jak je s penězi na propagaci naloženo a jaké výsledky kampaň přináší,
radí Adam Dolanský. Dodejme, že Facebook je reklamní médium, které často ke konverzím přispívá nepřímo (na rozdíl od placeného vyhledávání na konkrétní produkt, kde jsou konverze většinou jasně přímo vysledovatelné), a proto je skutečně potřeba sledovat jeho vliv na celkové změny obratu a chování zákazníků, nejen okamžité konverze. Pokud reklama nesplňuje očekávání, je nutné ji upravit. V opačném případě může podle Lubomíra Černého z IMCerny.com dojít k tomu, že osloví malý počet lidí, nebo naopak vyčerpá týdenní kredit za jediný den.
Připomeňte si: Facebook, nebo Twitter? Čtěte přestřelku názorů social marketérů
Pečujte i o svůj profil a myslete zeširoka
Facebook je v podstatě dokonalý marketingový nástroj, pokud… Často se na školeních setkávám s tím, že si lidé stěžují na to, že reklamou na Facebooku proklikali x tisíc bez efektu. Vinu dávají Facebooku jakožto nástroji, ne sobě za to, že to pokazili už při nastavení vlastní nevědomostí,
komentuje nezávislý specialista na facebookový marketing Čestmír Stejný a znovu opakuje, že nevhodně nastavený rozpočet a cílení vedou k celkové neefektivitě kampaně. Pravdou je, že sociální síť neustále přichází s novinkami, které podnikatelé jednoduše nestíhají sledovat. Většina změn ale podle Adama Dolanského z Yesmark.eu není tak zásadních a mnoho uživatelů nebo firem je ani nepostřehne: Nejčastějším důvodem toho, proč se objevují chyby, je to, že valná většina firem nemá pro své firemní stránky na Facebooku vůbec žádnou strategii. Drtivá většina příspěvků je vypálena od boku jen proto, že má člověk potřebu nějaký příspěvek na firemní stránku publikovat. Firmy nemají danou strategii, nemají plán příspěvků, netvoří kvalitní obsah.
Spousta lidí zná Facebook jen ze svého soukromého pohledu a vůbec si neuvědomují, že je možné díky němu zkvalitňovat své podnikání a jeho výsledky. Marketingové agentury jsou za relativně slušné peníze schopné smysluplně nastavit strategii fungování, případně zajistit i celkovou správu Facebooku. Každý proto musí zvážit, zda chce své peníze kvůli špatně nastavené kampani vyhodit oknem, nebo je vložit do rukou těch, kteří vědí, co dělají. Potenciál Facebooku je obrovský, ale je potřeba ho využít. Lidé hodně podceňují i přirozený potenciál této sociální sítě. Platí si za reklamu, ale už na své stránce nepublikují novinky, zajímavosti a nevychovávají si své fanoušky. Stručně řečeno, podceňují obsah,
dodává Čestmír Stejný.
Na závěr je vhodné připomenout, že samotnou reklamu nelze považovat za jediný nástroj, který zajistí zisky. Facebook je totiž více o budování značky a image a získávání nových zákazníků je jen příjemný bonus. Pokud se uživatelé dostanou na stránky, které vypadají jak z 90. let nebo jsou odbyté, ztratí v podnikatele důvěru a nenakoupí. Reklamu na Facebooku je třeba chápat v širším měřítku, protože když stránky stojí takzvaně za pendrek, ani reklama nepomůže,
připomíná ředitel marketingové agentury IMCerny.com Lubomír Černý.